Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På tide at Nissan tar seg bedre av kundene sine?

Startet av Mighty, onsdag 07. mai 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

Mighty

Jeg har lekt med tanken om å bygge om en access 250 quad til elektrisk drift. Dette er en relativ stor quad som er behagelig og stabil. Den har godt bremsesystem og ligger godt på veien. Den har en ensylindret 250cc vannavkjølt motor og en toppfart på ca 85kmh, denne begrenses av den originale drevingen. Plassen i rammen er rikelig for batterier og komponenter. Den har stiv bakaksel med kjededrift.

Jeg har fra før lekt en del med lithium batterier og børsteløse motorer i hobby sammenheng. Har også en selvbygd sykkel med 1kw hubmotor og 20ah 48V lifepo4 batteri.

Men så er jeg rett og slett usikker på om det hele tatt er mulig å få godkjent en sånn ombygging i norge? Jeg er ute etter et oppsett som gir nærmest mulig den originale ytelsen, med en rekkevidde på minst 10 mil ved verst tenkelige forhold.

Jeg har ønske om å bruke lifepo4 celler og har vurdert en konfigurasjon på 72v og 100Ah. Har noen en snøring på ca hvor lang rekkevidde dette vil gi meg, med en egenvekt på rundt 250 kilo?  :)

elektrolux

Du kan som tommelfingerregel regne med 1 km rekkevidde pr volt fra et 100 Ahr batteri.

Der ligger en tråd her på forumet om en annen som hadde konvertert en ATV. Den ble vist aldri godkjent.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA