Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Egoisme som ødelegger!

Startet av i3_X5_730, tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: bromm på onsdag 02. april 2014, klokken 11:27
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...

Sukk...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bromm

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 02. april 2014, klokken 11:58
Sitat fra: bromm på onsdag 02. april 2014, klokken 11:27
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...

Sukk...

Thomas
Ja, dette handlet først og fremst om retningen på Vind's 429-felger (du finner historien lenger opp i denne tråden) - og så kom det frem en tvil om det er rulle-retning eller ikke på Bridgestone Ecopia EP500 - noe det ikke er, men at utside/innside er viktig...

Så bare sukk ivei, hvis du synes det er på sin plass ;)

Klykken

Det handlet om påstanden om at rulleretning var et "kosmetisk motefenomen", noe det ikke er.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. april 2014, klokken 12:23
Det handlet om påstanden om at rulleretning var et "kosmetisk motefenomen", noe det ikke er.

Det er jo ikke godt å si, siden noen (ikke du) slenger ut generelle setninger uten å sitere eller si hva man er uenig i eller hvem man er uenig med...

Men vi er åpenbart flere som er enige om at rulleretning er mer enn kosmetikk, det er jo bra :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pberg

SitatDu så videoen fra 2:19? Så hvordan vannet ble drenert gjennom mønsteret?

Ja, jeg så den dataanimasjonen. Dersom du sjekker med en dekkingeniør, så vil de kunne fortelle deg at de viktigste sporene i dekkene er de på langs.

Og siste generasjons F1-regndekk har heller ikke så mye V-mønster:



Se forøvrig denne videoen, der de viser Pirellis dekk, der det er intermediate-versjonen som har V-mønster, mens regnversjonen også har striper på langs, og kan drenere tre ganger så mye vann:

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

02Henning

Vel, jeg har jo kjørt retningsbestemte dekk på bane opp gjennom årene, og i tillegg observert hvordan "alle" dekkprodusenter plutselig skulle ha retningsbestemt mønster på toppmodellene etter at Good Year hadde stor suksess hos spoilerbrigaden på 90-tallet. Nå er det jo ikke så vanlig lenger, med unntak av dekk som er beregnet på å gi grep under dynamisk friksjon (aka: "spinning") - typisk M&S eller vinterdekk.

Gjennom klubbracing er dette testet om og om igjen uten målbare forskjeller og referert på diverse klubbfora.

Her er en referanse for de som føler det er kjekkere å forholde seg til, men det er bare å google utenfor produsentens eller forhandlernes propaganda, så er det mange flere:
http://www.dotheton.com/forum/index.php?topic=57972.0

atkhobby

Vi snakker vel ikke forbi hverandre her vel, eller? En diskusjon er jo om et dekk med definert rulleretning er bedre en et godt designet dekk uten rulleretning. En annen er å kjøre et med mønster som er designet for å drenere utover feil vei. Da presses vannet inn mot midten av dekket.

bromm

Sitat fra: atkhobby på onsdag 02. april 2014, klokken 19:15
Vi snakker vel ikke forbi hverandre her vel, eller? En diskusjon er jo om et dekk med definert rulleretning er bedre en et godt designet dekk uten rulleretning. En annen er å kjøre et med mønster som er designet for å drenere utover feil vei. Da presses vannet inn mot midten av dekket.
Dette har nok tatt av ja - Bridgestone Ecopia EP500 er et bi-directional dekk som er spesielt utviklet for i3, og det hjelper trøstesløst lite å diskutere det som noen har funnet det interessant å gjøre ovenfor.  Dekket er støpt i bare en utgave (altså ikke ulik rulleretning) for de 4 ulike dimmensjonene. Kun utside og innside er interessant. At sommerdekk er konstruert slik, er forresten ikke noe usedvanlig i seg selv !

atkhobby

Stemmer for at vi tar dette i en egen thread eller PM dersom det er behov for mer diskusjon om dekkteknologien.

02Henning

Hvis vi kun skal holde oss i i3-sfæren i forhold til tilbudet av dekk per idag så kan det konkluderes at alle dekk som er montert korrekt på felgen kan stå i hvilket hjørne som helst, gitt at du ikke setter 175mm brede dekk fremme (fordi det ikke finnes uoriginale felger med lavere innpress enn originalt på markedet per idag). Da blir det grining! :-)

Jeg prøvde bare å drive litt folkeopplysning for de som leser her inne uten skylapper både på siden og foran, men jeg bøyer meg lett for flertallet - dette er jo ikke MITT forum!

atkhobby

Sitat fra: 02Henning på torsdag 03. april 2014, klokken 08:51
Hvis vi kun skal holde oss i i3-sfæren i forhold til tilbudet av dekk per idag så kan det konkluderes at alle dekk som er montert korrekt på felgen kan stå i hvilket hjørne som helst, gitt at du ikke setter 175mm brede dekk fremme (fordi det ikke finnes uoriginale felger med lavere innpress enn originalt på markedet per idag). Da blir det grining! :-)

Jeg er ikke enig i denne konklusjonen når det gjelder vinterdekket, men istedet for å fortsette dette her har jeg lager en egen tråd for det.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13640.0.html

Sirka

Sitat fra: Terondo på mandag 10. mars 2014, klokken 14:53Hadde vært moro å tatt noen bilder av flere i3 samtidig. Så om noen i Bergensområdet ønsker bilder av sin i3, kan vi sikkert få til et treff et sted en dag, og tatt noen bilder. I så fall er det bare å skrike ut :) Ser for meg for eksempel en Capparis og en Solar Orange i tillegg til min Laurel Grey, ville tatt seg meget pent ut sammen.

Nå burde vi vel være mange nok i Bergen til å samle en fin bukett ...? :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA