Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AUX Forbruk ?

Startet av bbr, søndag 06. juli 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

bbr

Hei. Har fått montert opp en saltoboks 400v 32 amp. Når jeg kobler til bil viser den 236 v og 26 amp. Har sett at jeg må bytte noen ledninger i bilen for å få 32 amp. Men hvorfor viser den 236v? Har sjekket med elektriker og den gir 400v ut. Takker for gode svar
Rød, P85, alt utstyr unntatt barneseter

fredag

Sitat fra: bbr på torsdag 19. juni 2014, klokken 15:03
Men hvorfor viser den 236v? Har sjekket med elektriker og den gir 400v ut. Takker for gode svar

Fordi Tesla måler trefas-spenning på en annen måte enn det som vi pleier å gjøre i Europa.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

På 3-fas har man 3 faseledninger og en nøytral leder.
Fasene er L1, L2 og L3.

400V er det man måler mellom fasene, f.eks mellom L1 og L2.
Men måler man mellom en fase og nøytral så er det 230V.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sveih

Sitat fra: bbr på torsdag 19. juni 2014, klokken 15:03
Hei. Har fått montert opp en saltoboks 400v 32 amp. Når jeg kobler til bil viser den 236 v og 26 amp. Har sett at jeg må bytte noen ledninger i bilen for å få 32 amp. Men hvorfor viser den 236v? Har sjekket med elektriker og den gir 400v ut. Takker for gode svar
Hva måtte du betale for løsningen og hvem leverte den? Er du fornøyd med hvordan den fungerer?

tessy

Hei, jeg har også montert en Saltoboks type 2 uttak, (400V-32/3-fas) Bilen kommer på torsdag, men er det ikke bare å plugge i type 2 kabelen, står noe her å måtte bytte om noen ledninger på bilen?

Jeg brukte lokal elektrikker, men boksen ble levert av Salto.. koster vel 6000+mva nå.. pluss montering av elektrikker, siden jeg uansett skulle legge opp strøm til hele garasjen samtidig vet jeg ikke hva ekstra kostnaden med ladestasjonen kom på. Men ble ikke helt billig.. Måtte også oppgradere husets overspennigsvern etc til 4x63A, samt betale for inn/utkobling til nettleverandør. Så skulle ikke forundre meg om alt kom på rundt 20.000,- (Men det er uansett en engangs investering, som gjør att jeg kan sove godt om natten og vite att uansett når jeg kommer hjem, er bilen fulladet på no time.. :-)

Car-El

Det skulle da være helt OK. Men om du får 13A eller 26A (enkel- eller dobbel-lader) så må du innom Tesla Servisesenter for å oppgradere ledningsnettet i bilen til å takle 16A eller 32A (igjen enkel- eller dobbel-lader).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

tessy

Da får jeg sikkert maks 26A sku jeg tippe, og siden nettleverandør eller noe sånt ikke tillot mer enn 25A 3-fase så mener jeg de har skrudd den ned til det for å unngå å "tappe" nettet...


Car-El

Da har du ikke en Mode3 boks som leverer 32A, men en som leverer 25A. Og det er det du får maks ut av den. (Så har jeg blitt fortalt.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA