Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikehold

Startet av Bjørn, mandag 20. januar 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

petersv


Muffinman

I UMC ja. Klar over det. Men man må nødvendigvis bruke kabel mellom f.eks. den blå 63A som skal stå i uttaket og den røde 16A som skal passe på det røde adapteret. Har en skjøteledning med 16A rød i endene, og her er alle faseledere pluss N 2,5 kvadrat. Betyr ikke det at N-lederen blir kraftig underdimensjonert om man bruker slik ledning i overgangen, i og med at denne får 40/48A? Og N kobling og pinne i kontakten ser ut til å være likt dimensjonert som L1,2,3. Bør vel bli trøbbel der også?


petersv


Muffinman

Det bør man også ha i bakhodet om man har overgang fra rød 32A til 16A som passer på rødt adapter. Hvis ledningen mellom er 5x2,5 blir det småskummelt å trekke 16A gjennom denne da N får 3x13/16 elle 40/48A. Allerede ved 8A lading på 400 trefas går det 24A gjennom N, noe som allerede er i overkant for fritthengende 2,5 kvadrat. 5KW er vel i grenseland for hva man kan trekke gjennom en slik kabel. UMC sin N- leder er dimensjonert for 11KW, men ikke N i en 5x2,5 kvadrat kabel.

Det er vel også derfor det er skummelt å bruke skjøteledning med rødt adapter, med mindre den er kraftig overdimensjonert?


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 15. juni 2014, klokken 20:32
Det bør man også ha i bakhodet om man har overgang fra rød 32A til 16A som passer på rødt adapter. Hvis ledningen mellom er 5x2,5 blir det småskummelt å trekke 16A gjennom denne da N får 3x13/16 elle 40/48A.

Nei, rød 32A er 3-fase, og de tre fasene er forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre. Det vil derfor gå 0A i N-leder.

Det er kun ved lasket 1-fase at strømmen i N-leder er summen av faselederne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ah, derav Null-leder.

Men fremdeles problematisk om man bruker rød hun på rødt adapter og overgang mot f.eks. 63A uttak hvis man lasker siden N-leder vil bli underdimensjonert, og bruker man tykk nok kabel blir den vanskelig å koble inn i et en 16A hun.


Muffinman

Akkurat. 63A røde kontakter virker som en bedre og bedre løsning, disse vil jo også tillate kabeltversnitt som takler summen av faselederene på N. De er riktignok forholdsvis store og klumpete.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA