Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innvendig farge - hva er ditt valg?

Startet av Philip Marlowe, onsdag 23. juli 2014, klokken 23:28

« forrige - neste »

Philip Marlowe

NSB har laget en miljøkalkulator. Der kan man sammenligne toget med andre transportformer - buss, bil og fly.

3 personer i en elbil gir et forbruk på 28,4 kWh/pers og et utslipp på 5,6 kg CO2 per pers. Toget gir et forbruk på 65 kWh/pers og et utslipp på 11,8 kg/pers.  :o

https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Miljøkalkulator?from=Oslo%20S&to=Bergen
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Forsøk Arendal-Skøyen med 3 personer i Leaf som er strekningen som er mest aktuell for oss

242km stemmer, 39kWh (=1.6kWh/mil) stemmer nok også greit. Gir da 2.6kg CO2 på Nordisk strøm blanding.

Da har vi litt over 3.5t kjøretid (litt roligere enn fossilbilen), hvis alle Ishavsveiens og andre planlagte hurtigladere på strekningen kommer på plass har vi 3x20min lading, totalt 4.5t.

Toget bruker nesten 3 ganger så mye strøm/CO2 og bruker like lang tid. Hvis vi i tillegg legger familiens erfaringer med toget de siste årene som basis er det ca 25% sansynlighet for at man kommer fram uten times lange stopp, omkjøringer (via bratsberg/vestfoldbanen) eller andre problemer (ikke ventende tog ved overgang).

Forhåpentligvis har hurtigladerne en bedre oppetid enn 25%, og nå er det f*** meg på tide at noen får bygget ut hurtigladere på E18 Arendal-Tønsberg. Da blir elbil både det raskeste og mest miljøvennelige alternativet :D

Mippen

#2
Vil tro at et fullastet tog bruker mindre energi og slipper ut mindre co2 pr person enn en elbil? Et fullastet tog tar 250 passasjerer. Får ikke opp kalkulatoren...

Edit: Fikk opp kalkulatoren nå. Stemmer bra at toget er mer miljøvennig dersom man har mest mulig passasjerer. Hvis det er lite passasjerer er elbilen mer miljøvennlig. Hvis "alle" hadde tatt tog ville ikke elbilen hatt mye å stille opp med. Underbygger at kollektivtransport er bra. Problemet er at det ikke er godt nok utbygget mange steder også er det som nevnt ustabilt.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

I rushtiden er jo tog, t-baner og trikker stappfulle, så der taper elbilen. Men skal man langt og på tider hvor det er få reisende med toget, da skal man ikke få dårlig miljøsamvittighet når man velger elbilen  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Sitat fra: Mippen på lørdag 05. juli 2014, klokken 10:35
Vil tro at et fullastet tog bruker mindre energi og slipper ut mindre co2 pr person enn en elbil? Et fullastet tog tar 250 passasjerer. Får ikke opp kalkulatoren...

Reiser man alene eller med en til vinner toget hvis det var fullt. For 3-5 personer vinner elbilen på alle fronter i mitt tilfelle.

Mippen

Poenget til NSB er vel å vise at dersom flere tar toget så sparer man miljøet ennå mer. Det er vel ønsket fra deres side at flest mulig reiser kollektivt.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Jeg ser den.
Skulle gjerne tatt toget fra Kløfta til Gardermoen de dagene jeg jobber der.
Men NSB har gjort slik at jeg må ta toget til Lillestrøm, vente der 12 minutter, for så å ta toget til Gardermoen.
3 ganger så lang tid som å kjøre.
Og 1 avgang i timen.
Barnehage åpner kl 7, da må jeg løpe for å i det hele tatt ha sjans til å nå toget som går 0714.
Misser jeg det så må jeg vente til 0814.
Lett? Nei.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: sn0le på lørdag 05. juli 2014, klokken 11:42
Jeg ser den.
Skulle gjerne tatt toget fra Kløfta til Gardermoen de dagene jeg jobber der.
Men NSB har gjort slik at jeg må ta toget til Lillestrøm, vente der 12 minutter, for så å ta toget til Gardermoen.
3 ganger så lang tid som å kjøre.
Og 1 avgang i timen.
Barnehage åpner kl 7, da må jeg løpe for å i det hele tatt ha sjans til å nå toget som går 0714.
Misser jeg det så må jeg vente til 0814.
Lett? Nei.

Jeg ser den. Går ikke tog og nok busser her jeg bor så derfor kjører jeg el selv eller sykler. Hadde tilbudet dekket mine behov hadde det vært noe annet.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Det er akkurat det som er med kollektivt.
Når tilbudet er der, og man kan komme seg fra A til B innen rimelig tid, så er det jo et enkelt valg.
Skal jeg til byen så velger jeg tog når det er praktisk gjennomførbart.

Utslipp fra kollektivt skjer jo uansett, siden toget/bussen/trikken/T-banen går uansett om man er med eller ikke. Utslipp fra bilkjøring er avhengig om du velger å kjøre eller ta kollektivt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

emil

Har kjørt mye tog før og skulle selv gjerne tatt toget mye mer (utstår ikke ekspressbusser), men i de aller fleste tilfellene er bil både raskere og billigere i tillegg til at det alt for ofte er feil på tog/signal til at man kan stole på at man kommer frem i tide (i dette øyeblikket er det store problemer for NSB på strekningen Drammen-Skøyen). Bilen tar deg også fra dør til dør. Ser jo i tillegg at en normal dieselbil med 5 personer vil være mer miljøvennelig for min reiserute enn et gjennomsnittlig NSB-tog.


elektrolux

Hva med elbil til toget, og elbil i andre enden. Best of two worlds.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA