Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av carello4, onsdag 18. juni 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

carello4

 :)Hei. Jeg er gira på å kjøpe elbil, men lurer fremdeles på et par ting. håper noen kan svare :)
alle spørsmål handler om nissan leaf..

1. hva er forskjell på europeisk og "norsk" leaf?
2. hva er forskjellene på 2012/2013/2014 mod?
3. kjøper jeg en usa importert, er det mulig å få carwings/navi/radio til å fungere? (evnt kostnader)
4. Kan jeg lade den hjemme i vanlig stikkkontakt UANSETT eller kommer jeg hjem med bilen første gang å går på en real smell?
5. Hvor lang tid bruker den på å lade om batteriet er så og si tomt? ( med vanlig strøm)
6. Kan jeg lade f.eks 1-3 timer og så kjøre om jeg ikke har tid til å lade mer eller ødelegger dette batteriet?
7. Noen forhandlere jeg bør holde meg unna?
8. tips til noen gode forhandlere? (helst SØR for trondheim vertfall, bor i stavanger så blir fort litt langt å kjøre med elbil  :o )

Håper noen tar seg til til å svare på noen av spørsmålene mine :) alle svar mottas med stor takk :D

Kent

Sitat fra: carello4 på fredag 30. mai 2014, klokken 17:48
:)Hei. Jeg er gira på å kjøpe elbil, men lurer fremdeles på et par ting. håper noen kan svare :)
alle spørsmål handler om nissan leaf..

1. hva er forskjell på europeisk og "norsk" leaf?
2. hva er forskjellene på 2012/2013/2014 mod?
3. kjøper jeg en usa importert, er det mulig å få carwings/navi/radio til å fungere? (evnt kostnader)
4. Kan jeg lade den hjemme i vanlig stikkkontakt UANSETT eller kommer jeg hjem med bilen første gang å går på en real smell?
5. Hvor lang tid bruker den på å lade om batteriet er så og si tomt? ( med vanlig strøm)
6. Kan jeg lade f.eks 1-3 timer og så kjøre om jeg ikke har tid til å lade mer eller ødelegger dette batteriet?
7. Noen forhandlere jeg bør holde meg unna?
8. tips til noen gode forhandlere? (helst SØR for trondheim vertfall, bor i stavanger så blir fort litt langt å kjøre med elbil  :o )

Håper noen tar seg til til å svare på noen av spørsmålene mine :) alle svar mottas med stor takk :D

1: Norsk bil har 5 års garanti, Europeisk har 3, ellers skal de være identiske.

2: 2011, 2012 og halve 2013 er lagd i japan, og har kun en utstyrsmodell(riktignok godt utstyrt) halve 2013 og framover er lagt i England, med flere utstyrsversjoner, og har blant annet varmepumpe.

3: Nei, nei og Tja. Radio funker, men ikke alle frekvenser.

4: Med den medfølgende kabelen skal du kunne lade så godt som overalt ja, men du kan kjøpe bedre ladekabler som du kun kan bruke om du har en kraftig nok kurs for det.

5: Kommer litt an på hvilke ladeløsninger du har, men du må vel regne med en 10-12 timer tror jeg.

6: Ja. du kan klattlade så mye du vil uten at det vil ha negativ innvirking på batteriet.

7 og 8 aner jeg ikke, men har hørt at nigerianske firmaer kan være lurt å unngå :)

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

carello4


nofuelno

Sitat fra: carello4 på fredag 30. mai 2014, klokken 22:08
takk for svar! ble litt klokere nå  ;)  :)
Vedr. punkt 8, så har jeg hørt om mange som er fornøyd med Sør Import AS i Mandal.
Det er vel akseptabel avstand fra deg det ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

carello4

Det er ikke veldig langt ifra nei, men jeg tror bare de importerer fra usa. så det er rimelig uaktuelt :)

emil

Sitat fra: nofuelno på fredag 30. mai 2014, klokken 23:46
Vedr. punkt 8, så har jeg hørt om mange som er fornøyd med Sør Import AS i Mandal.

Sørimport har og har hatt mye fra USA, men har også solgt en del europeiske biler.

Jeg kjøpte min USA bil hos Sør Import. De har holdt på lenge så de forsvinner nok ikke hvis det kommer opp en garantisak eller tre. Fikk levert med feil dimmensjon (boltsirkel) på to av vinterdekkene mine som ble oppdaget da jeg skulle legge om et par måneder etter kjøp og de kom og leverte nye hjul samme dag. Ellers er de hyggelige mennesker, men fortsatt bilselgere som overdriver det positive og ignorerer det negative...

Jeg gjorde research før jeg kjøpte og visste nøyaktig hva jeg skulle ha (årsmodell og utstyrsnivå) og er kjempefornøyd med bilen. Eneste jeg kan klage over er et tap i batterikapasitet på ca 10% som jeg ikke oppdaget før kjøp, men ser at det er mange her på forumet som har tilsvarende tap på omtrent samme kjørelengde og alder.

Hvis du vurderer kjøp og drar nedover ville jeg skaffet meg en blåtann-OBDII sak som du kan bruke med en Android telefon og LeafSpy fra GooglePlay. Også en fordel om du kan få prøvd ut saken på en annen Leaf først. Et klippekort fra GrønnKontakt (10 hurtigladinger for 500kr) så skal du ikke ha noen problemer med å komme deg hjem fra Mandal.

Ellers ville jeg sjekket opp selgere av importbiler i brønnøysund og/eller proff.no (eller tilsvarende) og sett på selskapsform og hvor lenge de har holdt på + regnskap.

USA biler har flere utstyrsnivåer for 2011-2013 modellene, ville holdt meg til 2012 eller nyere SL modeller derifra. Da får du med "vinterpakke" lik det Nissans norske selgere sier er unikt for nordiske biler...


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA