Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia kjører hardt på lydgjenkjenning

Startet av arnkl, torsdag 10. juli 2014, klokken 20:16

« forrige - neste »

arnkl

Sartor storsenter har opna ny elbilparkering, der ladestolpane er drifta av Fortum. Det er 4 gratisplassar med 230V/16A og ein semihurtigladar med 400V/32A (22 kW). Semihurtigladaren kostar 1 kr/min, og eg har aldri sett den i bruk. Men kjekt å ha ein tilgjengeleg om det skulle knipe.

Desverre er ikkje alt heilt bra. Blant anna er det alt for trangt, i alle fall for Model S. På grunn av kort avstand til neste parkeringsrekke så kan ein risikere å ikkje kome seg ut!

Dessutan skjønar eg ikkje vitsen med å måtte sende ein SMS for å starte og avslutte lading på gratisplassane. Det er svært tungvindt og tjenar ingen hensikt, med eit mogeleg unntak for ladestatistikk. Men for kundar vert det berre noko herk. Eg har observert fleire som har gitt opp lading og parkert ein annan stad. Eg håpar kjøpesenter i framtida går for enklare og billigare løysingar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

krister461

Hmm. Ikke helt bra. Hvor på Sartor er disse?

Kallisman

Rfid pleier å gjøre det mye enklere. Regner med Fortum bruker samme løsning som på Strømmen Storsenter. Da skal det gå an å åpne med rfidkort fra Fortum Charge&Drive. Så lenge det er gratis burde de la ethvert rfidkort kunne låse opp, slik som på de nye stolpene til Oslo kommune. Sms ser jeg mer som en nødløsning. Det enkleste hadde vært om det ikke var noen lås eller dør, men det hadde gått på bekostning av sikkerheten.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

arnkl

#3
Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 07:17
Hmm. Ikke helt bra. Hvor på Sartor er disse?

Det er på parkeringsdekket under OBS. Heilt innerst i det sørvestlege hjørnet.

Sitat fra: Kallisman på tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:43
Rfid pleier å gjøre det mye enklere. Regner med Fortum bruker samme løsning som på Strømmen Storsenter. Da skal det gå an å åpne med rfidkort fra Fortum Charge&Drive. Så lenge det er gratis burde de la ethvert rfidkort kunne låse opp, slik som på de nye stolpene til Oslo kommune. Sms ser jeg mer som en nødløsning. Det enkleste hadde vært om det ikke var noen lås eller dør, men det hadde gått på bekostning av sikkerheten.

Eg sjekka i dag med eit RFID kort frå Grønn kontakt. Det fungerte ikkje, ladestolpen lyste raudt. Så ein må tydelegvis ha RFID kort frå Fortum. Det er gratis i år, men skal vist koste 100 kr i 2015. Det er nok litt bondefangeri ute å gå her også. Når ein opnar ladaren med SMS så får ein ein SMS tilbake der ein vert oppmoda til å skaffe seg ladekort "for enklere lading". Når ein søker om ladekort forpliktar ein seg samstundes til å betale "abonnementspris og eventuelle avgifter iht. Fortum Markets ASs til enhver tid gjeldende  prisliste." Eg såg forresten ein e-up stå å lade i fleire timar på 22kW ladestolpen. Trur ikkje han hadde lest skiltet der det står at det kostar 60 kr/time. Med e-up sin 3,7 kW ladar så blir det dyre km.

Ellers skjønar eg framleis ikkje kvifor mangel på dør hadde gått på bekostning av tryggleiken. Ein "Saltoboks" ( http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak--Uttak-med-automatisk-l%C3%A5sing ) vil automatisk låse fast kabelen under bruk. Kabelen er også låst fast til bilen. Eg trur kjøpesentre hadde gjort det mykje enklare for kundane sine ved å innstalere slike, i staden for å binde seg opp til Fortums Charge & Drive løysing. Billigare og meir driftsikkert hadde det sannsynlegvis også blitt.

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Kallisman

Sitat fra: arnkl på tirsdag 24. juni 2014, klokken 22:18
Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 07:17
Hmm. Ikke helt bra. Hvor på Sartor er disse?

Det er på parkeringsdekket under OBS. Heilt innerst i det sørvestlege hjørnet.

Sitat fra: Kallisman på tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:43
Rfid pleier å gjøre det mye enklere. Regner med Fortum bruker samme løsning som på Strømmen Storsenter. Da skal det gå an å åpne med rfidkort fra Fortum Charge&Drive. Så lenge det er gratis burde de la ethvert rfidkort kunne låse opp, slik som på de nye stolpene til Oslo kommune. Sms ser jeg mer som en nødløsning. Det enkleste hadde vært om det ikke var noen lås eller dør, men det hadde gått på bekostning av sikkerheten.

Eg sjekka i dag med eit RFID kort frå Grønn kontakt. Det fungerte ikkje, ladestolpen lyste raudt. Så ein må tydelegvis ha RFID kort frå Fortum. Det er gratis i år, men skal vist koste 100 kr i 2015. Det er nok litt bondefangeri ute å gå her også. Når ein opnar ladaren med SMS så får ein ein SMS tilbake der ein vert oppmoda til å skaffe seg ladekort "for enklere lading". Når ein søker om ladekort forpliktar ein seg samstundes til å betale "abonnementspris og eventuelle avgifter iht. Fortum Markets ASs til enhver tid gjeldende  prisliste." Eg såg forresten ein e-up stå å lade i fleire timar på 22kW ladestolpen. Trur ikkje han hadde lest skiltet der det står at det kostar 60 kr/time. Med e-up sin 3,7 kW ladar så blir det dyre km.

Ellers skjønar eg framleis ikkje kvifor mangel på dør hadde gått på bekostning av tryggleiken. Ein "Saltoboks" ( http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak--Uttak-med-automatisk-l%C3%A5sing ) vil automatisk låse fast kabelen under bruk. Kabelen er også låst fast til bilen. Eg trur kjøpesentre hadde gjort det mykje enklare for kundane sine ved å innstalere slike, i staden for å binde seg opp til Fortums Charge & Drive løysing. Billigare og meir driftsikkert hadde det sannsynlegvis også blitt.
Jeg er enig i at det hadde vært mye enklere. Døra har mest hensikt hvis det er shukokontakt, eller for å holde uvedkommende unna. Fortum har nok bare standardisert på stolper med dør, og når kjøpesenteret inngår avtale om installasjon og drifting av ladestasjon med Fortum er det det de får. Tror også jeg leste et sted at det er krav om låsing for å få støtte, men det er kanskje bare i Oslo. Så lenge det er en kommersiell leverandør som drifter løsningen ønsker de sikkert å ha kontroll på hvem som bruker den. Alternativet er at kjøpesenteret får satt opp og drifter en løsning selv. Det er det ikke sikkert de er interessert i. Knotete løsninger er nok noe vi må leve med inntil konkurransen blir så stor at de blir utkonkurrert av enklere og billigere løsninger. Det er opp til oss som trenger strøm å velge.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

krister461

#5
Sjekket ut disse i dag. Flott at de er kommet på plass og flott at de har gått for type 2-kontakt. Jeg kan ikke se at disse plassene er trangere enn de fleste andre i parkeringsanlegget. Dvs. de er trange, spesielt innerst i hjørne. :)

Men, det skal ikke være lett å være elbilist enda. Det er 5 ladeplasser (se bilde). Fire av disse er merket med skilt "Reservert for El-bil under lading" mens den femte er merket med "Semi-hurtiglader Reservert El-bil under lading, se egne skilt".

Videre henger det ett stk informasjonsskilt (se bilde) over plassen med semi-hurtiglader. På dette skiltet står det at det koster 60 kr per time og at lading stopper og starter med SMS. Men, det står ingenting om hvordan man blir trukket. Jeg går utifra at dette skjer på telefonregningen? Hva om man har kontantkort uten dekning? Hva om man starter og stopper fra to forskjellige telefoner? Det står heller ingen info om dette er 60 kr per påbegynte time, eller om man bare betaler for benyttet tid.

På alle fem stolpene står det også informasjon om start og stopp ved sms. På alle(!) disse står det at dette er "kostnadsfri" lading. Dvs. dette står også på den ladestolpen som tilsynelatende koster 60 kr i timen.

Utover dette står det ingenting om hvilken kontakt som skjuler seg under lokket, og ei heller om hva slags ladehastighet man kan forvente.


Videre blir man på skiltene henvist til følgende nettside: http://www.fortum.no/chargedrive

Den er ikke helt relevant for plassene på Sartor. Klikker man på hurtigladere finnes ikke Sartor i oversikten og det står at disse koster 2,50 kr per minutt, selv om oversikten også inkluderer 22 kW Type 2-ladepunkter.

Under "Bestill Charge & Drive ladekort" står det at "mellomrask lading" koster 1 kr mens hurtiglading koster 2,50 kr.

Under "Slik lader du" står igjen følgende: "Hva koster det å lade?
Kostnaden for ladingen avgjøres av eieren av ladestolpen. Som oftest er det gratis, men noen ganger kan det koste litt. Eventuell kostnad (i tillegg til sms for å starte og stoppe ladingen) vil stå på den aktuelle ladestolpe."

Under "Finn ladestolper" er det bare link til en iPhone-app. Ikke veldig nyttig for min del.


Ikke helt konsis og enkel informasjon ute og går altså...

Knotten

I tillegg er det svært dårlig mobildekning på stedet.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

VigdisA

Hehe, høres veldig kjent ut! Var samme i York i sommer. En typisk laderunde der borte kunne inneholde følgende:
1. Finne det beste ladekartet for området(ingen er komplette)
2. Finne ladestolpe
3. Finne bruksanvisning for stolpe, evt websideinfo, evt hvilket selskap som ligger bak.
4. Finne bra nok mobildekning til å laste ned data/webside
5.finne ut hvilken "app" som åpner stolpen, evt surfe på ladeselskapets websider, men da må det jo helst være bra nok mobildekning eller et wifi i nabolaget man kan låne litt.
6. Registrere seg med kredittkort på webside via mobil, evt legge inn nummeret på strømmåleren (!) hjemme..
Backup:
1.)Finne telefonnummeret til ladeselskap og ringe for å be om å åpne ladeport, *om* det lar seg åpne remote..
2.)Finne en annen lader..

Det jeg tenker, er at det fort blir for komplisert å få ladet om man skal ha ulike abonnement overalt for å i det hele tatt få ladet. Om man i tillegg skal betale for å lade, bør brukergrensesnittet for å lade og betale være enkelt så man slipper alt styret.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

e-Golfer

Ser det av og til står en Leaf på disse plassene med kontakten i.

Er det noen som vet om/har funnet ut om lading fra disse plassene er gratis eller ikke?

Var innom der, og tenkte jeg skulle prøve, men da jeg så skiltet med 60kr/Time, så flyttet jeg meg fort til en vanlig plass...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

krister461

Sitat fra: e-Golfer på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:06
Ser det av og til står en Leaf på disse plassene med kontakten i.

Er det noen som vet om/har funnet ut om lading fra disse plassene er gratis eller ikke?

Var innom der, og tenkte jeg skulle prøve, men da jeg så skiltet med 60kr/Time, så flyttet jeg meg fort til en vanlig plass...
Les første avsnitt i første post i denne tråden: 4 av 5 ladestolper er gratis. :-)

krister461

Teslaeiere kan forøvrig være obs på problemer med å lade på 16A på disse stolpene:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16291.0

arnkl

#11
I dag når eg skulle lade der sende eg som vanleg SMS, men ingen ting skjedde. Eg prøvde igjen litt seinare og då opna ladestolpen seg og eg kom i gang med ladinga. Men når eg skulle dra (og sende SLUTT 77 i god tid) skjedde ingenting. Eg måtte ringe kundeservice og få dei til å opne ladestolpen. Når også to av ladepunkta (inkluder 22kW punktet) er permanent ute av drift, byrjar dette å bli tragisk. Kunne dei ikkje sett opp nokre enkle "saltobokser" i staden?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA