Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Piggdekk eller Piggfrie?

Startet av Gliderman, tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

Mippen

Det er også viktig å få med at det er svært få biler som ligger på 0,4 liter på milen. De fleste vanlige familiebiler biler ligger på rundt 0,7 til blandet kjøring. Yaris hybrid som kanskje er den som drikker minst av bilene på norske markedet er oppgitt til 0,35. Flere tester viser at den ligger opp mot 0,5 i praksis. Men da snakker vi en liten bil og.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#61
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mai 2014, klokken 23:53
Sitat fra: Mippen på mandag 12. mai 2014, klokken 23:13
men som jeg postet i et tidligere innlegg gikk det med 1 tønne med olje for å lage 20 tønner med ferdig produkt fra den pumpes opp av havet til den er ferdig på land.
Dette anslaget er nok sånn ca greit for det ferdige produktet bensin, men Diesel krever mye mindre energi i framstillingen så om du kommer til 50g  for produksjon av 0,4l bensin er nok 0,4l diesel mindre enn 30g.
Elbilen er middelet for å redusere utslipp fra transport, overgang fra kull til fornybare kilder er nødvendig for å få ned totalutslippet, dette må gå hånd i hånd. Elbiler kjører ikke på ren kullkraft.

Det kreves mindre energi for diesel å bli produsert ja, men det er også mer co2 i diesel enn i bensin så mulig det går opp i opp. Det er uansett like mye energi som må til for å hente ut oljen selv om det krever litt mindre energi for å produsere sluttproduktet diesel. Som du selv sier går ikke elbiler på kraft bare fra fossil så er ikke i tvil om at det er en myte at elbilen forurenser mer.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#62
Vi kan jo gå tilbake til Vestlannsforsknings rapport omtalt flere ganger tidligere.
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf

Denne tar hensyn til antall passasjerer og tar med indirekte forbruk og konkluderer med at elbil er best.
Konklusjonen:
«Elbil er vinneren
En elbil klarer seg enda bedre enn en etanolbil. Den har utslipp som bare blir slått av trikken, og da bare på korte reiser. På langturer er elbilen den overlegne utslippsvinneren foran alle andre transportmidler»

Men:
Rapporten forutsetter at vi i Norge kjører på fornybar kraft noe som er nesten sant, og når det gjelder ny kraft i Norden er dette et faktum.

TOTALT UTSLIPP gram CO2e pr passasjer-km med strøm fra vannkraft:
2passasjerer per passasjer:
Elbil:25,5g - Bensinbil: 98,1g - Dieselbil: 90,3g

Erstatter vi vannkraften med strøm fra Hamburg-Moorburg 800gCO2e/kWh-2kWh/mil får vi:
Elbil:105,5g - Bensinbil: 98,1g - Dieselbil: 90,3g

Men her er det de som hevder at ny kraft til elbil kommer fra kull med høyt utslipp går feil.
Fakta: All ny elkraft i Norden er fra fornybare kilder!
ny kraft i EU har lavere CO2e i gjennomsnitt enn eksisterende mix. Eksisterende mix i EU har 450g CO2e/kWh (Nesten 1/2 av Hamburg-Moorburg kullkraftverkets utslipp), målsettingen er å halvere dette før 2030, alså ned mot ca. 200g CO2e om 15 år.

Eu elbil 2030 40g, Bensinbil: 80g, Dieselbil: 70g. (litt forbedringer er det nok på bensin og dieselmotorer også)
Men siden elbilen letter kan utnytte tilfeldig kraft, og bidra til mer tilfeldig kraft i nettet er den i praksis enda gunstigere enn disse tallene viser.

Altså all mulig grunn til å få flest mulig til å kjøre elbil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mai 2014, klokken 00:08
Vi kan jo gå tilbake til Vestlannsforsknings rapport omtalt flere ganger tidligere.
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf

Denne tar hensyn til antall passasjerer og tar med indirekte forbruk og konkluderer med at elbil er best.
Konklusjonen:
«Elbil er vinneren
En elbil klarer seg enda bedre enn en etanolbil. Den har utslipp som bare blir slått av trikken, og da bare på korte reiser. På langturer er elbilen den overlegne utslippsvinneren foran alle andre transportmidler»

Men:
Rapporten forutsetter at vi i Norge kjører på fornybar kraft noe som er nesten sant, og når det gjelder ny kraft i Norden er dette et faktum.....

....Altså all mulig grunn til å få flest mulig til å kjøre elbil

Så da er vi vel enig om at elbiler er best?

Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#64
Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:52
Så da er vi vel enig om at elbiler er best?
Kan noen være uenig i det da?
(med dersom de eneste kraftverkene som fantes var kullkraftverk vil konklusjonen være en annen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

#65
Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:52
Så da er vi vel enig om at elbiler er best?
Kan noen være uenig i det da?
(med dersom de eneste kraftverkene som fantes var kullkraftverk vil konkjonen være en annen)
elbiler er mye bedre i Norge.
Globalt er de marginalt bedre.

Det aller beste miljøtiltaket er å organisere samfunnet slik at bilkjøring og all annen transport minimaliseres. Med andre ord KORTREIST:
- jobb
- fritid
- ferie
- mat
- klær og sko
- industriprodukter

I 2100 er muligens forverringen kommet så langt at menneskene må innskrenke sin bevegelsessirkel til noen få mil for å overleve som sivilisasjon og dyreart.

Hovedfaren for at så kan komme til å skje, er det store flertallets manglende evne/vilje
til å ta inn over seg farten og kraften i en negativ eksponensiell utvikling.
Med andre ord benekting av "Limits to Growth."

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Jeg ble oppgitt over alle misforståelsene og skremselspropagandaen rundt elbiler, så jeg skrev http://shititspaanorsk.blogspot.com/2014/04/elbiler-kommer-aldri-til-fungere.html  :o
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Olatho

Fra revidert statsbudsjett som ble lagt fram i dag:

SitatElbilene bidrar til lavere utslipp til luft. Bruk av elbiler gir ingen lokale utslipp. På den måten kan elbilene bidra til bedre miljø i byene. Bruk av elbiler gir heller ikke direkte utslipp av CO 2 . Produksjon av elektrisitet ved hjelp av fossile brensler gir utslipp av CO 2 . Kraftproduksjon i Norge og EU er imidlertid omfattet av EUs kvotesystem for CO 2 -utslipp. Kvotene setter et tak for totalt utslipp, slik at økt utslipp ved produksjon av mer kraft må motsvares av lavere utslipp et annet sted. Derfor bidrar ikke elbilene til økte CO 2 -utslipp i Europa. Hvis elbilene kjøpes i stedet for bensin- og dieselbiler og brukes like mye, anslås det at hver elbil i gjennomsnitt reduserer utslippene med om lag 35 tonn CO 2 i løpet av bilens forventede levetid.


http://www.statsbudsjettet.no/dokumenter/stm2_2014.pdf
(side 109/110)

Tror vel kanskje revidert statsbudsjett fra en FrP-regjering må kunne regnes som en rimelig nøktern vurdering, og knapt kan kalles "propaganda fra klimahysterikere".

OleT

1 barrel (oil) = 42 gallon (US) = 158,99 liter.

Andre typer fat har andre størrelser.
Bare til opplysning (ja, US måleenheter er sprø).
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cra

Sitat fra: OleT på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:26
1 barrel (oil) = 42 gallon (US) = 158,99 liter.

Andre typer fat har andre størrelser.
Bare til opplysning (ja, US måleenheter er sprø).

I den sammenheng må jeg bare vise til denne (som gjelder lengder, men volum er jo som kjent oppbygd av lengder i tre retninger). Utrolig artig å se at der ligger en logikk bak galskapen.  ;D ;D ;D

  (anbefaler videoen om A4 ark også)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 15. mai 2014, klokken 09:17
(anbefaler videoen om A4 ark også)
Den kan desverre missforstås litt siden det ser ut på tavlen som A0 er et kvadrat på 1x1m.
Det er riktig at A0=1m2 men siden den skal kunne halveres uten at forholdet mellom høyde og bredde skal endres blir det slik:
h/b=b/h/2 altså h2=2b2 eller h=b0.5 og siden hxb=1m2 blir:
h=1x20,25=1,189m, og b=1/1,189=0,841m
om vi runner av til nermeste hele mm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:52
Så da er vi vel enig om at elbiler er best?
Kan noen være uenig i det da?
(med dersom de eneste kraftverkene som fantes var kullkraftverk vil konkjonen være en annen)
elbiler er mye bedre i Norge.
Globalt er de marginalt bedre.

Det aller beste miljøtiltaket er å organisere samfunnet slik at bilkjøring og all annen transport minimaliseres. Med andre ord KORTREIST:
Hva med å kun produsere fornybar strøm da? Må vel være det aller aller beste miljøtiltaket?

Tips: det er den veien verden går.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på lørdag 17. mai 2014, klokken 00:16
Hva med å kun produsere fornybar strøm da? Må vel være det aller aller beste miljøtiltaket?
Tips: det er den veien verden går.
Uten tvil den veien verden går.
Spørsmålet er bare om kua svelter ihjel mens gresset gror.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. mai 2014, klokken 07:18
Sitat fra: erikf på lørdag 17. mai 2014, klokken 00:16
Hva med å kun produsere fornybar strøm da? Må vel være det aller aller beste miljøtiltaket?
Tips: det er den veien verden går.
Uten tvil den veien verden går.
Spørsmålet er bare om kua svelter ihjel mens gresset gror.
Jeg deler pessimismen din, selv om jeg prøver å se positivt på det og ikke lage dommedagsstemning.
Det er tre parter i premissene for en riktig fremtid.
1 Folk.
2 Myndighetene.
3 Produsentene av fremkomstmidler.
Alle ser jo ut til å gi f. Kua dør.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA