Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G kobling nede

Startet av sigurdi, onsdag 16. juli 2014, klokken 09:03

« forrige - neste »

sigurdi

Dalhousie University 3M prosjekt med mange andre som er med:
Forsknings prosjekt som har pågått siden 2008.

Dette foredraget tar for seg i ganske bra detalj om hva som medvirker til at et Litium-ion celle dør og hvordan en kan påvise dette, uten å måtte utføre svært lange tester. 

Et litt mer dypdykk inn under huden på teknologien og forklaring på hvorfor Nissan Leaf i Arizona og et par andre varme stater, mistet svært mye kapasitet etter svært kort tid og brukere har saksøkt Nissan.

Mye er om egenutviklet målemetode for å kunne hurtigere fine ut om adetiver i elektrolytten gir resultatet og hva resultatet uten å måtte bruke mange år på test syklusen.

Spesielt er skjema vist fra 25min og 15sek og utover, men en bør se fra starten dersom en ikke vet hva CIE Coulombic Inefficiency betyr. :-)

I slutten får han spørsmål som han svarer på

1.03 - Litium-titanate batteri
Beste tall fra Litium-ion med graphite - 0.9992, mens titanate gir 0,99998.
Kjører du 4.1v med titanate, vil de vare livet ut. (Bruker eksempel at montert i en person i salen, vil batterier levere lengre en personen) altså 10 tussenvis av sykluser.

Form for konklusjon i slutten - ønsker du at batteriet varer lengst mulig oppbevar det kalt (kjøleskap) og hold deg unna tid på høy volt, celler her så var grensen 4.1v da akselererte "selv ødelegelsen" eller (parasitic reaction) av batteriet.

Dette sier han at leverandørene kommer til å ta seg av, altså batteriene blir begrenset slik at 100% lading, ikke er det som cellene faktisk kan lades til men det som de kan lades til uten at denne parasitic reaksjonen akselererer for mye. 

Vel anvente time, dersom en er litt mer en gjennomsnittlig innterisert i batteriteknologien som driver det meste av EV i dag og hva mye av forskningen går ut på.

http://www.youtube.com/embed/pxP0Cu00sZs?feature=oembed


Beklager glemte å legge inn link til TMC, hvor filmen er diskutert i endel sider, takkar til Amoss for påminnelsen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

I denne debatten http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation diskuteres denne videoen grundig, og de kommer med tilleggsspørsmål til foreleseren og får utdypende svar. Mye nyttig tilleggsinformasjon :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Der jeg fant den, men tenkte det kunne være av interesse for elbilforum lesere som ikke er like mye på TMC. :-)

Glemte å legge inn linken, så takker og bukkar.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA