Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparade uten nasjonalt innslag?

Startet av Mippen, onsdag 28. mai 2014, klokken 00:13

« forrige - neste »

Mippen

Kjedet meg litt i går og jeg og min samboer bestemte oss for å ta en liten roadtrip med leafen. Startet på Askøy utenfor Bergen. Kjørte først til Voss og ladet der. Startet med fullt batteri og hadde 20% igjen etter ca 120km. Ladet til 86 prosent og kjørte til Eidfjord i Hardanger over Hardanger broen. Hadde rundt 65 prosent igjen. Ladet til 100prosent før jeg tok turen til Vøringsfossen og litt ut på Hardangervidden. Hadde 68km igjen når den hardeste stigningen var over og da var det 74km igjen til Geilo. Mulig jeg hadde klart det med en forsiktig gassfot og regen ned mot geilo, men hadde ikke tid eller lyst til å teste i dag. Kjørte til Eidfjord igjen og hadde da 62 prosent igjen. Ladet i 10 minutter til 80 prosent og kjørte videre til Norheimsund hvor jeg ladet fra 35prosent til 81 og kjørte hjem. 32prosent igjen med retur. Bilder kommer :) Tempen på turen var mellom 8 og 12 grader. Ikke noe spes vind og tørt utenom siste par mil hjem.
Fremtiden er elektrisk.

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

Mippen

#2
Fikk ikke til å poste bilder her i kveld men her er flere bilder.




https://www.dropbox.com/sc/ilrejmlj7q7unft/AACtve44ZbvWIexEjAY1ofa2a
Fremtiden er elektrisk.

streken

Om jeg hadde hatt så vakre omgivelser i "bakgården" min, så ville jeg nok ha tatt noen slike dagsturer selv...  ;)

Takk for inspirasjonen!
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

tomrh

Sitat fra: Mippen på lørdag 10. mai 2014, klokken 18:19
Hadde 68km igjen når den hardeste stigningen var over og da var det 74km igjen til Geilo. Mulig jeg hadde klart det med en forsiktig gassfot og regen ned mot geilo, men hadde ikke tid eller lyst til å teste i dag.
Ser ut som en flott tur! :) Jeg mener marginen din for å nå Geilo var stor, feilen ligger i guessometeret. Etter å ha kjørt i-MiEV i 2 år og nå skaffet oss Leaf i tillegg, observerer jeg at guessometeret i Leafen gjør altfor store utslag når veien ikke går helt flatt. Vi har 2012-mod da, vet ikke om dette ble forbedret på euroleaf, men nye Leaf-eiere som stoler på dette på langtur må jo bli helt nervevrak!  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kjbu

Tilgang til en hel haug gratis-ladere? Ganske dyrt å betale 100kr for 10min lading....slik vi med Ishavsveien kan glede oss over  :o
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mippen

#6
Var en fin tur og det er kjekt å bo på Vestlandet med slik natur i Nærheten. Tar bare vel en time til ytre Hardanger fra der jeg bor og nå som det har kommet flere hurtigladere blir det nok en tur jeg tar flere ganger. :)

Ja, tror jeg hadde klart det fint. Hadde det vært litt varmere hadde det vært enda bedre margin. Sist jeg kjørte til Voss for eksempel var det 2-3 grader ute. Da hadde jeg 6prosent igjen på batteriet. Denne turen hadde jeg 20prosent og da var det mellom 8 og 12 grader på veien. Jeg hadde kanskje kunnet komme meg til Eidfjord uten å lade på Voss først - eventuelt bare ladet 2 streker.

Litt av utfordringene på en slik tur er at det er vær og temperatur avhengig. Om vinteren vil det nesten være umulig å gjennomføre en slik tur. Det er også dumt at det bare er en ladestasjon på hvert sted. I eidfjord er det lagt opp uttak til 3 ulike standarder slik at alle kan lade. Den siste for tesla var ikke helt klar så jeg, men ser ikke ut som det tar lang tid før den er klar. Tviler på at 3 elbiler kan lade på en gang? Det blir  trangt såfall hvis det er mulig for jeg måtte kjøre helt inn til stasjonen for å få kabelen bort til bilen. Det går ikke med 3 biler på en gang.

Poenget er at det kan komme til å bli kø foran ladestasjonen når flere biler vil forsøke å ta turen over vidden. Det er også ikke alle som kjører like økonomisk så burde ha vært en stasjon på vidden også for å sikre rekkevidden. Spes på vinteren. Jeg så 3-4 tesla parkert ved ladestasjonen utenfor hotellet i Eidfjord. Blir spennende å se hva som skjer når de kan lade der også.

GOM viser stort sett riktig rekkevidde men kan bli litt skummelt noen ganger med mye stigning. Da er det greit å vite på forhånd ca hvor mye stigning det er før du legger ut på tur og lademuligheter. :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: kjbu på mandag 12. mai 2014, klokken 08:55
Tilgang til en hel haug gratis-ladere? Ganske dyrt å betale 100kr for 10min lading....slik vi med Ishavsveien kan glede oss over  :o

Ja, alle laderene var helt gratis. :) Det er muligheter for ladekort på de så ikke umulig at dette kommer senere. Til dess kan vi glede oss over å lade gratis på tur flere steder på Vestlandet. :) Det er noen hurtigladere på Vestlandet som må betales på men mange er fortsatt gratis.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 12. mai 2014, klokken 09:14
Sitat fra: kjbu på mandag 12. mai 2014, klokken 08:55
Tilgang til en hel haug gratis-ladere? Ganske dyrt å betale 100kr for 10min lading....slik vi med Ishavsveien kan glede oss over  :o

Ja, alle laderene var helt gratis. :) Det er muligheter for ladekort på de så ikke umulig at dette kommer senere. Til dess kan vi glede oss over å lade gratis på tur flere steder på Vestlandet. :) Det er noen hurtigladere på Vestlandet som må betales på men mange er fortsatt gratis.

Luksus :)

Dere har en haug med gratis hurtigladere mens jeg akkurat nå med glede hadde betalt 100kr pr lading hvis det hadde kommet opp noen langs E18 i Telemark og Vestfold...

Hvor mange hurtigladinger er du oppe i nå?

Mippen

#9
Hvor mange ganger jeg har brukt hurtiglader på bilen? 9 ganger hvis jeg husker riktig. Ladet på 2 lengre turer og en gang i byen før jeg fikk16a kabel.  Har vært på tur en del ganger men har stort sett klart meg med rekkevidden og eventuelt offentlige ladepunkt :)
Fremtiden er elektrisk.

Bekkenes

TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:


Bekkenes

TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Bekkenes

He he, har en kompis som har lik bil og bor på Askøy (og har det navnet), derfor jeg lurte :p
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA