Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av bosse, onsdag 07. mai 2014, klokken 16:07

« forrige - neste »

bosse

På vei hjem fra hytta i dag var det et litt spesielt trafikkmønster på E18 fra Sandvika og inn mot Oslo. Høyrefila gikk i 70 (for sakte), og venstrefila gikk i 100+ (for fort), så jeg la meg i kollektivfeltet og lunket behagelig innover med CC på 80, slik at jeg slapp å ha blinkende biler i rompa hele veien innover.

Da jeg nærmet meg Shell på Høvik så jeg tidlig at det var en bil i bevegelse på vei mot utkjøringen som går rett inn på motorveien, og tolket ham som farlig dersom han ikke holdt vikeplikten. Jeg skrudde av CC, reduserte farten litt og gjorde meg klar sånn i tilfelle, og jaggu tror du ikke han rullet rett ut i feltet foran meg uten å se seg for. Vi var såpass nær hverandre at jeg måtte bråbremse, men det gikk bra.

Nå har jeg fått med meg at det har vært en del kritikk mot disse utkjøringene på E18 i rushtiden, men er det vanlig at kollektivfeltet er så dårlig sikret? Her burde det vært full stopplinje, slik at man lettere kan se at innkommende kjøretøy har intensjon om å holde vikeplikten. Lokalkjente elbilpendlere, drosjer, busser og utrykningskjøretøy er vel alle kjente med disse utkjøringene siden de kjører der hver dag, og har gjort seg sine egne erfaringer, men nå har ting endret seg ved at det kommer elbiler fra andre deler av landet (og til en viss grad andre land) som står fritt for å kjøre i kollektivfeltet dersom det passer dem, og som ikke nødvendigvis er forberedt på at de må være oppmerksomme på disse utkjøringene. Uavhengig av hva som skjer med elbiler i kollektivfelt på sikt, så må disse utkjøringene sikres bedre enn det Mikke Mus-opplegget de har på E18 nå.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Mippen

Det der har ikke jeg fått med meg. Bor selv i nærheten av Bergen, men er av og til østover og da kommer jeg nok til å låne meg elbil noen ganger. Er det slik at bilene må krysse kollektivfeltet for å komme seg inn i det vanlige feltet?

Det høres uansett skummelt ut det du beskriver.
Fremtiden er elektrisk.

VigdisA

Den utkjøringen er beryktet.
Vanlige biler må krysse kollektivfeltet for å komme til sitt felt.
Det er bare en kort veistubb å akselerere på der (MED vikepliktsskilt) om man kommer fra bensinstasjonen, og det virker på meg som at det er mange som tar en sjanse der de ikke ser seg for, bare kjører som om det skulle være et flettefelt.
Jeg er alltid klar på bremsen når jeg passerer denne utkjøringen - sakker farten litt, og blir like oppgitt hver gang noen vrenger inn rett foran meg så jeg må bremse kraftig ned.
Om morgenen virker det som om enkelte bruker bensinstasjonen som en snarvei for å slippe køen noen meter.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Elmo

#3
Sitat fra: bosse på tirsdag 22. april 2014, klokken 00:51
Da jeg nærmet meg Shell på Høvik så jeg tidlig at det var en bil i bevegelse på vei mot utkjøringen som går rett inn på motorveien, og tolket ham som farlig dersom han ikke holdt vikeplikten. Jeg skrudde av CC, reduserte farten litt og gjorde meg klar sånn i tilfelle, og jaggu tror du ikke han rullet rett ut i feltet foran meg uten å se seg for. Vi var såpass nær hverandre at jeg måtte bråbremse, men det gikk bra.

BTDT.  Ref denne diskusjonen fra 2012 som gjelder akkurat der du nevner. Senere i tråden sier sågar en bussjåfør at de ikke viker for bussen heller der. Og det ER skiltet med vikeplikt.
Sitat fra: Elmo på lørdag 15. september 2012, klokken 21:28
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 15. september 2012, klokken 17:20
Å flette ved bensinstasjonen er tullete, da må man i praksis bremse opp og skape kø bakover, hva dere mener er problematisk med vikeplikt her skjønner jeg ikke.

Er i utgangspunktet enig med deg Griffel, men å ikke bremse ned og slippe inn folk akkurat der er å leke med livet.
Jeg har hjertet i halsen hver dag når jeg kjører forbi der. Jeg vet ikke hva som går av dem jeg, men flere ganger hver eneste uke kommer det en tulling som et olja lyn med dødsforakt ut der når jeg skal forbi.
Spørs om ikke et lengre innkjøringsfelt hadde vært tingen her.

Jeg advarer ALLE som låner elbil av meg eller kjøper elbil om utkjøringen fra Shell på Høvik. Senest i lunchen idag :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Fletting ved bensinstasjonen ved Høvik er farlig for da vil det skape presedens. Jeg kjører i noe redusert fart forbi og med full bremseberedskap. Spesielt hvis det er parkert store kjøretøy langs E18 er det vesentlig sannsynlighet for at bilene bare legger rett ut i motorveien uten å bry seg om vikeplikten.

Her mener jeg vi bør være litt tøffe, men likevel ha muligheten til å unngå kollisjon når det kreves.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA