Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere lysene

Startet av trinestad, søndag 22. juni 2014, klokken 22:05

« forrige - neste »

trinestad

 En "kompis" tok seg den frihet å bruke min mye Leaf til å få start på sin død eldre suv - og nå vil ikke min Leaf lade - både den grønne og orange lampa blinker på ladekablen - noen som har ideer om hva som har skjedd!! - er 12v batteriet tomt, ødelagt? :-[

emil

Uffda.

Du har prøvd å starte bilen på vanlig måte først?

Hvis det ikke hjelper med en par av/på med tenninga på bilen ville jeg prøvd å koble av den negative kontakten på batteriet i et minutts tid og så koble til og se om bilen oppfører seg bedre. Hvis det ikke hjelper må den nok inn til Nissan-verksted.

trinestad

Bilen stater, men vil ikke lade - så jeg lurer mest på om F eks 12 V batteriet ble ødelagt?

Thomas Parsli

Hvis bilen starter er 12v-batteriet bra nok og den burde også lade.
Jeg ville gjort som Emil foreslår -koble fra batteriet noen minutter og se om det hjelper.

Var laderen tilkoblet mens "kompisen" din brukte startkabler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

trinestad

Laderen var ikke tilkoblet, og det var vel da bra. Hva er det som kan gå galt når man bruker elbil til å jumpstarte besinbiler?

emil

Vil tippe at 12V spenningen gikk så mye ned når den fossilbilen startet at computeren på Leafen ble forvirra og kun trenger en nullstilling (~1 minutt uten strøm på 12V systemet). Computeren i vanlige biler er jo tilpasset dette spenningsfallet når man starter motoren, men Leafen er nok ikke det. I værste fall kan lader ha tatt kvelden hvis Leafen forsøkte å lade opp 12V batteriet fordi spenningen gikk ned (Leaf lader 12V batteri fra den store batteripakka) samtidig med at fossilbilen startet og trakk mye strøm fra Leaf.

Hvis det skulle bil nødvendig med starthjelp fra Leaf til fossilbil senere (ingen andre muligheter) ville jeg koblet ut 12V batteriet på Leafen først for å ungå tilsvarende problemer.

trinestad

Takk for svar - nå er jeg en litt klokere Leaf - eier :)

Smiling when sailing

Hei.

Jeg har gitt starthjelp med Leafen minst 10 ganger allerede (og fått en gang etter vinterferie). Det har aldri vært noen som helst problemer etterpå. Hvor er det du har tilkoblet startkablene til? Jeg har hørt at man IKKE skal koble minus-polen til selve batteriet i Leafen men til massen av bilen som kan være hvilken som helst metaldel i motorrommet (som man skal gjøre egentlig uansett bil men i Leafen er dette mye viktigere).  Mener å ha lest dette i en tråd om bruk av inverter fra 12 V systemet i Leafen å aldri bruke den negative polen av batteriet. Husker ikke hvorfor.

Blå Leaf, Tromsø

Ronny

Eneste grunnen til at minusklemmen skal på chassis er at da står klemmene lenger fra hverandre og kortslutter ikke så lett ;)
En annen regel er pluss på først, og minus av først, dette også for å minimere faren for kortslutning.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

cra

Sitat fra: Ronny på torsdag 05. juni 2014, klokken 13:03
Eneste grunnen til at minusklemmen skal på chassis er at da står klemmene lenger fra hverandre og kortslutter ikke så lett ;)
En annen regel er pluss på først, og minus av først, dette også for å minimere faren for kortslutning.

Og i tillegg oppnår du å skape eventuelle gnister et stykke una batteriet. Det er jo nærmest batteriet det potensielt befinner seg mest knallgass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Den siste klemmen du kobler til er minusklemmen på den bilen som skal ha starthjelp og den klemmen skal helst settes på et godt egnet sted på selve motoren. Da blir det kortere vei til minus på starteren, men viktigst er at en eventuell gnist da ikke oppstår rett ved batteriet, som kan avgi knallgass. Når du kobler fra er det omvendt rekkefølge, først av med den minusklemmen som star "alene" og så resten.

Og det er lurt å gjøre enten minus eller pluss helt ferdig før du begynner på den andre. Jeg har sett flere som I gleden over å ha startet kobler fra både pluss og minus og holder de I samme hand, mens de går over til den andre bilen. Veldig underholdende å se reaksjonen når det plutselig oppstår "fyrverkeri" I hånda!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ladefabrikken

Jeg ville ikke ha brukt en Leaf som starthjelp. 12V batteriet er veldig lite og det kan fort føre til at man knekker DC/DC konvørteren som lader 12V batteriet. DC/DC konvørteren er ikke billig å reparere.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA