Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tauing?

Startet av Batteritralla, søndag 22. juni 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

Batteritralla

Leser en del av innleggene her, men klarer ikke helt å identifisere mitt bruk i forhold til alle de forskjellige ladealternativene om jeg kan si det slik.

Er det mange Model S eiere, som i hverdagen har bruk for å lade andre steder enn hjemme/der man overnatter og på Superlader?

Det er klart at det er greit å ha tilgang til ladepunkter i nøden, men jeg har ikke hatt behov for annet enn lading ifm overnatting og Superlader noen ganger.

Når Superladerene "popper opp" i løpet av året, så kommer vel de fleste som er ute på tur til å prioritere disse.

Hvem gidder å (i beste fall) lade med 77 Km/time rekkevidde, når Superlader gir 500km/time - gratis?

For meg så fremstår alternativene mer som "kjekt å ha"  :)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

På de rutene det er SC vil nok alle foretrekke dette. Det finnes derimot flere ruter som ikke dekkes av SC, men som derimot dekkes av 22kW. På turer hvor du beveger deg i intervallet 40-60 mil og dermed ikke har behov for rare påfyllet fungerer 22kW fint. Jeg har eksempelvis slektninger i Sverige snaut 40 mil unna. Disse besøkes flere ganger hvert år. Snaut 40 mil er innenfor bilens rekkevidde, men:
1. Jeg nekter å være sinke på veien for å være sikker på å komme frem
2. Jeg ønsker en komfortabel buffer i tilfelle uforutsette hendelser
3. Jeg tar uansett pause på en 40 mils tur

Med andre ord - på denne turen er det viktig for meg å få ladet, og å ta pauser. Det vil nesten garantert ikke komme noen SC på strekningen heller. 22kW er for meg en genial som rekkevidde-forlenger/buffer på disse turene. Jeg har definitivt betalingsivlje for å komme frem på ruter som ikke dekkes av SC :)

Snakker vi derimot dagsturer på 7-800km+ vil 22kW bli for snaut, men på turer i bilens rekkevidde "randsone" er 22kW genialt supplement. De etableres i et høyt tempo, men jeg synes fortsatt ikke dekningen er god nok. Eks på Kongsvinger er det ett enkelt 22kW punkt. Risikabelt da jeg kun trenger 30 min påfyll mens vi handler til turen, og jeg kan risikere å havne bak en Model S med enkeltlader som i ytterste konsekvens blir stående i 8 timer....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

I hverdagen min, og den innholder bilkjøring i 40.000km/år klassen, holder det i 98% av tilfellene med en vanlig kontakt og 13A lading over natta.  Langtur = superlader.

MEN nå bygger jeg ny garasje og får inn 400V i et nylagt nett :-)  Da går jeg for 80A hovedsikring og 2 stk 22kwh ladere type 2, eventuellt 1 stk 11kwh og 1 stk 22kwh. 
Her girer vi opp for fremtiden!

cairnz

Jeg lader stort sett hjemme på 20-25A på 32A kurs (ladeboks + type2-kabel. UCM ligger stort sett i bagasjen ubrukt).

Av og til trenger jeg rask oppladding, og da er 22kW greit å ha, 1-2 timer lading på 18kW istedet for 4-6 på 6kW hjelper veldig godt på i planleggingen.

Skal man på langtur utenfor SC-dekt område, så er det jo gull verdt.. og seriøst, hadde noen av dere trodd på dekningen av SC i Norge før dere bestilte bilen? Det ser jo ut til å bli minelagt i hver krik og krok :)
Elbilist

fredag

Jeg drar ofte på tur fra Oslo til Porsgrunn pga familie der nede.

E18 er forsåvidt på en strekning som det er superladere på. Men Brokelandsheia/Cinderella er en time lengre nedover mot Kristiansand, og den nye superladeren som skal komme på Lier hjelper ikke så mye, for da er jeg jo nesten hjemme.

Jeg bruker vanligvis 30kWh hver vei, pluss ca 10kWh på lokal kjøring i Porsgrunn/Skien/Grenland.

Med 40kwh brukt er det litt for lite igjen til at jeg liker å kjøre tilbake uten å lade i Porsgrunn. Og ingen superladesjoner på vei hjem. Der jeg er på besøk er det ikke utekontakter, så hvis jeg skal lade må det legges ledning ut av vinduet. Ikke optimalt.

Derfor mener jeg det er behov for minst en dobbel 22kW type2 ladestolpe i hver by i Norge, kun for å betjene biler som Tesla Model S og Renault Zoe. Gjerne mot betaling.

Desverre er det ingen kommuner som tilbyr noe sånt. De har ikke bevilgninger til det, og de har ikke kompetanse. Jeg skulle ønsker Transnova kunne kjøpe inn over 100 slike stolper, og fått de plassert ut på kommunale ladeplasser/bygarasjer i hver by slik at de ble jevnt fordelt utover landet.

Samtidig burde Transnova satt opp og driftet en nasjonalt ladekort for slike ladestolper, som feks Oslo Kommune også kunne benyttet på sine nye stolper. Det er jo lavere kredittrisiko for staten ved Transnova å håndtere betaling av lading, siden de i isite instans uansett kan kreve inn utestående via årsavgift på bil eller statens innkrevningssentral.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trustno1

@Fredag
En 10 minutters stopp på Kjellstad/Lier på både tur og retur vil vel gi deg en komfertabel nok buffer for porsgrunn tur/retur?

fredag

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:49
@Fredag
En 10 minutters stopp på Kjellstad/Lier på både tur og retur vil vel gi deg en komfertabel nok buffer for porsgrunn tur/retur?

Trenger ikke å lade i Lier på vei ned, for da har jeg akkurat ladet hjemme og batteriet er nesten fullt.

Og på vei tilbake er jeg nesten hjemme når jeg er i Lier. Det hjelper kanskje litt mot strømforbruket opp Lierbakkene. Men jeg bruker sikkert 20-25kWh for å komme fra Porsgrunn til Lier. I praksis ser jeg for meg at jeg jeg ønsker å lade opp til over halvfullt i Porsgrunn før jeg drar tilbake til Oslo, for å unngå rekkeviddeangst på tilbaketuren.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Car-El

Sitat fra: cairnz på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:05
Skal man på langtur utenfor SC-dekt område, så er det jo gull verdt.. og seriøst, hadde noen av dere trodd på dekningen av SC i Norge før dere bestilte bilen? Det ser jo ut til å bli minelagt i hver krik og krok :)

Ble klar over SC cirka 2 måneder etter jeg betalte depositumet. Og måtte se denne videoen to-tre ganger for jeg forsto at lading ved disse SC skal være "gratis".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Sitat fra: fredag på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:37
Jeg drar ofte på tur fra Oslo til Porsgrunn pga familie der nede.
:
:
Med 40kwh brukt er det litt for lite igjen til at jeg liker å kjøre tilbake uten å lade i Porsgrunn. Og ingen superladesjoner på vei hjem. Der jeg er på besøk er det ikke utekontakter, så hvis jeg skal lade må det legges ledning ut av vinduet. Ikke optimalt.

På Vassbotn grillen, rasteplass litt sør for Larvik, der har dem stor rød 400V kontakt. En i sørgående retning og en i nordgående.

  • Har du medbrakt ladestasjon, så kan du lade med 18/19 kW
  • Har du en rød overgang og rødt adapter til UMC, så kan du lade med 11kW

Stopper man en time her, så er det potensiale for å dytte på adskillige kWh.

Philip Marlowe

Det hadde vel vært bedre om det fantes noen type 2 m/22kWh i Porsgrunn.  ;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

fredag

Sitat fra: RaBalder på onsdag 04. juni 2014, klokken 18:53
Sitat fra: fredag på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:37
Jeg drar ofte på tur fra Oslo til Porsgrunn pga familie der nede.
:
:
Med 40kwh brukt er det litt for lite igjen til at jeg liker å kjøre tilbake uten å lade i Porsgrunn. Og ingen superladesjoner på vei hjem. Der jeg er på besøk er det ikke utekontakter, så hvis jeg skal lade må det legges ledning ut av vinduet. Ikke optimalt.

På Vassbotn grillen, rasteplass litt sør for Larvik, der har dem stor rød 400V kontakt. En i sørgående retning og en i nordgående.

  • Har du medbrakt ladestasjon, så kan du lade med 18/19 kW
  • Har du en rød overgang og rødt adapter til UMC, så kan du lade med 11kW

Stopper man en time her, så er det potensiale for å dytte på adskillige kWh.

Å stoppe en time for å lade der, med barn i bilen... Nei. Da blir det bensinbil.

Det jeg ønsker er å lade en time i Porsgrunn på en 22kW type2-lader, før jeg drar tilbake. Der kan lading lett kombineres med en tur i en butikk eller kafé.

Men hvor lett tror dere det er å få Porsgrunn Kommune til å anskaffe en 22kW ladestolpe, når ikke engang Oslo Kommune har det? Her bør Transnova på banen, kjøpe inn utstyret, spre det tynt utover landet, og sørge for en nasjonal betalingsløsning som kommunene kan hekte seg på.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

satheesh.net

@fredag: Du må ikke glemme ladefondet til TOCN. Er det noen gårdseiere som er villige til å "få" en slik ladestasjon er det bare å søke. ;)

Lanber

Det er 150km fra Oslo til Porsgrunn, da greier du ikke svi av 40kwh med mindre du går for førerkortbeslag + moms.

Igjen, elbilens mantra. Når du ikke kjører, da lader du. Er du i Porsgrunn på familiebesøk så legger du ikke røyk og trekker deg tilbake før etter 2t, det er 6kwh på en 13A.

Kos deg med bilen og lær den å kjenne. Den turen skal ikke være problematisk.

OW

Et annet tips til Oslo / Porsgrunn tur er å kjøre Svarstad / Siljan. Da sparer du Ca 5 kWh hver vei. Har prøvd det et par ganger nå, og ligger på Ca 30 kWh hvis jeg tar E18 hele veien, og 25 kWh over Siljan. Kjører da fra Porsgrunn til Jar for å besøke familie. Kona liker ikke svingete veier over Siljan, så de gangene jeg har kjørt der er alene. Det kan ha litt å si det også, men litt besparelse er det, og utrolig gøy med Model S den veien. Jeg har hatt noen av mine beste opplevelser med bilen på den strekningen. Har ikke tatt det med ro, men fartsgrensa pleier jeg å respektere.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

satheesh.net

Sitat fra: OW på mandag 09. juni 2014, klokken 09:13
Et annet tips til Oslo / Porsgrunn tur er å kjøre Svarstad / Siljan. Da sparer du Ca 5 kWh hver vei. Har prøvd det et par ganger nå, og ligger på Ca 30 kWh hvis jeg tar E18 hele veien, og 25 kWh over Siljan. Kjører da fra Porsgrunn til Jar for å besøke familie. Kona liker ikke svingete veier over Siljan, så de gangene jeg har kjørt der er alene. Det kan ha litt å si det også, men litt besparelse er det, og utrolig gøy med Model S den veien. Jeg har hatt noen av mine beste opplevelser med bilen på den strekningen. Har ikke tatt det med ro, men fartsgrensa pleier jeg å respektere.

Kjørt den ruten et par ganger selv fra Kongsberg til Skien. Kjøreegenskapene til TMS kommer virkelig frem på den veien. ;)

Fantastisk å komme til en sving, nedbremsing (regen), så føle draget gjennom og så skyte fart ut av svingen svingene. For så å gjøre det om igjen om ikke mange meterne. 8) ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA