Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?

Startet av Ona IX, lørdag 12. juli 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Ona IX

Hva er reel levetid på et nytt batteri? Type leaf/soul. Tidligere har man jo regnet bare noen år, men det har vel gått opp ganske kraftig. Jeg vet at nissan sier at det skal være 70% igjen etter 15 år eller noe slikt, men det er det vel ingen som tror på. Kia har jo 7 års garanti på batteriet, som for min del tilsier at batteriet burde holde ihvertfall 10+ år.

Vil i tillegg tro at hvis batteriet går på en så gammel elbil, vil man ikke lenger gidde å bytte det, siden prisen vil være så høy i forhold til nypris. Jeg vet man kan bytte moduler/celler, men hvis de fungerer på liknende måte som AA batteriene vi alle er kjent med, så vil det jo ikke være særlig gunstig å sette inn en splitter ny celle/modul, når resten blitt slitt, da vil jo bare den nye modulen/cellen bli slitt og dårlig dobbelt så fort.

Det virker jo som at det kommer bare fler og fler biler som har store batterier, både rene elbiler og hybridbiler. Så utviklingen av store batterier er jo bare på starten. Men nå om la oss si 7 år, så har de fått klart å lage dobbelt så kraftige batterier, vil man da kunne ta ut alle modulene, og sette inn splitter nye med dobbel kapasitet, sett at de bruker samme standard?

Litt nattelig undring for en ny elbilist!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

TB

#1
Levetid til batteri er påvirka av mange faktorar. Type kjemi i batteriet er ein viktig faktor. Små elbilar / mc med 4 hjul har tradisjonelt brukt blybatteri. Her har det vore kort levetid, spesielt om batteri har blitt brukt "feil". Samme gjeld Nikkel-kadmium (NiCd) batteri, feil bruk har redusert levetida svært mykje.

Ein stor forskjell på eldre kjemi, og litium batteri som idag brukes i alle bilar er bms. Bms i eldre bilar var ofte svært enkel, og styrte normalt alle celler / blokker samla. Litium krever styring på cellenivå. Dermed vil svake celler bli beskytta, og sterke celler slepp og "dra lasset" åleine. Dette vil og gjere det mindre utsatt ved skifte av celler - slik at det er den celle med minst kapasitet som bestemmer når det er stopp.

Som du skriv, om du blander nye og brukte tørrceller i serie vil du raskt ødelegge desse. Dette er mulig og unngå ved og bruke bms, men ved tørrceller har dette for stor kostnad. Ved litium finnes bms alt der.

Samme ved lading - bms vil balansere cellene, slik at ingen blir lada for mykje, eller for lite.

Om det i praksis vil la seg gjere og byte batteripakke på ein eldre bil er derimot ikkje sikkert. Nye batteripakker / kjemi vil gjerne kreve ny bms - som igjen må kommunisere mot bilen.

Byte enkeltceller, med samme typen nye / lite brukte celler vil la seg gjere, men spørsmål om det vil lønne seg - det krever ein del demontering - og effekten blir ikkje så stor.

Timelønn i Norge er som kjent høg, og pris på importerte varer er liten. Avgifter gjer bil dyrere, men elbil har enn så lenge ingen avgifter. Dermed vil auke av avgifter gjere det meir aktuelt og byte batteri på eldre elbilar. Med dagens regelverk kan elbil eksporteres til anna land, byte batteri - og importere bil igjen - uten mva.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gordon Retriever

Sitat fra: Ona IX på onsdag 25. juni 2014, klokken 03:22
Hva er reel levetid på et nytt batteri? Type leaf/soul. Tidligere har man jo regnet bare noen år, men det har vel gått opp ganske kraftig. Jeg vet at nissan sier at det skal være 70% igjen etter 15 år eller noe slikt, men det er det vel ingen som tror på. Kia har jo 7 års garanti på batteriet, som for min del tilsier at batteriet burde holde ihvertfall 10+ år.

Det er faktisk Kia som nevner 15 år:  "Batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15 års levetid."  En intensjon mer enn et løfte...


Her står det for øvrig en del om aldring av elbil-batterier under forskjellige temperaturforhold: Link

Elmo

Sitat fra: TB på onsdag 25. juni 2014, klokken 20:02
Levetid til batteri er påvirka av mange faktorar. Type kjemi i batteriet er ein viktig faktor. Små elbilar / mc med 4 hjul har tradisjonelt brukt blybatteri. Her har det vore kort levetid, spesielt om batteri har blitt brukt "feil". Samme gjeld Nikkel-kadmium (NiCd) batteri, feil bruk har redusert levetida svært mykje.

Det mest skadelige feil-bruken av NiCd i elbler (PSA/Think) har vist seg å være for lite bruk i kombinasjon med stillstand (lagring) i full-ladet tilstand (bra for bly, døden for SAFT-NiCd).

Sitat fra: Ona IX på onsdag 25. juni 2014, klokken 03:22
Vil i tillegg tro at hvis batteriet går på en så gammel elbil, vil man ikke lenger gidde å bytte det, siden prisen vil være så høy i forhold til nypris. Jeg vet man kan bytte moduler/celler, men hvis de fungerer på liknende måte som AA batteriene vi alle er kjent med, så vil det jo ikke være særlig gunstig å sette inn en splitter ny celle/modul, når resten blitt slitt, da vil jo bare den nye modulen/cellen bli slitt og dårlig dobbelt så fort.

Det du sier om tørrelementer (AA) gjelder også for NiCd i elbiler. Man må finne brukte blokker med tilsvarende historie/alder når man skal bytte ut enkeltvis (noe vi gjør "hele tiden", nå når de fleste er 15år og eldre).

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA