Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Toyota forhandler: "Norge blir brukt som søppelplass for elbiler"

Startet av E_S, torsdag 24. juli 2014, klokken 09:17

« forrige - neste »

E_S

Jeg har 12 mil t/r jobb, bomstasjoner og mulighet for lading både hjemme og på jobb. Prisramme for el-bil er inntil 200k. De 12 milene er i all hovedsak 4-felts motorvei med 100 (sikkert 110 snart) og jeg er ikke særlig interessert i å måtte holde følge med lastebil og buss for å ikke bruke opp strømmen. ;)

Det som er innenfor økonomisk rekkevidde ser ut som det er enten brukt 2013-modell Leaf ("nye" typen fra USA, stort sett) eller Focus. Brukt E-UP kan også være aktuelt, men den har jo dårligere rekkevidde.. E-Golf blir alt for dyr, samme med Kia Soul.

Hvilken bør man gå for? Har kjørt en del Leaf og synes egentlig den er overraskende grei, men har ikke prøvd Focus. Er nok over snittet bilinteressert og setter pris på en bil som er ok å kjøre, men kommer også til å beholde den gamle bilen ved siden av, da rekkevidden på alle el-biler i dag unntatt Tesla gjør at de ikke erstatter fullt ut for min del.

Jeg kjørte Leaf tur/retur jobb nå i sommervær og hadde igjen 38 km når jeg kom hjem - det inkluderte litt "morokjøring" (den er sprek i forhold til det jeg er vant til..) og 115-120 på speedometeret på motorveien.
Blir det en Leaf er det kun høyeste utstyrsnivå (skinn etc.) som er aktuelt. Utstyrsnivået på Focus kjenner jeg ikke til, men jo mer, jo bedre.

Det som taler mot Leaf er at jeg aldri har vært noen stor fan av japanske biler generelt pga. "plastikkfølelse", men Leafen overrasket positivt her. Focusen føles nok mer sporty, hvordan er det med opplevd kvalitet der?

Det som taler for Leaf er at muligens verditapet kan være noe mindre, da den ikke er "outsideren"? Ellers er vel rekkevidden litt lengre? I tillegg var støynivået og komforten her markant bedre enn f.eks. forrige generasjon Golf, noe som absolutt er en fordel.

Vanskelig å bestemme seg - jeg har en tendens til å like et eller annet med alle nyere biler jeg kjører, så.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Glemte en ting - bagasjeplass er ikke så veldig farlig, da jeg er singel og barnløs og uansett har fossilbilen (gammel Merce E-klasse stasjonsvogn kjørt på bioetanol) i backup dersom jeg skulle ha slike behov. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elbil fundamentalist

#2
Høres ut som om du har bestemt deg for en Leaf. Det er også mest fornuftig, da får du mulighet for hurtiglading. Velg en europeisk eller norsk Tekna om skinn er veldig viktig. Eller du kan spare noen titusner på de tidligere utgavene som også er godt utstyrt. LED lys er viktig for mange og det har ikke visio eller acenta. Kjøreprofilen din tilsier ikke at du _må_ ha varmepumpe. Ligg unna USA bilene da de ikke har batteri garanti og et er større sannsynlighet for at de var kjørt i varme strøk og fått redusert batterikapasitet pga av varme. Uansett så vil USA bilene holde seg dårliger i verdi, de er "bannlyst" hos orginalforhandlere, og dermed en dårligere butikk for deg.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

E_S

Ja, det med hurtigladingen er en stor fordel. Det eneste er at jeg mistenker Focusen er litt mer "morsom", noen synspunkter? :)

Ellers takk for masse gode tips! :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elbil fundamentalist

#4
Fossil focusen er god å kjøre, men den er en ombygget fossilbil med mange av batteriene i bagasjerummet, så blir mye av kjøreegenskapene ødelagt selv det er kamuflert av stivere oppheng etc. Uansett så blir "morsomt" veldig subjektivt. Anbefaler deg å prøvekjøre begge.. Leafen er veldig kvikk etter mine preferanser, har ikke kjørt Focusen. At den ikke har hurtiglader gjør den diskvalifisert i mine øyne..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gordon Retriever

Hei og velkommen til forumet.

Utfordringen ved å spørre et Leaf vs. Focus spørsmål er at det er solgt rundt 200 Focuser i Norge, mens tallet for Leaf er over 12000. Du risikerer statistisk sett at det er 61 personer som har eiererfaringer fra Leaf å dele med deg for hver Focus-eier du hører fra.

Er du glad i å kjøre bil, er ikke den litt ullne styringen til Leaf det første jeg vil anbefale. Men kanskje er den komfortable tilbakelente cruisingen til Leaf akkurat det riktige for lange pendel-reiser på motorveien.

Focus er morsommere å kjøre, men siden jeg bor i en del av landet hvor 110-soner kun er noe forteller om når de kommer hjem fra ferie, aner jeg ikke hvordan en tung batteripakke plassert langt bak og høyt oppe fungerer sammen med høy fart.  Jeg synes du bør prøve og komme tilbake og fortelle oss om det etterpå.

Når det kommer til opplevd kvalitet, plasserer jeg Focus mellom Leaf og Golf. I likhet med Leaf krever Focus litt tilvenning. De mange små knappene høyt oppe på midtkonsollen og den lille navigasjonsskjermen faller ikke i smak hos alle.
En ulempe er at mange av bilene avertert under 200.000 er USA-importerte uten 5-års garanti gjennom Ford Motor Norge.

Gordon Retriever

Men hvis du spør hva jeg mener, synes jeg du også bør vurdere en helt ny e-up! med garanti fra Møller. I motsetning til Ford og Nissan har elektrisk VW 8 års batterigaranti, som vil være en fordel når/hvis du vil selge bilen. Dessuten er nordmenn gale etter VW... ;D

Det bør være mulig å få en helt ny e-up! innenfor budsjettet ditt. Du nevner at e-up! har kortere rekkevidde, men samtidig kjørte Leaf bare 5 km lengre enn e-up! i en test nylig utført av bladet Motor. Siden e-up! har et mindre batteri enn Leaf, lades den også på kortere tid. Praktisk.

Ute på veien føles e-up! yngre og friskere enn mange av konkurrentene, den er morsom å kjøre, samtidig som dekkstøyen er lav på originaldekkene, noe som gjør lange kjøreturer mer komfortable.

Møller-konsernet sliter med lang leveringstid på e-Golf, og har derfor bestilt opp et parti e-up! slik at det er mulig å komme helt ned i noen ukers leveringstid på en helt ny bil.

E_S

Takk for enda mer tips! Fetteren min kjøpte nylig en e-Up, så skal høre med ham hvordan han liker den + ta en prøvetur selv også. :) Den er sikkert grei å kjøre også, og så er det en pluss at den kan leveres med soltak, det er noe jeg liker.

Hva angår USA-importert Leaf er jo prisen noe lavere der, men ser at mange av de "stor-importørene" av US-Leaf leverer bilen med en form for garanti. Denne er sikkert enda verre å få benyttet seg av enn den vanlige fabrikksgarantien i Europa? Men igjen, sjansen for noe trøbbel er kanskje ikke så altfor stor. Uansett vil jo en US-bil være mindre verdt ved videresalg, men igjen, om det er noe man får igjen ved anskaffelse går det på en måte opp i opp?

Ting som bremser, understell etc. kan jeg uansett fikse selv da jeg både jobber med (dog ikke på vanlig verksted) og er utdannet innen slikt, men bør jo følge serviceintervall på verksted for å få det berømte stempelet.

Det jeg likte godt med Leaf var komfort og støynivå, men leser om dyre servicer, og i normal japansk-bil-tradisjon må man vel spandere på en ordentlig understellsbehandling om den skal tåle norsk saltlake.

Skal ihvertfall sjekke ut både Leaf, Focus og e-Up i løpet av uken, så får jeg se hvilken som gir meg mest "denne vil jeg ha"-følelse og hvor det er mulig å få et vettugt pristilbud. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gordon Retriever

Sitat fra: E_S på søndag 06. juli 2014, klokken 20:43
Takk for enda mer tips! Fetteren min kjøpte nylig en e-Up, så skal høre med ham hvordan han liker den + ta en prøvetur selv også. :) Den er sikkert grei å kjøre også, og så er det en pluss at den kan leveres med soltak, det er noe jeg liker.

Enig. Panoramataket på e-up! gjør bilen ennå mer interessant.  Siden så få andre elbiler kan leveres med takluke, er det ikke rart såpass mange e-up! som taes inn til lager i Norge er spesifisert med panoramataket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA