Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)

Startet av Anders Landergren, lørdag 26. juli 2014, klokken 13:45

« forrige - neste »

Anders Landergren

Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Er det noen som vet hvor lav ute temperaturen må være før den faktisk begynner og ha en påvirkning på  rekkevidden og hvor mye den reduseres ved en viss reduksjon i tempratur? (feks. ved gitt hastighet 80km/t reduseres rekkevidden ved x% ved en y% reduksjon i temperatur)

Hilsen
Anders

Svg1974

Grønn bil har laget en kalkulator hvor du kan leke med forskjellige faktorer mht rekkevidde. Denne er jo kun matematisk, tar vel ikke høyde for om du har ventevarmepumpe eller ei osv.

http://www.gronnbil.no/rekkevidde/?zr=1&region=0&p=t&mid=9&carid=54&lang=no_NO&flist=


Anders Landergren

Hmmm, basert på kalkulatoren hos gronnbil.no faller mine planer i grus. Ved snitthastighet på 85 km/t ved 10grader utetemp, holder golfen 100km.

Noen som har praktisk erfaring med hva som oppgis som potensiell rekkevidde i denne kalkulatoren, mot hva som faktisk oppnås?

Svg1974

Tror nok denne er vel konservativ, og mens vi venter på ekte brukerdata så blir det litt mye synsing... Men det er jo noe av det vi kan best :) Foreløpig er det ikke mange e-golfer på veiene utenom demo-bilene, men selgeren "min" hadde kjørt 140km flat vei, "som vanlig" hverken passivt eller aktivt, og hadde da 35km igjen på GOM'en (guess-o-meter). Kjøremodus var da eco, og han hadde brukt ac, radio osv.
Kanskje kan det være en ide å poste spørsmålet i e-up forumet, de sitter på mer konkret erfaring med vinterkjøring. En annen ting å tenke på er jo om det går akkurat på ny bil, så vil batteriene eldels og degraderes over tid, enten vi liker det eller ikke.

BEHA

I dag er det kun Tesla som klarer 12 mil sommer som vinter. Siden du skal kjøre så mye ,er det en god investering.

EV - Driver

#5
Snitthastighet på 85?? Da kjører du langt over hva loven befaler. Du må nok ofte over 120 for å klare slike hastigher i snitt. Da tømmer du batteriet i en fei. Antar at du kommer lengst i hastigheter mellom 40 og 70 km/t. Det er i alle fall min erfaring etter noen måneder i E-Up. Ingen problemer å kjøre 12 mil med E-Up'en ved 10 pluss på trønderske veier i alle fall.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Rio

Sitat fra: Anders Landergren på mandag 07. juli 2014, klokken 11:41
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Er det noen som vet hvor lav ute temperaturen må være før den faktisk begynner og ha en påvirkning på  rekkevidden og hvor mye den reduseres ved en viss reduksjon i tempratur? (feks. ved gitt hastighet 80km/t reduseres rekkevidden ved x% ved en y% reduksjon i temperatur)

Hilsen
Anders

Både Leaf og e-Golf har vel samme batterikjemi, og reduksjonen blir vel derfor det samme som for Leaf, vil jeg tro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

muggost

Sitat fra: Anders Landergren på mandag 07. juli 2014, klokken 11:41
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Hei,
jeg har en 2013 Nissan Leaf. I januar i år opplevde jeg som mitt worst case bare 85 KM rekkevidde på "tanken." Min erfaring er at utetemperaturen ikke har så mye å si hvis du har bilen tilkoblet stikkontakt hjemme / på jobb. Da slår batterivarmeren inn og du rekker ikke kjøre tanken tom før batteriet er så kaldt at det har noe å si. Derimot vil det ha mye å si hvor mye snø og slaps som ligger i veibanen. I det ovennevnte tilfellet kjørte jeg noen småturer mellom byene i vestfold mens det var ca 5cm sørpe i veibanen. Batteriet var fulladet da jeg dro hjemmefra, så strømforbruket under sånne forhold er ganske høyt...

Hvis du har 12 mil pendling èn vei, er det nok bare Tesla som kan hamle opp med alle føreforhold en så lenge. Men hvis du har en fossilbil som nr 2, kan du jo ta den på de verste dagene.

En annen ting å tenke på, er om du rekker å lade 12 mil med rekkevidde i løpet av arbeidsdagen. Det gjør ikke jeg... :-)

Rio

Sitat fra: muggost på mandag 07. juli 2014, klokken 20:37
Sitat fra: Anders Landergren på mandag 07. juli 2014, klokken 11:41
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Hei,
jeg har en 2013 Nissan Leaf. I januar i år opplevde jeg som mitt worst case bare 85 KM rekkevidde på "tanken." Min erfaring er at utetemperaturen ikke har så mye å si hvis du har bilen tilkoblet stikkontakt hjemme / på jobb. Da slår batterivarmeren inn og du rekker ikke kjøre tanken tom før batteriet er så kaldt at det har noe å si. Derimot vil det ha mye å si hvor mye snø og slaps som ligger i veibanen. I det ovennevnte tilfellet kjørte jeg noen småturer mellom byene i vestfold mens det var ca 5cm sørpe i veibanen. Batteriet var fulladet da jeg dro hjemmefra, så strømforbruket under sånne forhold er ganske høyt...

Hvis du har 12 mil pendling èn vei, er det nok bare Tesla som kan hamle opp med alle føreforhold en så lenge. Men hvis du har en fossilbil som nr 2, kan du jo ta den på de verste dagene.

En annen ting å tenke på, er om du rekker å lade 12 mil med rekkevidde i løpet av arbeidsdagen. Det gjør ikke jeg... :-)

Batterivarmeren på Nissan Leaf blir bare slått på ved -20 grader, og av ved -14 grader, etter det jeg husker. Det er kun for å beskytte batteriet for å bli kaldere enn -24 grader (som ødelegger batteriet).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svg1974

Sitat fra: Rio på mandag 07. juli 2014, klokken 20:23
Sitat fra: Anders Landergren på mandag 07. juli 2014, klokken 11:41
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Er det noen som vet hvor lav ute temperaturen må være før den faktisk begynner og ha en påvirkning på  rekkevidden og hvor mye den reduseres ved en viss reduksjon i tempratur? (feks. ved gitt hastighet 80km/t reduseres rekkevidden ved x% ved en y% reduksjon i temperatur)

Hilsen
Anders

Både Leaf og e-Golf har vel samme batterikjemi, og reduksjonen blir vel derfor det samme som for Leaf, vil jeg tro.

E-up og e-golf antas(?) å ha forskjellig kjemi, ref http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11288.0 her inne. E-up og leaf har samme teknologi, mens e-golf har egen. Dette skal også være årsaken til at e-golf ikke trenger vannkjøling på batteriet, som igjen(?) gjør at vente/varmepumpen blir luft/luft.

Rio

Sitat fra: Svg1974 på mandag 07. juli 2014, klokken 22:03
Sitat fra: Rio på mandag 07. juli 2014, klokken 20:23
Sitat fra: Anders Landergren på mandag 07. juli 2014, klokken 11:41
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe elbil for pendling, men har ca 120km reisevei hver vei, og er selvfølgelig veldig opptatt av hvilken praktisk rekkevidde jeg kan oppnå gjennom året.

Er det noen som vet hvor lav ute temperaturen må være før den faktisk begynner og ha en påvirkning på  rekkevidden og hvor mye den reduseres ved en viss reduksjon i tempratur? (feks. ved gitt hastighet 80km/t reduseres rekkevidden ved x% ved en y% reduksjon i temperatur)

Hilsen
Anders

Både Leaf og e-Golf har vel samme batterikjemi, og reduksjonen blir vel derfor det samme som for Leaf, vil jeg tro.

E-up og e-golf antas(?) å ha forskjellig kjemi, ref http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11288.0 her inne. E-up og leaf har samme teknologi, mens e-golf har egen. Dette skal også være årsaken til at e-golf ikke trenger vannkjøling på batteriet, som igjen(?) gjør at vente/varmepumpen blir luft/luft.

Merkelig:

Her står følgende: "VW decided that Panasonic's nickel-manganese-cobalt chemistry best met its requirements for the Golf."

http://ae-plus.com/features/volkswagen-e-golf/page:2

Altså, Li-NMC, som er det samme som Leaf. Legg dog merke til at fabrikantene kan være forskjellige.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det sagt, jeg har også hørt at det skal være LiFePO4, så mulig noen må demontere batteripakken! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: muggost på mandag 07. juli 2014, klokken 20:37
En annen ting å tenke på, er om du rekker å lade 12 mil med rekkevidde i løpet av arbeidsdagen. Det gjør ikke jeg...
Gjør nok de ferreste.
Du kan derfor ikke uten videre gå ut fra daglig rekkevidde dobles med lademulighet på jobben.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

shb

Leafen vår blir kjørt ca 7 mil ( 2*3.5) på en lading per dag. Der den står parkert i varm garasje på jobb, og lades. Den kommer da tilbake med ca 48-52% batteri. Enten det er sommer eller vinter. Det er det varmepumpen som har eren for. Hadde en uten, den var større variasjon på. Den ladet vi av og til om vinteren hjemme også, for å vere sikker på å komme frem. Så skal du kjøre 12 mil en vei, da ville jeg vertfall ventet på VP, eller kjøpt Tesla. Om du ikke har en hurtiglader du kan lade 5- 10 minutter på da, da er jo du sikker.

Med 2kWh forbruk pr mil vil jeg ha brukt 24 kWh. Det lader Teslaen på 8 timer på vanlig schuko stikk.
e-Golfen vil jo bruke mindre, gjerne 17 kWh. Den lader med 2.2kW så du vil  fullt på 7.5 timer. Mode 3 kabelen som gir deg 3.6kW da er den full uten problemer. Det blir snart slutt på alle schuko stikkene til elbillading, de blir fort varme og er brannfarlige. Skal prøve om Tesla sin lader klarer å lade e-Golfen. Denne kan kobles til 32A 1 fase 230V også. Som er en sikrere kontakt, med bedre kontaktflate. Da kan e-Golfen trekke 3.6kW fra en kurs som er beregnet for 7.4kW. Så faren for overbelastning og varmgang er veldig liten.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15179.msg234564.html#msg234564
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

timingbeltkiller

Sitat fra: Vw-E-Up på mandag 07. juli 2014, klokken 20:12
Ingen problemer å kjøre 12 mil med E-Up'en ved 10 pluss på trønderske veier i alle fall.
Du kan trygt regne med lengre rekkevidde med eGolf enn med eUp.
EPA range er ikke fastsatt enda. Men ender neppe langt fra Leaf = 135 km.
Og 7 timer lading på jobben gir minst 120 = totalt 255 med margin 15 til dine 240.

Er snautt. Men du har muligheter til å strekke rekkevidden med å kjøre langsomt
og kutte ut elforbrukere som varme mv. på kritiske dager.

Men garantert 240 daglige km uansett temperatur, vei- og føreforhold klarer du neppe.

S85 er nok det sikre valget. Da får du to betydelige fordeler:
- null rekkeviddeproblem uansett forholdene
- nok overdskuddskapasitet på batteripakka til å sikre varm vinterbil og kjølig sommerbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA