Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svarte f**** i helv****. Fortum need igjen

Startet av sfinxern, søndag 29. juni 2014, klokken 07:48

« forrige - neste »

sfinxern

Hei,

Jeg går i tanker om å gå til innkjøp av en ny Nissan Leaf 2014 modell. Jeg vet det er lignende spørsmål her inne, som da går på rekkevidde osv. Da mener jeg en vei (kan lade bilen mens jeg er på jobb). Det står at denne modellen har oppgradert rekkevidde til 200km. Antar det er maks kjørelengde med alt elektriske komforttilbehør deaktivert og ECO mode.

Jeg kjører pr i dag MYE bil, stort sett mellom Gjøvik og Oslo (ca 15mil en vei). Det er vel i smertegrensen hva angår rekkevidde på denne bilen. Kjører stort sett riksvei 4 gjennom Hadeland/Gran. Ser at det er etablert ladestasjoner på denne strekningen også, flere kommer. Bruker mye penger i dag på transportutgifter (drivstoff og bom/parkering i Oslo). Her hadde Leaf vært glimrende med sine fordeler, og best av alt miljøeffekten.

Men jeg tenker mest på vinterstid med disse bilene. Hvordan er komforten i bilen med lite varme da man må makse kjørelengden? Er det sånn at varmeapparat/vifte ikke kan gå i det hele tatt? Finnes det andre alternativer til varmekilder i bilen? Separat batteri?

Og hvis man må stoppe for å lade, så har jeg lest noe om hurtiglading. Hvor lenge må man stå for å øke kjørelengden såpass at den kan kjøre noen ekstra mil igjen? La oss si at jeg kjører vinterstid mellom Gjøvik og Oslo og bruker varmeapp og setevarmer etc og at bilen begynner å gå tom halvveis på strekningen. Hvor lenge må jeg da lade bilen på hurtiglading hvis jeg skal kjøre resten av strekningen med samme "forbruk"?

Jeg synes Leaf er en veldig spennende bil og ikke minst velprøvd. Har ingenting å utsette på bilen, det er kun rekkevidden som er litt i grenseland mener jeg selv. Det gjelder alle elbiler, Tesle er jo en del bedre, men utenfor mitt budsjett dessverre.

Hva vis det oppstår kø på strekningen og bilen blir stående mye stille.. det vil jo også påvirke rekkevidden.

Verst er vel vintersesongen, hvor man bruker vinterdekk som øker rullemotstanden, slaps og snøføre som også øker hjulmotstand. Regn/Snø hvor pussere etc må gå ekstra mye. Lys. Mer uforutsigbart kjøremønster, mer rykk og napp pga føre.

Jeg ser vel totalt sett at dette blir ønsketenkning nå, men det er lov å drømme :-)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

emil

Sikkert ikke en ukjent strekning du skal kjøre, burde være noen her med erfaring de kan dele.

Ellers:

Vet ikke hvordan det er med den nye leafen som har varmepumpe, men på den gamle kunne man "enkelt" montere dieselvarmer. Litt hacking for å få det til å fungere optimalt og det kostet vel fort 20-25.000kr ferdig montert hvis du satte bort jobben.

Er det kaldt vinterstid må du nesten beregne en time for en fullading med hurtiglader (fra 20% til 80%).

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns man strekker strikken litt vel langt med en Leaf. Da *må* man lade i løpet av arbeidsdagen, og man må hurtiglade på de verste dagene (selv med dieselvarmer?).

Hvis Tesla Model S virkelig ikke er mulig, så ville jeg nok ventet på 3. generasjon Tesla, eventuelt til når Leaf kommer med større batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

På sommers tid burde det gå ganske greit med 15mil i en Leaf. Ville også tatt en titt på den nye Kiaen, som kanskje er mer i din gate. Litt lengre rekkevidde på den, iallefall ifølge produsent. Og det er forespeilet tilsvarende pris ved norgeslansering. Men 15 mil året rundt er uansett i grenseland på de bilene som er på veiene nå.

Ellers er Tesla S neste hopp som har mer garantert rekkevidde, men det blir en litt annen klasse både i pris og ytelser. Dette er du nok klar over.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Hvis du kjører 150km hver vei er ikke Leaf bilen du bør velge!

Selv om sommeren kan 150km bli en utfordring, hvis du ønsker å følge trafikken og kjøre med AC.
Og om vinteren vil du måtte hurtiglade både til og fra jobb, i tillegg til ladingen på jobb.

Hadde du skrevet 120km ville jeg foreslått at du prøvde (prøvekjørte turen), men 150km er for langt.

Prøv deg ut på http://www.jurassictest.ch/GR/ (sjekk begge retninger) hvis du fortsatt lurer ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sfinxern

Takk for svar alle sammen:).

Ja, det var nok som jeg mente, litt i lengste laget. Nå skal vi muligens på flyttefot og da vil det kanskje bli enda mer aktuelt, da pendlerveien vil bli betraktelig mindre.

Hvor lang rekkevidde mener dere er realistisk på vintertid, med varme og alt det der?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

emil

Til normal kjøring vinterstid har jeg beregnet 1% pr km. Med et buffer i tilfelle osv vil jeg si 7-8 mil, forutsetter da garantert mulighet for lading på jobb, helst med 16-32A. (lader 1% pr A pr time ca)

Det meste jeg har brukt er vel ca 80% på 7 mil. Da var det en del minus, godt med snø på veien og i lufta og motorvei i 90km/t . To personer pluss en del bagasje i bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA