Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av smukken, torsdag 15. mai 2014, klokken 13:28

« forrige - neste »

smukken

Kjører en Reva 2008 modell med 1 år gml.batteripakke som plutselig har fått kortere rekkevidde.

Batterilyset lyser av og til selv om jeg akkurat har fyllt på vann, prøver å fylle på mer vann, men det går ikke noe vann til batteriene.
Har hatt av batterikassen/dekselet og kikket etter feil som tette slanger, slanger i klem etc... men det er bevegelse i alle boblene i slangene når jeg blåser inn i påfyllinsstussen i tanklokket, så ingenting er tett.
Plutselig er lyset for batterivann slått av igjen, for så kanskje å dukke opp igjen neste tur, ikke alltid.
Jeg målte alle batteriene til omtrent lik volt, ca 0,25v avvik max. hele pakken etter tur viste 41V
spørsmål:
På hver celle er det et svart lokk med en hvit prikk. er dette en flottør? alle er oppe, så om det er flottør, regner jeg med batteriene har vann nok.
Jeg lurer på om det er det varme været i Bergen de siste dagene som er skyld i den korte rekkevidden, bruker ca 25% mer batteri nå siste 4 dagene enn før, noen som har synspunkt på dette?
BMW i3

scoot

Flottør stemmer nok.

Prøv å kjør en utjamningslading og se om det hjelper, jeg merker kun positiv endring i rekkevidde nå i varmen.

EDIT:

41V etter en tur? Dette var da veldig lite, mener du 51V?
2009 Revai

smukken

Jeg ble i stuss nå... målte hvert batteri til over 6V, så da var det nok 51V som er det riktige.
Jeg skal sette på en utjamningslading  ::) kanskje det hjelper, for som du sier, så bør jo varmen hjelpe på.
Så lenge det ikke er ekstrem varme da.
takker!
BMW i3

edyrli

Får du opp skiftenøkkel symbolet når du presser bilen litt? Dersom den gjør det kan det være du har en svak blokk. Manualen sier også at du skal gjøre ned på gult en gang i blant for å holde rekkevidden oppe.
Jeg vil alikevel ikke anbefale dette når batteriene begynner å bli eldre. Har du en litt svak blokk så tømmer du denne før du kommer ned til gult og da begynner den å slite enda mer.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

Sitat fra: edyrli på onsdag 30. april 2014, klokken 07:26
Får du opp skiftenøkkel symbolet når du presser bilen litt? Dersom den gjør det kan det være du har en svak blokk. Manualen sier også at du skal gjøre ned på gult en gang i blant for å holde rekkevidden oppe.
Jeg vil alikevel ikke anbefale dette når batteriene begynner å bli eldre. Har du en litt svak blokk så tømmer du denne før du kommer ned til gult og da begynner den å slite enda mer.
For å backe opp dette ville jeg gjort følgende:
Kjørt den ned på gult, hooka opp PCn med EMS analyzer og sjekket etter ujavnheter i blokkene.
2009 Revai

smukken

For 3 måneder siden måtte jeg bytte ut et batteri som var defekt, dette gjorde en kar som har verksted hjemme hos seg her i Bergen, forøvrig en veldig hyggelig og flink fyr!  :)
På vei hjem fra han, så begynte servicelampen å lyse, det har den gjort siden og jeg har gått ut fra at den ble startet fordi det var nytt batteri med celler som hadde masse volt og kanskje differanse på over 0,5V.
Bilen har fungert uten problemer, men jeg har ikke kjørt den ned på gult, og heller ikke vært kjempeflink med utjamningslading.
Derfor prøver jeg det nå.
vannlampen lyser støtt og stadig, selv om det er vann på batteriene.
I dag kjørte jeg Loddefjord-Bystasjonen, her var det fullt på "alle" ladeplassene, (kanskje usaklig, men her står det alltid biler som har 40-50 mil rekkevidde) så jeg fikk ikke lading, når jeg satte meg i bilen og kjørte hjem igjen startet jeg på over 50% batteri på grønn, jeg kjørte opp siste bakken, den er riktignok lang og bratt, men her hadde jeg 4 km/t i det jeg bikket over toppen, her pleier jeg å klare 40 km/t. da var batteri indikatoren på gult, i det jeg begynte på nedover bakken igjen gikk den opp til ca 15% grønn.
Det er helt klart noe galt.
Jeg har EMS analyzer og BMS monitor, men Clas Ohlson hadde ikke rs232 adapter, tror de har sluttet å selge dem, så jeg skal få låne en pc med rs232 inngang på jobben, jeg må få sjekket opp i dette kjapt skjønner jeg.
Nå står den iallfall og utjamner blokkene.
Takk for innspill :) :)
BMW i3

scoot

Jeg tipper feilen din er følgende:

Du har byttet en blokk, men du har ikke sjekket at den nye blokken er korrekt i henhold til batteriverdiene i EMS-analyzer?
Må forøvrig sørge for at du får en USB-RS232 NULLMODEM adapter, ellers får du ikke kontakt. Jeg kjøpte min på eBay. http://www.ebay.co.uk/itm/USB-to-RS232-Serial-Null-Modem-Cable-COM-DB-9-Pin-Lead-/231206556825?pt=UK_Computing_Parallel_Serial_PS_2&hash=item35d4fc1499

Det er ganske viktig at BV1-BV8 er riktige i programvaren, altså at din EMS ser riktig batterispenning. Etter jeg byttet noen blokker på min var den helt på jordet, og måtte derfor korrigere med multimeter og en laptop helt til EMS så riktige verdier. Jeg tipper at hjernen din tror du har mer guffe enn det du har i utgangspunktet, siden din SOC viser mer enn du helt tydelig har igjen på pakken.

- Ut med setene
- Opp med multimeteret
- Mål batteriene
- Sjekk at EMS leser riktig spenning
- Hvis ikke -> Korriger BV1-BV8 faktorene til den er nogelunde korrekt
- Kjør en service reset eller hva det nå het
- Lad
- Kjør den ned mot gul -> Koble til laptop og sjekk verdiene
- Hvis OK kjør den nesten tom
- Lad opp
- Nå skal både din EMS og SOC være kalibrert.

Håper du får det til.

Magnus
2009 Revai

smukken

Sitat fra: scoot på lørdag 03. mai 2014, klokken 21:13
Jeg tipper feilen din er følgende:

Du har byttet en blokk, men du har ikke sjekket at den nye blokken er korrekt i henhold til batteriverdiene i EMS-analyzer?
Må forøvrig sørge for at du får en USB-RS232 NULLMODEM adapter, ellers får du ikke kontakt. Jeg kjøpte min på eBay. http://www.ebay.co.uk/itm/USB-to-RS232-Serial-Null-Modem-Cable-COM-DB-9-Pin-Lead-/231206556825?pt=UK_Computing_Parallel_Serial_PS_2&hash=item35d4fc1499

Det er ganske viktig at BV1-BV8 er riktige i programvaren, altså at din EMS ser riktig batterispenning. Etter jeg byttet noen blokker på min var den helt på jordet, og måtte derfor korrigere med multimeter og en laptop helt til EMS så riktige verdier. Jeg tipper at hjernen din tror du har mer guffe enn det du har i utgangspunktet, siden din SOC viser mer enn du helt tydelig har igjen på pakken.

- Ut med setene
- Opp med multimeteret
- Mål batteriene
- Sjekk at EMS leser riktig spenning
- Hvis ikke -> Korriger BV1-BV8 faktorene til den er nogelunde korrekt
- Kjør en service reset eller hva det nå het
- Lad
- Kjør den ned mot gul -> Koble til laptop og sjekk verdiene
- Hvis OK kjør den nesten tom
- Lad opp
- Nå skal både din EMS og SOC være kalibrert.

Håper du får det til.

Magnus
Fin arbeidsplan du lister opp her, den er "notert"  :D
Nå har jeg kjørt EMS og ser at batteri nr.1 er helt nede i 2V, jeg har bestillt nytt batteri i dag.
Er batteri nr.1 det som er først på + siden? jeg kan måle syrevekten, men vet du det?
BMW i3

scoot

2009 Revai

smukken

Takk Scoot :)
Jeg fant det ved å måle meg frem, det var første på -, akkurat som du viser på bildet.
Nå fungerer reven mye bedre, takk for hjelp.
BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA