Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye er det lov å "pimpe" elbilen?

Startet av rossifan46, søndag 18. mars 2012, klokken 17:46

« forrige - neste »

smaug01

Jeg foretrekker en lading som ikke er avhengig av ac for å fungere som det er tiltenkt. Ser på tråden om feil på i3 hvor ac går igjen og også brukes som kjøling av batteriet. Fint når det fungerer men alle har vel vært borti ac som klikker nå og da? Jeg synes Nissan her har tatt en fornuftig avgjørelse om at lading skal fungere optimalt uten hjelpemidler som ac.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tomrh

Tja. Tydeligvis er det enten for varmt eller for kaldt for maks effekt. Har forresten enda ikke hørt om trillinger med problemer pga. bruk av A/C til hurtiglading, sier vel mer om i3. Jeg vil egentlig bare ha Leafen raskest mulig ladet når vi må stoppe og lade, eller ihvertfall vite i hvilke situasjoner jeg ikke får maks effekt. I hvilke situasjoner får man ~43 kW kontinuerlig fra hurtiglader? Gjelder det kun spesielle komboer av batteritemperatur og SOC? Jkirkebo sier 5+ batteristreker og starte fra maks 3 streker. Er det fasiten?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Husk at batterier er kjemiske! Dette handler om kjemi, og ikke elektronikk, eller laderen. Det går fortere (mer strøm, uten for høy spenning) når batteriet er tomt, og når temperaturen er "lunken".

Ladestrømmen begrenses, fordi høyere ladestrøm gir høyere spenning over cellene, og selv litt for høy spenning vil ødelegge cellene permanent.

Derfor begrenses også strømmen etterhvert som batteriet "fylles opp" - rett og slett på grunn av den kjemiske prosessen tar lengre tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA