Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Mippen, onsdag 28. mai 2014, klokken 15:01

« forrige - neste »

Mippen

Fant en artikkel på NRK om å forby hurtiglading av elbiler.

Sitat– Kundene må planlegge!
Nå er strømselskapene, slik som Eidsiva Energi, kritisk til at elbileierne får sette opp hurtigladere.

– Vi vurderer dette i hvert enkelt tilfelle, i dialog med installatørene og kundene. Men elbilbrukerne må huske hvordan det var før de kjøpte elbil. Da måtte de planlegge besøkene på bensinstasjonene. Planlegge må de også gjøre med ladingen av elbilene, sier kommunikasjonssjef Inge Møller i Eidsiva.


http://www.nrk.no/ho/forbyr-elbiler-a-hurtiglade-1.11692959
Fremtiden er elektrisk.

tho

Dette er ikke hurtigladning! Det er snakk om 32A 1-fase 230V.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Thomas Parsli

Det er mao. helt greit med enorme hytter, oppvarmet svømmebasseng og badstue -men ikke 32A lading av elbil?
Hva er problemet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. mai 2014, klokken 12:38
Det er mao. helt greit med enorme hytter, oppvarmet svømmebasseng og badstue -men ikke 32A lading av elbil?
Hva er problemet?

Thomas

Jeg vet ikke helt hva som er det spesifike problemet for Eidsiva, men det som har vært nevnt før er én-fase-lading på 32 A, fordi det skjevbelaster transformatoren i lang tid.

All lading over 3,6 kW burde egentlig gjøres med trefas.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nofuelno

Står at 20A er tillatt. 3-fas lader på 20A går jo unna det også da  ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Rav4_EV

Enfaseladig på 32A er for Teslaeieres side et resultat av feil distribusjonsnett.
Hadde monopolistene (nettselskapene) ikke vært så mye einstøinger, men startet med TN nett langt tidligere hadde denne problemstillingen ikke kommet.
Manglende forståelse for sin rolle er også et stikkord.
Mange nettselskap har allerede for svake distribusjonsnett. Da er det bare å brette opp skjorteermene å bygge ut for fremtiden.
Det er ikke bare elbiler som krever sitt på nettet. Med utfasing av oljekjeler er ofte varmepumper med elektrisk element som spisslast det som blir valgt.
Spisslasten trer inn når ledig kapasitet er minst.  :o

Det er ikke nettselskapene som bestemmer.  Det norske storting minus FrP har gjennom klimaforliket valgt å satse på elbil.
Da har selskapene plikt til å følge opp.
Har vært i kontakt med flere innenfor fagmiljøet i nettselskaper.
Mange steder inkludert mitt nabolag har flere husstander kun enfas tilkobling.
Man skulle tro at dette ville få samme argumentasjon.
Løsninger er alltid å fordele lasten mest mulig jevnt over fasene. Derfor bør det gjøres en konkret vurdering om hvilke av fasene en enfaselast skal kobles til.

NVE har hovedansvaret for forsyningen i Norge.
Prinsippet for boliger er fri bruk opp til hovedvernets kapasitet.
De uttaler at det skal mye til at en boligeier får ansvar for noe som helst.
Skjevbelastning kan netteier ofte løse med fasebytte.
Det er først ved økning av kapasitet (OV) anleggseier kan kreve bidrag.

D.v.s. Gjør hva du vil så lenge du ikke må øke hovedvernets kapasitet.




Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Mippen

Jeg er ikke ekspert på strøm men vi får mer og mer ting som går på strøm. Er det ikke en ide å tilpasse nye hus og bygg til dette? Bygge hus/leiligheter med lademuligheter og med strømnett som tåler å bli brukt?

Det er som dere sier tull at det ikke skal satses på å dimensjonere strømnettet når så mange etter hvert får seg elbiler. Ser ikke ut til at det blir mindre elbiler heller.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 11. mai 2014, klokken 13:50
Enfaseladig på 32A er for Teslaeieres side et resultat av feil distribusjonsnett.
Hadde monopolistene (nettselskapene) ikke vært så mye einstøinger, men startet med TN nett langt tidligere hadde denne problemstillingen ikke kommet.

Enig i det. Men når det er sagt, har man på død og liv behov for mer enn 20A (4,6kW) lading på hytta ser jeg ikke det helt store problemet i at man også får investere i en trafo. Personlig tror jeg ytterst få har dette behovet, hvem drar på hytta for å dra hjem igjen nesten med en gang?

Forøvrig tror jeg andelen hytter med TN-nett er høyere enn andelen eneboliger med TN-nett, siden hyttefeltene ofte har fått strømtilkobling de først de siste 10-20 årene. Jeg har ihvertfall sett mange bokser merket 400V langs grusveier gjennom hytteområder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mai 2014, klokken 16:00
Enig i det. Men når det er sagt, har man på død og liv behov for mer enn 20A (4,6kW) lading på hytta ser jeg ikke det helt store problemet i at man også får investere i en trafo. Personlig tror jeg ytterst få har dette behovet, hvem drar på hytta for å dra hjem igjen nesten med en gang?

Jeg gjorde det i går morges. Kjørte til hytta, la ut den ene båten på sjøen og kjørte hjem igjen. Total tid brukt på hytta var kanskje 20 minutter. Men må bruke båt siste stekket til hytta og har ikke tilgang til strøm på parkeringsplassen uansett.

OleT

Tror nok nettopp hyttefelt er en del av problemet her. Hvis jeg leser linken riktig, er det snakk om områder bed mye nye dyre hytter, hvor ganske mange ønsker å lade elbilen sin på hytta. Problemet er at nettet er dimensjonert for grisgrendt jordbruksareal, ikke moderne hyttefelt med boblebad, induksjonskomfyr og varmekabler i oppkjørselen - for å sette ting litt på spissen, men det finnes!

Når så alt hyttefolket kommer til bygden samtidig og setter i gang med sitt moderne forbruk, sliter nettet. Så legger man skylden på det siste nye, som også er mest synlig fra utsiden: Elbilene.

Forbud mot de "innvendige" oppgraderingene er mye vanskeligere å både innføre og gjennomføre.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA