Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordan fikse løs takspoiler?

Startet av RoadRunner, tirsdag 26. august 2014, klokken 13:09

« forrige - neste »

RoadRunner

RoadRunneren går ikke i revers lenger.

Dette ble oppdaget etter at den protesterte helt og stanset totalt - trolig på grunn av et batteripar som var helt nede på 12,17v. Nå har junior tatt over buddyen og den er ikke i Trondheim lenger, så det er litt upraktisk med feilsøking.

Jeg fikk resatt CC (2010 modell) og testet den på en annen buddy, og den virker både forover og i revers.
Den ble deretter montert på nytt i RoadRunneren,  og virket i 1 minutt - deretter ble det full stopp. Og det ble da konstatert 12,17V på det ene batteriparet.

Imidlertid går buddyen forover når man vrir på nød-nøkkelen og jeg antar derfor at CC protesterer på den lave spenninga på det ene paret. Vi rakk ikke å lade opp dette / bytte mens vi testet.
Uansett mener jeg revers bør virke, og jeg håper at noen kan fortelle meg hvordan revers-systemet virker.

1) Er det slik at revers-knappen kun skal levere 12V inn på CC JP4-6, eller er det andre måter dette skal virke på (rele-styring ?) ?
2) Vil CC automatisk "friskmelde" batteriet eller er det andre måter man må gjøre dette på ?

Vi målte spenningene inn på de ulike kontaktene på CarControlleren og fant følgende verdier med
JP-3
[ ] JP3 - 3 45V?
[ ] JP3 - 10 = 0
[ ] JP3 - 11 og 12 = 0
Med nød-nøkkel på så får
[ ] 12 og 10 får spenning 72v

JP-4
[ ] JP4 - 3 = 12V
[ ] JP4 - 5 = 0V med nødknapp 12V
[ ] JP4 - 6 = 0V også med nødknapp
[ ] JP4 - 7 = 12V
[ ] JP4- 9 12V
[ ] JP4 - 10 = 0V
[ ] JP4 - 11 = 12V
[ ] JP4- 12 = 0V
[ ] Fjernlys og taklys virker

JP-2:
[ ] JP2 - 1 = 75.1
[ ] 2 = 62.5
[ ] 3 = 50.2
[ ] 5 = 37.5
[ ] 6 = 24.9
[ ] 7 = 12.4
[ ] 8 = 0


Ref: http://www.kewet.de/technik2/kewet-car-controller/anschluesse/index.htm
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Enkel løsning: bryteren ble byttet og revers ble ok :-).

Carcontrolleren protesterte og pep selv om batteriet var fullt. Men etter å ha koblet opp laderen slik den orginalt står med "kjøresperre", og satt den på lading en halv times tid var alt tilbake til normalen igjen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA