Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Polfett.

Startet av Griffel, mandag 17. november 2008, klokken 18:46

« forrige - neste »

Griffel

Norges har nå fått sitt første elektriske lokomotiv som er dedikert til godstransport (Cargonet).

Cargonet syntes at nytt lokomotiv måtte presenteres med litt røyk, damp selv om det er elektrisk.
(Men hvorfor såpebobler)?

Flere bilder av EL19:
http://www.tu.no/motor/bildeserier/article186647.ece

El-19 skal erstatte El-14 som ble bygget av Thune fra 1968-1973 og med 15 prosent mer trekkraft kan ta med to vogner ekstra, og med 30% mindre energiforbruk på grunn av regenerativ bremsing.

Lokomotivet, har en motorkraft på 5 600 kilowatt, og kan trekke toglengder på 600 meter.

I dag rusler det 800 av denne typen på europeiske jernbaner. Det er bestilt i alt 1.250 lokomotiver av mer enn 30 operatører.

Lokomotivene skal i utgangspunktet leases. Dermed kan Cargonet med lav risiko finne ut om trekkraften er så stor og vedlikeholdsmengden så liten som lovet. Det er først når lokomotivet har trukket gods over Finse i hardt vintervær at det for alvor har passert testen.
"– Du kan si at dette er en sikkerhet for oss dersom det skulle vise seg at lokomotivet ikke fungerer optimalt" sier CargoNet-direktør Are Kjensli.

På sikt skal imidlertid hensikten være å kjøpe i stor skala. Han forteller at planen er å anskaffe 50 nye lokomotiver de neste fem til ti årene.
Det vil si at dette er første fase i en utskifting av hele lokparken. Noe som må til for at CargoNet skal nå sitt ambisiøse mål om å tredoble godstrafikken på jernbanen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA