Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av batteri fra solcelle?

Startet av el nino, mandag 02. juni 2014, klokken 22:00

« forrige - neste »

el nino

Hei, alle Teslaeiere! Jeg har idag prøvekjørt en Tesla, 60 kw, soltak, 21" hjul + div. annet utsyr. Det er en demobil og jeg kunne få den i Juni :D Men det er noen spørsmål jeg sitter med:
Er det "dumt" å gå for den minste batteripakken (jeg synes den holder til mitt bruk) og er det optimalt med 21" vs 19 " dekk? Støyer det mindre med 19"? Er det noe jeg bør være oppmerksom på, lekkasjer i takvindu, bagasjerom mm. Jeg har lest her på forumet at noen har opplevd dette. Men det er kanskje "barnesykdommer" som nå er eliminert? :'(
Jeg har pt en Leaf, som jeg har vært veldig fornøyd med, :) (bortsett fra rekkevidden) og håper at jeg blir vel så fornøyd med en Tesla ;D Prøveturen var selvsagt en drøm!

krister461

Tesla med 60 kw er en super bil, og ikke noe dumt valg. Ville dog betalt for superladermuligheter slik at du kan bruke den på langtur også.

21'' er nok litt smak og behag. Jeg synes den ser mye bedre ut med større hjul, men det er en del klaging på støy og delvis på forbruk med 21''. Dekkpris er jo også et moment. Selv har jeg valgt 20'' som jeg synes er et greit komprimiss. :)

Ikke noen spesielle problem å være oppmerksom på. Det som ikke er eliminert vil nok bli fikset av Tesla etterhvert.

Anew

Hvorvidt en 60kWh pakke er nok, er det bare du som kan vurdere. Jeg vet av erfaring at du fint kan kjøre 300+ km i motorveihastigheter og uten kompromisser med dette batteriet, men det er klart at dersom du har et kjøremønster som gjør at du ofte kjører langt, så vil du slite mindre på en 85kWh-pakke.

21" vil påvirke rekkevidden negativt, men om det har noe å si for deg avhenger igjen av kjøremønster.

Kvalitetsproblemene du har hørt om er for det meste enkeltsaker. De fleste har ingen problemer.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

tony@lunatech.no

60kw var aldri tema for min del grunnet mitt bruksmønster, men jeg stilte tilsvarende spørsmål når det gjaldt det å kjøpe Elbil. Det som gjorde at jeg endte opp med å bestille var svaret jeg fikk da jeg stilte meg selv følgende spørsmål:

"Hvor mange ganger i løpet av de siste 365 dagene ville jeg fått utfordringer med rekkevidde om jeg hadde eid en Tesla?" Svaret ble 0.. Bor sentralt på Østlandet og de få gangene jeg kjører mere enn 10-15 mil om dagen så er det ned til hytta på Sørlandet hvor jeg også passerer superladeren på Brokelandsheia. Jeg ville spurt meg samme spørsmål om jeg var deg. Se på bruksmønsteret ditt fra de siste par årene, alle turene, utfluktene og de gangene du har avviket fra din normale hverdag og spørre hvor mange ganger ville jeg fått problemer om jeg hadde hatt en S60.

Jeg ville brukt dette som den primære faktoren sammen med generell økonomi som det avgjørende for valget mitt... Tenk også på om det kunne vært smart å legge penger i superladermulighet. Hadde jeg kjørt S60 hadde jeg nok gått for 19" da forbruket går litt opp med antall økning i tommer, men kommer du fra Leaf så er det uansett en kraftig oppgradering i antall mil du har mulighet til å tilbakelegge.

På toppen av dette har man ting som er nice, men ikke need.. Endte selv på en P85 da nok jeg også sikkert fint kunne klart meg med en S60 og sikkert også en Leaf  ::)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

#4
Kort og enkelt. Om det holder til ditt bruk nå vil du en eller annen gang (mest sansynelig ofte) irritere deg over at du ikke kjøpte 85kw. Min P85 har alt, men lurer på å bestille en ny S85. 60kw ville aldri gått for meg pga rekkevidde.
Råder deg til å gå for 85kw. Men det er nå min mening.
Originale 21 er veldig tunge så jeg ville gått for noe annet. Dette er 22" Avantgarde M310  på bildet under. De er en del lettere.

Lanber

Superlader er betydelig tregere på S60 vs S85. 

21" ser kulere ut ja. Men baksidene er dårligere rekkevidde og dårligere komfort.

Tuxedo

#6
Jeg har hatt en P85 i et halvt år nå, og kunne like fint greid meg med 60.  Men dette er helt avhengig av kjøremønster; jeg er ikke bilferietypen, selv om det begynner å friste igjen med denne bilen.  :D

Men f.eks, en tur fra Oslo til Gøteborg og Liseberg vil holde hardt med 60, før superladerne er bedre utbygget.  Men det kommer etterhvert, og da blir forskjellen mindre betydningsfull.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

el nino

Takker for tilb.meldinger :)Nå er det slik at jeg sparer kr. 50000 ca. på denne demobilen, og jeg tenker at jeg klarer meg med 60 kw. til mitt bruk. Har ikke hytte på fjellet eller sørlandet, men hadde vært behagelig å slippe å lade 2 ganger for å komme til Strømstad, f. eks. :'( (Leaf)
Dessuten synes jeg det holder med 1/2 mill. for en bil, selvom det er Tesla :D Jeg fikk opplyst at det snart kommer overganger til ChaDeMo lading (hurtiglading) slik som på Leafen. Stemmer det? Dessuten at det bygges flere superchargere som vil være gratis for Tesla. Da vil ihvertfall en 60 holde for min del. Og at den er etpar sekunder "tregere" en 85, er et ikke-tema for meg. 8)
Noen som har lyst på en Leaf som "konebil"???? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tuxedo

Oslo - Strømstad t/r går akkurat med en S60. Eventuelt kan man toppe litt opp på Inspiria ved Sarpsborg. Men med tanke på fremtiden bør du helt klart betale for å få tilgang til Tesla's superladere (dette er ikke inkludert for S60 i utgangspunktet).  50 000 virker som et bra avslag hvis bilen ellers fremstår som tilnærmet ny.  ChaDeMo-overgang kommer vel etterhvert, men ikke hold pusten mens du venter  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

OddB

Selg ihvertfall 21". Dekkslitasjen er en STOR faktor i driftsbudsjettet. Mindre støy, mer behagelig, bedre rekkevidde og ikke minst billigere dekk og felger.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Anew

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:37
med tanke på fremtiden bør du helt klart betale for å få tilgang til Tesla's superladere (dette er ikke inkludert for S60 i utgangspunktet). 
Husk at man når som helst kan "oppgradere" til superladertilgang. Man må riktignok betale mva i tillegg om man kjøper tjenesten etter at man har fått bilen, men dersom det er usikkert om man noen gang kommer til å trenge SC, så kan det godt tenkes at man gjør lurt i å droppe den ekstrakostnaden. Om man bare superlader en gang i blant, blir kWh-prisen stiv.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

el nino

Tror at demobilen var oppgradert til superlading. En annen ting-------har Tesla varme i rattet? Det var veldig behagelig i vinter i Leafen. Jeg har ikke funnet noe om det på utstyrsiden til Tesla. Og hvordan er lydanlegget i en 2014 mod. 60? Har den DAB?
Det blir mange spørsmål, men jeg må bestemme meg ganske fort, mens kona er "på gli" ;) og før de ringer fra Tesla---------- :o

OddB

DAB får du med lydpakka, Hva med ryggesensorer etc .. ? Du bør vel ha komplett utstyrsliste for å kunne vurdere om dette er et godt kjøp..

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Hvis bilen har standard lydpakke så er det uten DAB.
Ingen varme i rattet,dessverre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA