Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er det med elbilfolk?

Startet av bestorp, onsdag 18. juni 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

bestorp

Da falt valget mitt endelig på en Hvit Nissan USA Leaf SV 2013 Mod (28000 KM) til 175000,- med vinterhjul inkludert.
Er klar over denne utgaven har det minste utstyret, men fikk faktisk med Ryggekamera på denne utgaven.

Gleder meg veldig til å ta bilen i bruk og oppleve elbil revolusjonen på egenhånd :)

Kunne selvsagt gått for en SL 2012 mod, men likte intriøret (svart) bedre på denne.

Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Mippen

Gratulerer med ny leaf. Håper du blir fornøyd :)
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Elbil er snedige greier som det er lett å bli fascinert over. Morro å følge med på fysikken i det hele også, hvordan energibehovet endrer seg drastisk i vær og vind. Har du ikke behov for de lange kjørelengdene er en Leaf en veldig trivelig bil å ha. SV har ikke minst utstyr, det er det S som har. SV tilsvarer vel Acenta i Europa.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

medic.66

Gratulerer så masse med ny Leaf. Håper og tror at du blir kjempefornøyd. Gøy med el bil. Du sparer også en god del penger på å kjøre elbil :D
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

bestorp

Sitat fra: smaug01 på fredag 30. mai 2014, klokken 12:50
Elbil er snedige greier som det er lett å bli fascinert over. Morro å følge med på fysikken i det hele også, hvordan energibehovet endrer seg drastisk i vær og vind. Har du ikke behov for de lange kjørelengdene er en Leaf en veldig trivelig bil å ha. SV har ikke minst utstyr, det er det S som har. SV tilsvarer vel Acenta i Europa.

Ahh trodde SV hadde minst utstyr, men det er jo det bare bra for meg =) Trodde SL var Acenta i Europa, men mulig jeg tok feil. Uansett blir gøy å slippe å fylle bensin 1 gang i uka framover nå (kjører en gammel A3 med automat), og den drikker bensin som en full sjømann:P

Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

for SV-modellene er vel hurtigladerstøtte ekstrautstyr, fikk du en bil med det?

bestorp

Sitat fra: emil på fredag 30. mai 2014, klokken 14:21
for SV-modellene er vel hurtigladerstøtte ekstrautstyr, fikk du en bil med det?

Denne er det hurtiglader på ja :)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

 :D

Mye snakk om ulempene ved USA bil i forhold til garantier og software, men jeg har 17.000 mer eller mindre problemfrie km i min på 9 måneder. Velger å tro, og tidligere erfaring med Nissan og andre japanske biler tilsier at de lager solide biler som ikke trenger mye unødvendige verkstedopphold. Men det kan jo helt klart bli noe uforutsett og har du handlet fra seriøs forhandler og fått med noe garanti derifra tror jeg ikke du skal bekymre deg for noe som helst.

Knotten

Jeg kjøpte min kjære Leaf for snart et år siden mye med tanke på miljøet (det er SANT  ::)  )

Men økonomi er jo noe folk tenner mye mer på. Jeg har 49 km å kjøre hver vei til jobb, lader på jobb og sparer ca 140kr pr dag bare på drivstoff i forhold til min gamle, forlengst avhendede HiAce.
Så kommer bompenger, kr 50 pr dag i tillegg, men det regner jeg liksom ikke med, for den goden forsvinner vel en dag..

I tillegg er Leafen kjempegøy å kjøre!!  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Powerflux

Sitat fra: Knotten på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45


Men økonomi er jo noe folk tenner mye mer på. Jeg har 49 km å kjøre hver vei til jobb, lader på jobb og sparer ca 140kr pr dag bare på drivstoff i forhold til min gamle, forlengst avhendede HiAce.
Så kommer bompenger, kr 50 pr dag i tillegg, men det regner jeg liksom ikke med, for den goden forsvinner vel en dag..

Klart du må regne med det....så lenge det varer :)

Jeg kjøpte min UTELUKKENDE pga de fordeler det gir. I snitt har jeg gått ned ca 4000 pr mnd. og det er jo latterlig bra :)
Jeg satser på at Elbilforeningen og andre lobbyister jobber hardt for å både beholde og utvide de fordelene som eksisterer i dag!
At enkelte ting som restriksjoner i bruk av kollektiv felt vil tvinges seg frem skjønner jeg men de økonomiske incentivene bør ikke under noen omstendighet røres!
Uten dem er det ikke noe poeng å ha elbil.....
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

medic.66

Sitat fra: Knotten på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45


Men økonomi er jo noe folk tenner mye mer på. Jeg har 49 km å kjøre hver vei til jobb, lader på jobb og sparer ca 140kr pr dag bare på drivstoff i forhold til min gamle, forlengst avhendede HiAce.
Så kommer bompenger, kr 50 pr dag i tillegg, men det regner jeg liksom ikke med, for den goden forsvinner vel en dag..



Helt enig. Økonomi opptar folk inkludert meg selv. Jeg har 63 km til jobb hver vei. Jeg lader bilen både hjemme og på jobb. Jeg hadde en Honda Insight (hybrid) før Leafen. Selv om Hondaen ikke brukte mye bensin så sparer jeg hvertfall 2000 pr mnd kontra Hondaen. I tillegg bruker vi XC 70'en svært lite nå for fruen elsker å kjøre Leafen og følgelig bruker den så ofte hun kan. Så da sparer vi masse drivstoffutgifter på Volvoen og. Billig å lade Leafen hjemme, kan ikke se at strømutgiftene har økt noe særlig. Men klart det hjelper at jeg har en arbeidsgiver som lar oss lade elbilene på jobb. Leafen har virkelig blitt bil nr en.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

TorC

Sitat fra: emil på fredag 30. mai 2014, klokken 16:11
:D

Mye snakk om ulempene ved USA bil i forhold til garantier og software, men jeg har 17.000 mer eller mindre problemfrie km i min på 9 måneder. Velger å tro, og tidligere erfaring med Nissan og andre japanske biler tilsier at de lager solide biler som ikke trenger mye unødvendige verkstedopphold. Men det kan jo helt klart bli noe uforutsett og har du handlet fra seriøs forhandler og fått med noe garanti derifra tror jeg ikke du skal bekymre deg for noe som helst.

Deg om det... For mitt vedkommende har ulempene med USA import blitt en del. Men visste hva jeg gikk til, selv om det har blitt litt tull underveis. For mitt vedkommende har ulempene oppveid besparelsen.  Litt av det viktigste for meg:
* Norske Nissan forhandlere vil ikke oppdatere software (dette kan jo være viktig for å ta de store feilene slik som feil på varmeren mange har opplevd).
* TMPS må være på alle hjul hvis man ikke vil ha feilmelding, og dette må reprogrammeres ved hjulskift.
* Kable om for kjørelys for å slippe å måtte skru på lysene.
* Jeg får med ujevne mellomrom feilmelding om EV-batteri ved hurtiglading på bestemte ladestasjoner. Da kan jeg ikke lade med "treglader" før jeg kopler ut 12v batteriet i lang tid.
For meg var disse ulempene verdt de ca 40 000,- jeg sparte på USA import, samt de ekstra 40 000,- jeg sparte på å importere selv.

Det jeg er minst fornøyd med er Nissan. Det å bruke så mye ressurser på å monopolisere kundene sine og hindre fri konkurranse er for meg ikke tillitsvekkende. 

Nissan har hatt alvorlige økonomiske problemer, og de prøver desperat å få inn penger i alle ledd. Det er forståelig, og åpenbart smart, men måten de behandler kundene sine gjør at jeg som tidligere trofast Nissan kunde aldri vil kjøpe Nissan igjen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:16
* Norske Nissan forhandlere vil ikke oppdatere software (dette kan jo være viktig for å ta de store feilene slik som feil på varmeren mange har opplevd).

Har kommet fram i andre tråder her at enkelte verksteder kan ta software oppdatering på USA Leaf. Regner med at man må betale litt for det. Selv ser jeg ingen grunn til å gjøre det hvis det ikke dukker opp noen seriøse feil må fikses.

Sitat
* TMPS må være på alle hjul hvis man ikke vil ha feilmelding, og dette må reprogrammeres ved hjulskift.

Kjørte hele vinteren på hjulsett uten TPMS. Det lyste varsel for dekktrykk hele tiden, men det er ikke veldig plagsomt. Reprogrammeringen ved skifte til sommerdekk med TPMS tok 5-10 minutter og varsel ble borte.

Sitat
* Kable om for kjørelys for å slippe å måtte skru på lysene.

Vrir automatisk på lysbryteren til "on" når jeg skrur på bilen. Det ble fort en vane og tenker ikke over at jeg gjør det lengre. Alternativt la den stå fast på "AUTO" og dekk til lyssensoren på dashbordet.

Sitat
* Jeg får med ujevne mellomrom feilmelding om EV-batteri ved hurtiglading på bestemte ladestasjoner. Da kan jeg ikke lade med "treglader" før jeg kopler ut 12v batteriet i lang tid.

Bortsett fra en Charge-Amps kabel med produksjonsfeil (ble byttet) har jeg ikke hatt noen ladeproblemer med originalkladd, Charge-Amps, Type2 eller CHAdeMO. 20-30 hurtigladinger og ca 700 vanlig ladinger.


Ved kjøpstidspunktet var jeg avhengig av bil til jobb og for meg var valget å bruke ca 10.000 på å få et verksted til å feilsøke/fikse fossilbilen eller kjøpe annen brukt fossil. Det var "selgers marked" på finn.no og kun ca 40 biler til salgs der og halvparten av de igjen byttet eier iløpet av en uke. Vente lenge på Norsk Leaf var uaktellt og en ferdig importert USA bil kunne hentes på dagen til det som da var foruftig pris. Litt garanti fra en forhandler som har holdt på i flere tiår fikk jeg også. Tre måneders ventetid på norsk Leaf ville kostet i underkant av 20.000kr i bensin/bomkostnader.

Når Leaf var i hus og overtok som dagligbil kunne jeg selv bruke tid på feilsøking av fossilbil og få liv i den igjen for noen hundrelapper.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA