Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes B-klasse electric drive

Startet av johanhs, tirsdag 24. juni 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

johanhs

Jeg vurderer i hovedsak disse tre bilene - i3/Leaf/eGolf.

eGolf
Basert på vanlig golf må jo gjøre vanlige slitedeler som bremser, dempere, vindusviskere, .... billigere når volumet er basert på vanlig golf.

i3
Spesielle hjul. Dekk og felg blir kanskje dyrt pga lite salgsvolum, da ingen(?) andre biler bruker dette.
Regner med det er noe spesialdeler også på vanlige sliteasjedeler, som ikke brukes ellers i BMW sortemanget.

Leaf
Kjenner bare til argumentet med høye servicekostnader.

_

Hvordan er deleprisene på bilene?
_

Håper noen har et par tanker å dele om dette. :-)

emil

Uten å ha sjekket veldig nøye vil jeg tro at det meste av vanlige bildeler på Leaf (bremser/fjærer/dempere/stag/foringer/hjullagere osv) er hyllevare tilsvarende fossilnissan på samme størrelse. Hadde min Leaf på en slags service i går og han som kikket på den sa ihvertfall at bakstillinga var rimelig standard og bortsett fra motor og manglende eksos så den ut som en ganske vanlig bil på undersiden. De fleste punktene på Leaf-service er bare en sjekk at alt ser greit ut tilsvarende en EU-kontroll og sammen med egenkjøpt og byttet pollenfilter havnet jeg på under 500kr for 2.år service.

Nå har jeg riktignok importbil uten garantier eller programvareoppdateringer fra Nissan i Norge, men etter å ha tatt runden med mekanikeren under bilen i går ser jeg lyst på de neste årene som Leaf-eier.

Klykken

Jeg har bestilt i3, og måtte bestille med vinterdekk på standardfelg da dette ikke var med som standard. De kostet 14400kr (dekk på felg), så vil tro at det blir rundt 5-6000kr for nye dekk rett fra forhandler. Ellers kunne det bestilles med en serviceplan over 5år/100k km til 6-7000kr, hvis jeg nå ikke husker feil (bestilte i februar så er en stund siden). Skal hente bilen om én mnd, så da får jeg vel denne opsjonen igjen vil jeg tro. :)

i3-en har ellers karrosserideler av karbonplast, så disse ruster ikke, tåler en støyt og er lett å vedlikeholde samt å bytte om du likevel skulle få til noe.

Beklager at det er litt synsing her, men tar det rett fra husken.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Bmwi3

Sitat fra: Klykken på torsdag 05. juni 2014, klokken 14:49
Jeg har bestilt i3, og måtte bestille med vinterdekk på standardfelg da dette ikke var med som standard. De kostet 14400kr (dekk på felg), så vil tro at det blir rundt 5-6000kr for nye dekk rett fra forhandler. Ellers kunne det bestilles med en serviceplan over 5år/100k km til 6-7000kr, hvis jeg nå ikke husker feil (bestilte i februar så er en stund siden). Skal hente bilen om én mnd, så da får jeg vel denne opsjonen igjen vil jeg tro. :)

i3-en har ellers karrosserideler av karbonplast, så disse ruster ikke, tåler en støyt og er lett å vedlikeholde samt å bytte om du likevel skulle få til noe.

Beklager at det er litt synsing her, men tar det rett fra husken.

Serviceplanen på BMW I3 koster
5300kr for 5år/100k...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA