Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Åre

Startet av Ole Hoff, lørdag 12. april 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

RoadRunner

Sitat fra: Ole Hoff på lørdag 05. april 2014, klokken 18:10
Er faktisk en liten ting til som ikke virker og det er Eco metret det lyser grønt når jeg ikke kjører og er mørkt når jeg kjører, noen forslag?
Har erfart det samme, da var det feil på CarController....

På min "nye" 2010-modell carcontroller (forskjell fra tidligere CCmodeller) så lyser det grønt av og til om jeg ikke kjører, av og til er det grønt når jeg bare triller, andre ganger er det mørkt. Det er helt normalt sa de på verkstedet :o.
Det er kjekt å ha eco-meter med tanke på belasning av batterier. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det
grønt: 0-70A
gult: 70-120A (eller var det 130A?)
rødt: over 120A

Faktisk så er det vel dette instrumentet jeg er opptatt av ombord i Buddyen (ikke det at det er så mye annet av instrumenter å se på... ::))
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Ole Hoff

Må vel si at jeg har vært grise heldig! Jobber til daglig med vedlikehold  og bygging av produksjon linjer i en fabrikk så har vel en del erfaring med feilsøking og har hatt interesse for elektronikk siden jeg var 10 bodde nesten hos Frithjof Arngren  på 80 tallet (http://www.arngren.net/:)

Det er min bedre halvdel som skal bruke denne bilen til daglig og jeg har gitt henne streng beskjed om å ikke kjøre på full gass, så det blir nok kø opp til toppen av Jeløya :) kjøre lengden pr dag blir ca. 12km pr dag så den blir jo ikke akkurat sliten av dette.

Har tatt noen test turer opp til toppen av øya å det ser ut til at 40- 45 km er passelig fart oppover.

Har fortsatt  feil på ECO lampene  de virker ikke når den kjører lyser verken grønt, gult eller rødt, men lyser grønt når den står stille, hadde håpet på noen tips her men bør vel lage en ny tråd på dette.

Skal også bli spennende og se hvor lenge batteriene holder !

Takker for tipsene og +1 RoadRunner  :)


Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Ole Hoff

Tok kontakt med www.fsip.biz i kveld de har en online chat, jeg prøver og få tak i en komplett manual for Curtis 1274 controllern, det hadde de ikke men han kunne svare på hva 5 + 2 blink i "Fault Status LED" betydde og svare var som følger. 

That is a "Brake" fault. Programmable brake map set incorrectly, or Brake pot out of range.

Regner med at det er det potmetret som sitter rett over MC'n , får vel prøve og skru lit på den og se om den slutter og blinke.

Eller er det noen av dere som sitter på en komplett manual som jeg kunne få en kopi av?
Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

RoadRunner

Sitat fra: Ole Hoff på mandag 07. april 2014, klokken 18:08
Det er min bedre halvdel som skal bruke denne bilen til daglig og jeg har gitt henne streng beskjed om å ikke kjøre på full gass, så det blir nok kø opp til toppen av Jeløya :) kjøre lengden pr dag blir ca. 12km pr dag så den blir jo ikke akkurat sliten av dette.
Høres ut som en ypperlig strekning for Buddyen.
Nå vet jeg ikke hvor kupert det er der din fru skal kjøre, men jeg erfarer at passelig fart (gult, nesten rødt på eco-meter) er ca 45-50 km/h i motbakke på sommeren når batteriene er under 60% full. På vinteren i kulde og snøføre 40-45 km/h. Og er det kaldere enn -8C mer i retning av 30-35 km/h. Jeg har fått anbefalt å ikke kjøre når det er kaldere enn -12C (men, ja det går an... da bør du vite hva du gjør).
Det er mye info på forumet om hvor mye (eller lite) bly-batterier tåler i kulde og hva du bør gjøre og ikke gjøre.

Husk at de aller fleste Buddy-eiere ødelegger batteriet ved å lade for ofte/for mye. I praksis bør du kjøre til "tanken" viser 40-60% og deretter lade helt opp. Laderen er dessverre ikke helt optimal i forhold til å ta vare på alle cellene (6*2 stk) i batteriet og tar etterhvert knekken på de enkelte cellene en etter en. Jeg praktiserer "avbrutt lading" med timer slik at utjevning-/topp-lading ikke pågår så lenge.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

tkathulevej

Hej Ole,

Tillykke med Buddy, og med heldet/dygtigheden til at få den fikset.

Fandt du nogensinde manualen til Curtis 1274'eren. Jeg har ledt Internettet tyndt, men har intet fundet (så hvis du har fundet en manual, er jeg også meget interesseret  :)

Jeg har også 5,2 fejl på MC på min Buddy årg. 2006, og det nærmeste jeg var kommet indtil nu, var at på Curtis 1268 betyder dette 'missing main contactor'. Jeg synes dog at din oplysning om 'noget med brake kontrol' lyder mere plausibel. Potentiometeret, du nævner sidder lige over MC går til nogle porte som ifølge fact-sheet ikke er i brug?!  - Prøvede du at justere på potientiometeret og kom du af med fejl 5,2?

Min Buddy stopper iøvrigt med at gå frem, når jeg har kørt ca. 10 km (men kan stadig gå revers). Når den har stået lidt går den frem igen. Main Contactor slår til korrekt, så måske det også er relæet du nævner, - eller det kan vel være CC (hvis frem/revers-signal går gennem her)...

Thomas KA, Danmark

Ole Hoff

Hei Thomas jeg har ikke klart og få bort 5-2 feilen på Curtis men virker som om det ikke har noen betydning, tror man må ha programmerings enheten for og rette denne feilen.

Jeg har fått tak i disse manualene:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107252923/1274%20Preliminary%20Manual.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107252923/1274faultsum%20-%20prelim%20rev%20A.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107252923/1274WiringDiagram.pdf
(P.s. er det noen som kan legge disse inn på elbil wiki ? )

Håper de kan være til hjelp for deg.

Når det gjelde det releet jeg byttet så er nok ikke det feilen du har siden min Buddy mistet all 72V styrestrøm til Curtis Controller'n, det du skriver om at bilen stopper etter ca. 10Km virker mer som om du har noe som går varmt eller en dårlig kontakt fra frem /revers knappen, det er også mulig  det sitter i gasspedalen eller i  potmeteret som sitter direkte over Curtis Controller'n.



Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

tkathulevej

Hei Ole. Super, det var lige den information jeg har ledt efter. Takker :-)

Du har nok ret i, at problemet mit ikke er relæ, men snarere måske frem/revers kontakt. Jeg skal prøve næste gang det sker at måle, om der er signal på Curtis pin 10 (FORWARD). Det er nok ikke speeder kontakt eller pot, da Revers altid virker. Er ikke helt klar over om signal fra Frem/Revers går gennem CC eller direkte til MC (da MC har 'intelligens' til både at klare protection ifbm. utilsigtet skift mellem frem/revers, samt håndtering af tænding på med speeder nedtrådt osv., burde det ikke være nødvendigt at signal går gennem CC).

Det ser i øvrigt ud til, at den regenerative bremsning håndteres på lidt anden vis i 1274 end i de andre Curtis controllere. Jeg lurer på om potmeteret burde kunne justere styrken af regen. Har du indtryk om din regen virker korrekt (er ikke helt klar på om der bør være regen allerede ved speeder løft, eller om det først ved (let) aktivering af bremse).

tkathulevej

Ahh, jeg ser nu på Buddy at brake-potmeter 'wiper' er ført tilbage til Curtis gennem relæ, som kun er sluttet, når bremsepedal er nedtrådt. Det betyder, at 5-2 ALTID vil være tilstede når pedalen ikke er nedtrådt (pga. for lav spænding på 'wiper' fault). Når bremsepedal aktiveres forsvinder 5-2 :-).

Altså: der vil formentlig kun være regen. når bremse er trådt (...men måske styrken kan reguleres på potmeter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA