Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)

Startet av Ohm, mandag 29. september 2014, klokken 09:13

« forrige - neste »

mariowing

Det er vel gitte ladere som har hatt mye problemer/nedetid og da er det et stort problem at de ikke fungerer. Det hjelper jo ikke at ruten Oslo - Kongsberg er uten feil hvis man egentlig skal kjøre Oslo - Strømstad (som et tilfeldig valgt eksempel).
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rio

Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 14:16
Det er vel gitte ladere som har hatt mye problemer/nedetid og da er det et stort problem at de ikke fungerer. Det hjelper jo ikke at ruten Oslo - Kongsberg er uten feil hvis man egentlig skal kjøre Oslo - Strømstad (som et tilfeldig valgt eksempel).

Selvsagt enig, men det er vel rundt 10 forskjellige hurtigladere i det området du nevner?

Det er et problem når HL er nede, men samtidig så er det nok mer kritisk i de områdene hvor det kun er én HL.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 24. september 2014, klokken 18:45
Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 14:16
Det er vel gitte ladere som har hatt mye problemer/nedetid og da er det et stort problem at de ikke fungerer. Det hjelper jo ikke at ruten Oslo - Kongsberg er uten feil hvis man egentlig skal kjøre Oslo - Strømstad (som et tilfeldig valgt eksempel).

Selvsagt enig, men det er vel rundt 10 forskjellige hurtigladere i det området du nevner?

Det er et problem når HL er nede, men samtidig så er det nok mer kritisk i de områdene hvor det kun er én HL.
Om man har CCS så er det vel kun i Vestby (som ikke funker med vw) det er en fungerende hurtiglader på den strekninga?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: nemiarwen på tirsdag 23. september 2014, klokken 08:52
Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 23:16
Joda, det er aldri mangel på slike historier, men det er faktisk også mange som ikke har opplevd så store problemer.

Lar meg ikke skremme og har lagt planer for litt optimistiske 70 mil på lørdag.

Den turen må du dele med oss i etterkant  :)

755km viser triptelleren til bilen etter lørdagens tur. Kan nok trekke fra noen km grunnet feilvisning, men fra tidligere målinger er det nok bare rundt ca 1% i feilvisning på km-telleren.

Ingen rekkeviddeangst takket være god kjennskap til bil og ikke minst kWh-måleren i LeafSpyPro. Det største problemet var da jeg kom til en lader og det sto en annen Leaf på lading mens eier var forduftet. Koblet han fra etter 5 minutter da han var nesten fulladet og jeg etter å ha regnet på ladestrømmen fant ut at han hadde fått akkurat det samme med vanlig ladekabel. Han dukket faktisk ikke opp før jeg var ferdig med å lade min egen bil og hadde hatt en 20 minutters samtale med en hyggelig Tesla eier som tok AC kontakten og ladet med "overskuddstrømmen". Parkerte på lading etter hjemkomst med 1.2kWh igjen på batteriet.

mariowing


Sitat fra: Rio på onsdag 24. september 2014, klokken 18:45
Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 14:16
Det er vel gitte ladere som har hatt mye problemer/nedetid og da er det et stort problem at de ikke fungerer. Det hjelper jo ikke at ruten Oslo - Kongsberg er uten feil hvis man egentlig skal kjøre Oslo - Strømstad (som et tilfeldig valgt eksempel).

Selvsagt enig, men det er vel rundt 10 forskjellige hurtigladere i det området du nevner?

Det er et problem når HL er nede, men samtidig så er det nok mer kritisk i de områdene hvor det kun er én HL.

Var akkurat det jeg prøvde å si. At hvis laderen på X har vært ustabil og delvis utilgjengelig i tre måneder så klager folk som skal kjøre akkurat den veien naturligvis mye på den og det skapes et inntrykk av at hurtiglading GENERELT aldri fungerer. De som kjører andre ruter hvor laderen "bare virker" vil jo ikke klage og poste her ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

olegregert

E_S har noen gode betraktninger på hvorfor ikke flere hurtigladere er i bruk på søndag formiddag.

Hurtigladere trengs hver 10 mil på stamveinettet i Norge.  Oslo sentrum er på mange måter feil sted , feil marked og feil i business modellen til de store operatører som driver innenfor dette området.

Oslo har mange ladere som er gratis og vil være det en periode til slik at du ikke får noe igjen for å investere i hurtigladere der.

Stabil og robust system langs hovedvei/stamvei systemet med HL vil gi betydelig økning av etterspørsel av HL

Rio

Sitat fra: olegregert på søndag 28. september 2014, klokken 09:41
E_S har noen gode betraktninger på hvorfor ikke flere hurtigladere er i bruk på søndag formiddag.

Hurtigladere trengs hver 10 mil på stamveinettet i Norge.  Oslo sentrum er på mange måter feil sted , feil marked og feil i business modellen til de store operatører som driver innenfor dette området.

Oslo har mange ladere som er gratis og vil være det en periode til slik at du ikke får noe igjen for å investere i hurtigladere der.

Stabil og robust system langs hovedvei/stamvei systemet med HL vil gi betydelig økning av etterspørsel av HL

For det første blir hver 10. mil for sjeldent. Da må mange virkelig passe på, og mange må lade til 100% (som tar lang tid) hvis de skal kjøre fort.

Det virker som om det er HL i Oslo-området som er oftest i bruk, uten at jeg har sjekket nøyaktig.

Jeg vet om en gratis HL i Lillestrøm, men ingen i Oslo? Det er dog klart at folk i Oslo har bruk for HL - det går fint an å tømme batteriet på kjøring frem og tilbake innen bygrensen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 28. september 2014, klokken 10:31
[For det første blir hver 10. mil for sjeldent. Da må mange virkelig passe på, og mange må lade til 100% (som tar lang tid) hvis de skal kjøre fort.

Det virker som om det er HL i Oslo-området som er oftest i bruk, uten at jeg har sjekket nøyaktig.

Jeg vet om en gratis HL i Lillestrøm, men ingen i Oslo? Det er dog klart at folk i Oslo har bruk for HL - det går fint an å tømme batteriet på kjøring frem og tilbake innen bygrensen.

Gode poeng. Virker som Oslo faktisk er stedet der det lønner seg å investere i hurtigladere. Statoil Økern forteller om mange ladekunder, og ofte kø på laderen. Fortum sine ladere har jeg ofte måtte kjøre forbi i Oslo, for de er for opptatt med folk som skal lade. Ladere lengre ut fra Oslo opplever jeg skjelden noe kø på. Så, selv om det for elbilister er viktig med hurtigladere i store avstander fra bysentrum, er det kanskje ikke der pengene ligger, foreløpig.

Strekningn Oslo -> Lillehammer er jo et eksempel på hvordan ladestasjonsintervaller kan være for elbilister. Fra Oslo kommer du enkelt til Minnesund før du trenger lade . Da har du allerede passert hurtiglader på Frogner og Gardermoen (og snart Kløfta). Dette er et 70km strekk. Fra Minnesund skal batteriet enkelt ta deg til Brummundal, og da har du kjørt forbi ett par hurtigladere på Hamar. Derifra går det grei til Lillehammer.

Jeg beskymrer meg mindre og mindre for hurtigladingsutbygging. Jeg ser flere og flere elbiler når vi er ute på E6 mot Hamar, og da ikke bare langdistanse-Tesla, men mer "normale" 150km-biler. Det er ikke pendlerbil lengre, og ser man på salgstallene, er det nesten innlysende at det kommer til å være hurtigladere stort sett overalt snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA