Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny rekord?

Startet av janhelge, torsdag 11. mars 2010, klokken 09:25

« forrige - neste »

janhelge

I dag har min gode gamle think prestert å stoppe midt på motorveien!

Feilsymptomet er at system-fault service-required blinker.

Nå er det null drivkraft.

Jeg tror det var slik at drivkraften gradvis falt ut (det er litt vanskelig å si, fordi siste del av veien før totalstopp var nedoverbakke).

Jeg har tilgang til diagnoseinstrument, og jeg har sjekket feil i "drivsystem", "bms" og "lader". I "drivsystem" var det noen midlertidige feil vedrørende spenning elle rnoe sånt. - Jeg slettet alle feil i håp om at det ville resette logikken, men det hjalp ikke.

Så nå er situasjonen: ingen feil vises på diagnoseinstrumentet mhp "drivsystem-feil", "bms-feil" eller "lader-feil" - likevel blinker "System-fault-service-required" og det er ingen drivkraft.

Batterinivå er på ca 60%.

Har noen noe forslag til tiltak?

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

hens

Det hadde vært greit å vita hva slags feil du slettet!
Hvis det dreier seg om en midlertidig lav 12 v batterispenning vil feilen bli borte når spenningen stiger igjen.
Se på vanlige parametre om du har 12 volt spenning på 12 volt eller høyere.
Det hender også at hovedkontaktoren kan slippe dersom det er meget kaldt, men den vil kunne legges inn igjen umiddelbart.
Lad bilen, prøv å starte på vanlig måte. Hvis bilen ikke starter, eller ikke lader, har du sannsynligvis et 12 voltproblem.  Lad 12 volt batteriet hvis det er under 12 volt gjennom lighterkontakten, men vær oppmerksom på polariteten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

janhelge

Takk for tips om lading av 12v - skal forsøke å få til det etterpå når jeg får tauet inn bilen.

Litt mere presisering vedr feil: Under "bms" var det ingen feil (ikke temporære og ikke permanente). Under "lader" var det heller ingen feil (ikke temporære og ikke permanente). Under "drivsystem" var det ingen permanente feil, men det var flere temporære feil som jeg tror omhandlet spenning.

Jeg skal bort og sjekke dette med midlertidig lav 12v - og da forstår jeg det som at jeg sjekker under "lader" - > vanlige parametere. (Dette finner jeg sikkert der borte).

Takk så langt!
Først Th!nk, men nå iMiev.

Ken

Det kan hende ar DC/DC tok kvelden og 12volten gikk tom for strøm under kjøring. Med så lav spenning vil du ikke klart å lese  ut data fra BMS!?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

janhelge

Da har jeg fått sjekket litt mere.

1. Under "drivsystem" -> "paramerere" vises det
    "drivsystem-spenning"=71V,
    "BM redusert effekt"=79%,
    "spenning 12V"=10.7V

2. En feilmelding kom igjen i "drivsystem"->"temporære-feil", det var "redusert spenning"

3. Da jeg forsøkte om noe var blitt bedre av å stå litt, virket det som om bilen gav litt drivkraft en kort stund, men dette forsvant etter å ha kjørt/trillet ca 2 meter. Da ble det nulldrivkraft.

4. Det virker som om "grønn-bil" lampen går på, men faller ut etterhvert.


Jeg forstår dette som at Hens' råd er to-the-point, at 12V anlegget ikke leverer høy nok spenning/effekt nå i kulda (det er ca minus 10 nå)  slik at drivsystemet ikke klarer å koble om til fremdrift eller at en eller annen sensor-duppeditt i drivsystemet ikke synes at jeg skal kjøre med så lav spenning. Jeg har nå satt bilens traksjonsbatteri til lading. Eller at det er som Ken sier at DC-DC har lagt på røret i kulda.

Jeg har forstått Hens' råd om at det er 12V jeg skulle lade, men jeg mangler sigarett-tenner-plugg foreløpig - og håper at det hjelper å lade traksjonsbatteriet fullt opp og håper dette indirekte også lader 12V delen. (Det er vel dette som er DC-DC'ens oppgave, forstår jeg, så dette vil vel vise om DC-DC fortsatt funker)

Igjen - takk for hjelpen så langt.
Og: gode råd og vink mottas med takk i fortsettelsen også.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Ken

Om  du klarer å lade fullt, se etter 132volt spenning totalt ellers i nærheten av det.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Tror dessverre dette skyldes defekt batteripakke; det skal normalt ikke være mulig å kjøre bilen til spenningen blir så lav. Resten er feil som følge av dette.

Savner opplysning om hva energimeteret viste og hvor langt du hadde kjørt på siste lading.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
1. Under "drivsystem" -> "paramerere" vises det
    "drivsystem-spenning"=71V,
Dette er alt for lavt, nominell spenning er 114V. Under ca 90V skrur DC/DC omformeren seg av og 12V blybatteriet får ikke lading.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
    "BM redusert effekt"=79%,
Helt normalt parameter; tror det er en begrensning som er lagt inn fast på alle biler.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
    "spenning 12V"=10.7V
Når et utladet blybatteri får "hvile" tar spenningen seg opp, men synker med én gang man tapper det mer igjen. 12V er drivspenningen til all elektronikk - uten den får man hverken kjørt eller ladet.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
2. En feilmelding kom igjen i "drivsystem"->"temporære-feil", det var "redusert spenning"
Dette peker tilbake på batterispenningen, 71V og forteller deg at det er der du bør begynne med feilsøkingen.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
4. Det virker som om "grønn-bil" lampen går på, men faller ut etterhvert.
grønn-bil" lampen er en LED og slukkker ved ca 4 volt. Bekrefter at 12V batteriet et helt utladet.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
Jeg har forstått Hens' råd om at det er 12V jeg skulle lade, men jeg mangler sigarett-tenner-plugg foreløpig
Lad opp 12V batteriet så fort som mulig så kanskje du klarer å redde det. Blybatterier tåler ikke å stå utladet. Ved bruk av en elektronisk (intelligent) lader med strømbegrensning er du ganske sikker på å ikke lage flere feil. Du kan låne CTek Zafir 90 lader m/sigarettennerkontakt av meg (bor på Teisen), ring 928 48 476.

Sitat fra: janhelge på mandag 01. februar 2010, klokken 19:24
- og håper at det hjelper å lade traksjonsbatteriet fullt opp og håper dette indirekte også lader 12V delen. (Det er vel dette som er DC-DC'ens oppgave, forstår jeg, så dette vil vel vise om DC-DC fortsatt funker)
Anbefaler sterkt at du holder et øye med batterispenningen og batteristrømmen under første del av ladingen - sannsynligvis starter ikke laderen i det hele tatt med så lav batterispenning.

Hvis laderen starter går den i pre charge mode; 5A i noen minutter. Er usikker på akkurat spennings-grense (mangler erfaring), men tror spenningen bør komme opp i 100V etter denne fasen. Hvis den ikke gjør det så avbryt og finn de defekte blokkene. Hvis du førsøker å lade fullt uten kontroll kan det gå slik: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2367.0

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

janhelge

Jeg har snakket med "El rayo", og for fullstendighetens skyld oppdaterer jeg posten her også:

1. Det er helt korrekt, og ganske påfallende, at batterikapasiteten har gått markant ned ila relativt kort tid. Siste "langkjøring" var ca 30 km og det forbrukte ca 60-65% av batterikapasiteten, og dette er selvfølgelig betydelig dårligere enn jeg har opplevt tidligere.

2. Energimeteret viste ved havari ca 50% kapasitet.


Og i løpet av dagen har jeg fått lånt 12V lader (Tusen takk "El rayo"!) og jeg har satt 12V-delen til lading gjennom sigarettenner uttaket.

Jeg har også satt traksjonsbatteriet til lading, og nå er det "ferdig-ladet" (se senrere).

Jeg har også lest av diverse feilmeldinger, som er:
a) BMS->permanent feil "Spenningsfeil"
b) BMS->tidligere feil "isolasjonsfeil"
c) Drivsystem->permanent feil: Forladingsfeil kond="tid overskredet"
d) Driversystem->tidligere feil: Batterispenning="verdi for lav"

NB: Alle disse feilene har kommet siden i går (da jeg resatte alle feil som nevnt over i denne posten).

I tillegg har jeg lest av spenningen på traksjonsbatteriet, og det er for tiden på mellom 25V og 30V (det bytter litt og viser forskjellig verdi). Nå kommer ikke lengre "grønn-bil" dioden når jeg setter på tenningen.

Da er jeg veldig redd for at "El rayos" dystre spådommer er korrekte, men jeg tar *veldig* gjerne imot råd og vink i forhold til hva jeg bør gjøre i fortsettelsen. Opprinnelig hadde jeg tenkt å forsøke å lade ut traksjonsbatteriet med varmeapparatet+vifte+parklys samtidig som jeg lader 12V gjennom sigarett-tenner.

Bør jeg forsøke å lade ut traksjonsbatteriet, eller er det helt opplagt at traksjonsbatteriet er helt gåent?

Hvorfor virker det som at den fortsatt tar lading på traksjonsbatteriet?

Er det noe jeg nå kan gjøre nå for om mulig å redusere skaden?


Først Th!nk, men nå iMiev.

elektrolux

Sitat fra: janhelge på tirsdag 02. februar 2010, klokken 17:35
Er det noe jeg nå kan gjøre nå for om mulig å redusere skaden?

Ja. Ikke gjør noenting. Ta ut pakken og send den til noen som kan teste og recondisjonere den.

Ev. ta ut pakken og lad ut en og en blokk med en 12V halogenpere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Bilen ser ut som den lader med blinkende lys men man finne ut at det er ingen strøm fra laderen. Se om energi måler øker. Vanlig etter isolasjons feil foårsaket batteri havari.
Kondolerer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

SitatOpprinnelig hadde jeg tenkt å forsøke å lade ut traksjonsbatteriet med varmeapparatet+vifte+parklys samtidig som jeg lader 12V gjennom sigarett-tenner.
Du er dessverre ikke den eneste som tenker at det er viktig å få tømt batteripakke fullstendig når det oppstår en feil.

Jeg kan herved avkrefte myten om at dyputlading vil på noen måte redde batteriene. Snarere tvert imot, så vil de antageligvis bli påført større skader.
Thinken er konstruert slik at den tømmer batteriene langt nedenfor fornuftige spenninger. Du bør ikke hjelpe dem lenger ned.

Jeg vil også advare mot Elektrolux' lyspæreutladning. Noen vil finne på å la de stå påkoblet i ukevis, med oppfatingen om at "lenger er bedre". Dermed blir batteriet "kjemisk tomt" og du får ikke ladet det opp igjen.
Har en bil fra en kunde her med 9 defekte batterier. Han hadde i første rekke bare en havarert lader, men bilen sto i 3 måneder før den kom til meg. Dermed dro "revneboksen" hele batteripakka ned til 0 volt. Og opp igjen ville ikke 9 stk.

AM


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Rav4_EV har mer kunnskap og erfaring enn de fleste av oss. Det jeg har sagt som strider mot hans råd trekkes tilbake.

Med 25-30 V nå og 71V første gang bilen stoppet er din pakke definitivt defekt, JanHelge.  Isolasjonsfeil er ofte forårsaket av sprekk i en eller flere blokker slik at elektrolytten (lut), som leder strøm, lekker ut.

NiCd batteriet har en antatt levetid på 10 år eller maks 100.000 km. Noen batterier har levd lenger enn dette både i tid eller distanse.

Når dette skjer for meg kommer jeg til å oppgradere til en annen batteritype. Inntil nylig så det ut til at litium (LiFePO4) var den beste løsningen, men NiMH kommer også tilbake nå (i norske Buddy).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

Som jeg har nevnt her tidligere har jeg vært i kontakt med GP ang. deres 12V, 100Ah NiMH-blokker. Det lar seg gjøre å bygge om Think til disse, GP har sågar en ombygget Think gående i Hong Kong. Det er også like aktuelt for de franske bilene. Den originale laderen kan brukes, men må overstyres for stopp av ladingen. Batteriet må også integreres med kjølesystemet på et eller annet vis. GP er villige til å yte bistand, men de vil ikke ha med flere hundre privatpersoner å gjøre, så en eller flere personer må være frontfigur. GP foreslo et møte hvor kyndige personer fra elbilmiljøet ville få en teknisk gjennomgang av hva som kreves for å få til en fungerende konvertering.

Prisen som ble nevnt for en 120V pakke var USD 12000, hvilket inklusive mva blir ca NOK 85000.

Ti blokker á 12V veier 210 kg. De tåler 400A kontinuerlig belastning.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Sitat fra: eledille på onsdag 03. februar 2010, klokken 12:15
GP er villige til å yte bistand, men de vil ikke ha med flere hundre privatpersoner å gjøre, så en eller flere personer må være frontfigur. GP foreslo et møte hvor kyndige personer fra elbilmiljøet ville få en teknisk gjennomgang av hva som kreves for å få til en fungerende konvertering.
Jeg er interessert og har startet en ny tråd ang dette mulige samarbeidet Ombygging av PSA og Think til GP NiMH-blokker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Jeg har selv sendt en henvendelse til GP Norge uten svar. De ser ut som å være godt egnet til åre biler og prisen er ikke forskrekkende.
Greit at flere av våre oppegående medlemmer er med.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA