Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Sølve, søndag 25. mai 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

Sølve

Urovekkende innstilling til Byrådet fra Bergen Parkering AS. https://www.bergen.kommune.no/politikk/byradet/7055/7060/article-115739#.U2s9ab1v6Wg.twitter

Jeg mener innstillingen er et brudd på Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" §8a som sier: "Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift."

Det hadde vært greit om Bergen Parkering AS tok betalt for lading, men det er veldig ugreit om Bergen skal bryte nasjonal politikk om at nullutslippsbiler skal være fritatt for parkeringsavgift. Utenom kommunale p-hus og private p-hus så er det meste av gateparkering i Bergen beboer-parkering og i praksis vil det nesten ikke være mulig å finne avgiftsfri parkering for nullutslippsbiler om denne innstillingen går gjennom.  Bergen sliter tungt med luftforurensning og avgiftsfri parkering er et meget sterkt insentiativ for å fremme flere nullutslippsbiler.  Luftkvaliteten er på nivåer i dag som gir helseskader. Renere luft bør veie tyngre enn flere avgiftskroner til Bergen Parkering AS.

Elbilister som vil at Bergen skal følge nasjonal politikk om fritak for p-avgift for nullutslippsbiler på offentlige p-plasser bør si i fra nå til de politikerne de kjenner så fort som råd.

Bergenspolitikerne bør heller følge Madrid: parkeringavgift avhenger av forurensning! Tillegg for diesel, rabatt for hybrid og gratis for #elbil.  Bra! http://www.treehugger.com/cars/polluting-cars-charged-more-madrid-smart-parking-meters.html ...
Bergen

erikf

Skjønner at parkeringsselskapet trenger penger. De har ikke som formål å tenke på miljø, de har bare et budsjett som må gå opp. Likevel er det nok av selskaper som gjør noe for miljøet fordi de rett og slett vil. Bergen parkering, er de blottet for denne viljen? Gratis lading er en liten andel hvis du sammenligner med de 9000 som er foreslått.
Hvis ikke kommunen hjelper dem med å kunne tenke miljø og gi elbilistene den fordelen de er lovet i henhold til de nasjonale bestemmelsene er det forferdelig trist. Vi har en god bølge på gang, i løpet av noen år kan vi få en andel som monner. For å få opp andelen må kommende elbilister heies frem, og incentivene må for all del ikke sås tvil om. Bergen kommune: vil dere ha elbiler eller fossilbiler kjørende rundt?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mhagen3

(vet ikke helt om de følger med her Erik)
Martin:)

afitch80

Bergen kommune har vel aldri vært best i klassen når det kommer til fordeler for elbilister. Så det skulle ikke forundre meg om de går for dette forslaget. Tenker vel penger de og. Høyere inntekter for Bergen Parkering = mer skatt i deres lomme.

9k i året for å parkere i Bygarasjen. Hårreisende. Det kommer jo bare de som parkerer der hver dag til gode. Alle oss andre får ingen goder da. Ja, gratis lading. Men skal du til byn for en liten handletur, så er det ikke så mye du får ladet. Å ha 50 % rabatt på både årskort og timepris hadde vært mye bedre. Og man føler faktisk at man får en fordel i forhold til fossilbiler.
Før amerikansk, nå tysk.

erikf

Sitat fra: Mhagen3 på fredag 09. mai 2014, klokken 21:40
(vet ikke helt om de følger med her Erik)
Martin:)
Se på elbilforumet som en liten tenketank der vi utveksler ideer :)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Først og fremst: Vi skal ikke glemme at kommunen er med på et supert prosjekt med hurtigladerne. Selv om de er i en by, der det egentlig ikke trengs hurtigladere, er det er veldig stilig prosjekt. All kred til kommunen for å være en av deltakerne i dette prosjektet.
Dessuten: Bygarasjen har faktisk vært en veldig fin ting å ha som elbilist i startgropen.
Men....

At det knapt ikke finnes lademuligheter for elbiler i Bergen er noe kommunen har kunnet kommet unna med ved å satse alt på bygarasjen. Dette er sannsynligvis det rimeligste alternativet for dem hvis du sammenligner med å ha ladepunkter på gateplan i sentrum. At de KUN har satset på bygarasjen er derfor noe jeg har latt gå, så lenge det er gratis, og de fortsetter å bygge ut tilbudet og kapasiteten her.
Derfor er det en skandale at de allerede nå tar bort fra bergenserne dette incentivet for å skaffe elbil fremfor fossilbil.

Et argument jeg kunne forstå med å sette avgift på elbil i bygarasjen må være å begrense trafikken. Men nå er det er jo faktisk fortsatt bare en brøkdel av bilene i bytrafikken som er elbil. Hvorfor haster kommunen seg slik med å fjerne godene lenge før vi er oppe i et antall som monner? Vil de heller at folk velger seg fossilbiler enn elbiler?
Det er vanskelig for meg å forstå dette trekket kommunen nå tar.

Jeg sammenligner ofte med Oslo... kanskje litt urettferdig? Uansett: I oslo er de på offensiven for å utvide med ENDA flere ladeplasser. Når jeg går rundt i oslo ser jeg ladeplasser "overalt". Dette er nødvendig for at folk i byen skal kunne ha elbil da det er vanskelig og kan ta mange år å få skaffet seg en permanent løsning. I Bergen er det ikke slik.
Hvorfor forhaster Bergen seg slik med å ta bort incentivene?

Jeg tror mange som bor nær byen er avhengig av å kunne bruke bygarasjen relativt ofte. De fleste som bor i eller nær byen mangler egen lademulighet. Hva gjør kommunen nå med alle de som har kjøpt seg elbil og har lagt inn i sin økonomiske beregning sin at de skal kunne lade i bygarasjen? De svikter dem.
Hvorfor gjør de det?

Min konklusjon er at kommunen egentlig ikke vil at bergenserne skal skaffe seg elbil fremfor fossilbil. De dreper lysten i barndommen. Det lukter dårlig stemning. Lite positivt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Erik N

Sitat fra: erikf på søndag 11. mai 2014, klokken 11:36
Først og fremst: Vi skal ikke glemme at kommunen er med på et supert prosjekt med hurtigladerne. Selv om de er i en by, der det egentlig ikke trengs hurtigladere,

Det er nettopp i byen jeg trenger en hurtiglader, og jeg gleder meg veldigt tils desse skal vare ferdige at bruke :)

Jeg far ikke rekkeviddeangst på langtur. De ganger jeg får rekkeviddenervositet er når kona først kjører til jobb, og siden skal jeg hente noe grejer på byggmax, og siden til trening, kanskje forbi svigers, og siden middag hos venner ute i nesttun 4 mil bort.. Men i alle tilfellen dette skjer er det oftest ikke mer en 20-30% ekstra jeg trenger, og vi kjører alltid forbi byen vid noen tidpunkt under dagen.
Alltså hade det vært perfekt at stoppe 15 minuter, betale for kW eller minutt, og siden ha de ekstra 30% man trenger og ikke rekker at langsam-lade i garasjet under dagen. Og med 25 hurtigladere kan man vare sikker på at det ikke er 3 biler i kø ute i Fjøsanger eller at en lader er ur bruk (jeg har ikke carwings og heller ikke smartphone, så jeg kjører i blindo gjeldende ladestasjoner).

erikf

Hva skjedde i denne saken, den skulle vel vedtas fredag 16. mai? Konkluderte de med ordningen slik den var foreslått fra parkeringsselskapet, enkelt og greit?

Lading i bygarasjen inkludert i parkeringsavgiften?
Rabatt for årskort for elbiler?
Tredobling av antall ladepunkt?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elbilist79

Ser ut som det har vorte vedtatt i stillheit ja:
http://www3.bergen.kommune.no/bksak/utv_caseinfo.asp?caseno=70108&utvkode=BR1&db_source=1&dayno=155&Year=16.05.2014

Håper elbilforeningen følger opp denne saken vidare. Argumentet til Bergen kommune var vel at dei taper mykje penger på eit stort antall heilårsabonnement som er gratis, og dei har vel berekna 9000,- i inntekter for alle dei abonnementa. Sannsynlegvis vil dei aller fleste (inkludert meg) avslutte abonnentet sitt sidan dei nyttar sitt gratisabonnement 1-2 ganger i måneden fordi det nettopp er gratis.
So det vert spennande å høyre om Bergen kommune faktisk tjener noko særleg på dette i det heile tatt, eg vil oppfordre Elbilforeningen til følge opp dette og oppdatere oss medlemmer.
S85, Sølv

Sirka

Det er i hvert fall helt uaktuelt for meg å kjøpe et årsabonnement, jeg har sonekort i sentrum og trenger ikke parkering - men jeg trenger LADEMULIGHET! >:(
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Upster!

Ser ut til at det er byrådet som har gjort vedtak om en innstilling til bystyret i det dokumentet det er linket til her. Så saken skal nok opp i bystyret før det endelige vedtaket blir gjort... Så fortsatt mulig å påvirke her kan det se ut til.
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

Mhagen3

Først finanskomite, så bystyret. Om noen kjenner representanter for KrF i bystyret, så er gjerne de nøkkelen til denne saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA