Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4Pin CEE til 5Pin CEE?

Startet av Roman, fredag 11. juli 2014, klokken 09:19

« forrige - neste »

Roman

Hei folkens!

Da har AC'en min sluttet å kjøle for andre gang siden jeg kjøpte bilen. Bavaria i Kr.sand ba meg bare å svipe innom og kjørte en reset på bilen i løpet av noen få korte minutter. I forbindelse med det så anbefalte dem at jeg oppgraderer til det nye software i Juli/August.

Samme regla mange av oss hørte før.

Nå, til delen som bekymrer meg. Jeg snakket med mekanikkeren som utførte jobben hos Bavaria Kr.sand spurte jeg om AC problemet vil påvirke kjølingen på batteriet, hvor jeg fikk et "Ja, det vil det gjøre. Batteriet vill IKKE bli kjølt ned om din AC ikke fungerer. Derfor må du si ifra når du opplever problemet og få en reset hos oss så snart som mulig."

Snodig, for her så skriver wesnym at han har fått skriftelig bekreftelse om at AC og batteri kjøling ikke påvirket hverandre.

Hva tenker folk? Er det noe mulighet å kontakte noen i BMW som kan dette godt og ikke baserer svaret sitt på egen synsyng og mening?

smaug01

Dere har vel bare en AC pumpe på bilene deres og hvis ikke den ene kretsen fungerer påvirker det vel alt som blir kjølt ned av den, spørsmålet er vel heller om batteripakken har noe særlig behov for kjøling av AC når det ikke er varmere enn det er. Batteripakken på Leafen som bare er luftavkjølt går ikke over utetemperaturen mer enn kanskje tre grader så langt. Behovet for aktivt kjøling er kanskje større i varmere strøk og/eller ved hard kjøring og hurtiglading?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Roman

Hurtiglading har behov for kjølingen ja, dessuten så er jo det fint at så lite som mulig kan skyldes på forbrukeren for "brukerfeil" og "forsinkelse av utbedring"

i3_X5_730


Roman

Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:17
Såvidt jeg husker, gikk/går ikke AC når jeg lader/ladet i Rosendal: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12522.msg210932.html#msg210932

Om været er litt kjølig så er det kanskje ikke nødvendig? Dessuten hvordan kan man være sikker på at selve AC pumpen ikke jobber under ladingen uten at det er noe synlig info om det på displayet?

i3_X5_730

Sitat fra: Roman på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:14Dessuten hvordan kan man være sikker på at selve AC pumpen ikke jobber under ladingen

Det var absolutt ingen lyder fra bilen under hele ladingen. Det var ikke engang oppstart av vifta til AC engang, som vi opplever av og til når vi starter AC-lading.

LMOR

Foreslår at neste som er inne, spør igjen. Jeg har fremdeles ingen tro på at bilen kan ta skade av dette, uten at den først gir en feilmelding a.la. drivetrain error, og så nekter å kjøre videre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mikmik

I en moderne bil ligger det MYE sikkerhet innbygget. Og i batteripakka (og mange andre steder) ligger det dusinvis av temperatursensorer. (PT100 elementer) Disse vil shutte ned både kjøring og lading lenge før det vil skade batteriet. Ingen fare.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA