Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon

Startet av Cato76, onsdag 03. september 2014, klokken 18:46

« forrige - neste »

Cato76

Det er nå lagt ut mye god informasjon på NAF sine hjemmesider angående elbil: Kjøpe elbil, lade elbil, bruke elbil, fordeler med elbil, miljø og elbil, politikk og elbil... Så sitter du på gjærdet og vurdere å kjøpe elbil, så finner du mye bra informasjon på denne siden. NAF linker også til andre medier.

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Mye god info, men jeg er kritisk til kjøpsveilederen som er et samarbeid med Elbilforeningen.
Gjelder spesielt rekkevidde som importørene får putte inn egne tall. Man benytter max teoretisk rekkevidde etter EU norm (og Nissan legger på max rekkevidde etter gunstigste resultat av Japan norm). Denne erekkevidden oppnås stort sett på splitter ny bil, fulladet ved 20gr, flat tørr vei og hjemlengsel.
Mer realistisk er EPA norm eller rekkevidde basert på gjennomsnitt av EU testsykluser. Dette resultatet er oppnåelig med også på vestlandsveier.
Eksempel: Leaf er oppgitt til max praktisk rekkevidde 135km etter EPA og markedsføres med dette i for eksempel USA og Canada. I Norge bruker man EU norm gunstigste resultat 199km (og sågar tør man å legge til beste Japan resultat på 233km km). Dette er urealistisk for de aller fleste.
Ser man på eGolf så velger de å oppgi rekkevidde = gjennomsnittsresultat fra EU norm = 190km. I samme disiplin oppnår Leaf 140km rekkevidde. Enten denne eller EPA gjennomsnitt burde være det man legger til grunn.
Basert på denne kjøpsveilederen blir man forledet til å tro at Leaf normalt har lengre rekkevidde enn Leaf når virkeligheten er motsatt.
I3 er et annet eksempel på at selv om teorien på lengste rekkevidde er 190 km, velger importør å oppgi max forventet rekkevidde på 160 km. I virkeligheten har i3 lengre rekkevide enn Leaf, men kortere enn eGolf.

Ettersom kjørestil, temperatur, topografi og etter som tiden går: redusert batterikapasitet, vil en mer konservativ fremstilling av rekkevidde gi et realistisk bilde av virkeligheten.

Kaktus til Nissan som prøver å skryte på seg mer enn det er mulig å oppnå i Norge, og en blomst til VW (og for så vidt BMW) som prøver å gi et mer realistisk bilde.

elektrolux

Enig.

Dette er konkurransevridende til dem som skryter på seg lengst rekkevidde, og burde ikke støttes opp om.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Hvordan havner Kia Soul EV ut i forhold til disse?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Gordon Retriever

Forbruk Soul EV: 14,7 kWh/100km. Batterikapasitet 27kWh.
Hvis vi går ut fra at Kia i likhet med Nissan oppgir total kapasitet, kan vi regne med rundt 24kWh tilgjengelig, dvs. en rekkevidde på 163km.

Yeyeye

Så golfen vil ha en større rekkevidde sansynligvis?
Den har oppgitt et lavere gjennomsnittforbruk og har vel også oppgitt 24kWh batterikappasitet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA