Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal vi tillate pluginnhybrider på EL skilter dersom de har max 5 liters drivstofftank

Startet av PLUTO, torsdag 30. oktober 2008, klokken 22:20

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg hadde en blokk til lading på 10A over natten og når jeg skulle på jobb idag hadde den ladet i ca 10 timer. plutselig begynte det å ryke fra den og man kunne se glød inne i hullet som ble brennt. Den røyk nok så lenge. Jeg syntes jo det var mest kul jeg da siden det skjedde i kontrollerte former. men er glad at den ikke ble stående der inne i garasjen til timeren hadde slått den av. Jeg tok det hele opp med kameramobilen, men fikk ikke til å redigere den mp4 filen med moviemaker så jeg har bare lagt ved et bilde. Dersom dette hadde skjedd mens blokken hadde vært i bilen ville det blitt forferdelig mye røyk fra bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#1
Ser ut som den brenner ved polen som en av mine gjorde. Det var så mye røyk at naboen til Dueknipen 1 hvor Ravn jobber, tilkalt brannvesenet! Pakken var inn i bilen og den fikk litt overlading i en vedlikeholdsladingsfase.
Tre blokkert ved siden var svidd men brukbare tror jeg.

Var det tilstrekkelig vann i blokken?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Blokken var nylig fylt av vann og alle de andre cellene er tydlig fulle av vann også nå etter brannen. Bokken var tatt ut av en Think fordi en av cellene i blokken ikke hadde nesten noe Ah. Dersom man ladet bilen opp og målte spenningen på hele pakken ville man ikke merke noe for den holder samme spenning som de andre, en time etter fullført lading. Pak Trakr sa ifra nok så fort når man kjørte bilen at her er det noe galt, for den sank til ca 1V under de andre blokkene kun etter en mils kjøring. Jeg hadde nå prøvet med rekondisjonering og skulle til å se hvordan resultatet ble, når brannen startet. Uten Pak Trakr i den Thinken ville denne blokk blitt i bilen til brannen var et faktum. :(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#3
Desverre skjer slikt, og Think på forumet fikk brannskader på badet sitt etter lading der.

Tror gassen som kommer ut er farlig, for både jeg og Think har fått lungebetennelse etter å ha pustet inn disse gassene.

Du var også heldig at blokken ikke stod koblet opp i serie oppi batterikassen. Soten og gassen kan lett forutrense naboblokker, og forårsake følgeskader for tusenvis av kroner. ( Mye mer enn Pak trakr koster)

Selv om en avslutter ladingen, vil blokken gjerne fortsette prosessen på den energien som ligger i blokka. Så ikke la en slik blokk bli stående uten tilsyn.

Moralen må være å passe godt på ved lading av blokker som viser avvikende egenskaper.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

#4
Jeg har målt temperaturen på blokkene mens de lader ved 10A lading. At hver blokk utvikler ulik mengde varme ved overlading er helt tydelig. Noe interessant er også at temperaturforskjellen i hver blokk også kan variere nok så mye. Jeg måler med en IR temperaturmåler og kan derfor måle på mange ulike steder på blokkene.
Jeg har en blokk som etter ca 120Ah viste 24grader lengst nede på celle en og 50grader oppe på celle fire. Det er nok så stor forskjell. De øvrige steder var mellom disse. Celle fire har ca 10graders forskjell oppe og nede. Jeg kjører ikke vannkjøling under lading, så varmespredningen er ikke så stor som om den hadde vært på. En av de andre blokke var ikke kommet opp i mer en 11 grader, noe som var en grad mer enn i garasjen hvor de står.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Hvis man er medlem av huseierslandforening kan man få en  Termografi bilder av hele pakken under lading til en billigere pris. ;) Jeg har hørt om at de kan finne kalde bro i husveggene også.

Det er ganske genialt å måle temp. med en IR måler. Hvis du kan lage en skanne funksjon over hele overflate av en blokk, kan du ha alarmvarseling ved overtemp.

Bruk en ødelagt mikrobølge ovn som kan fortsatt dreie. ( og avsug hvis det går skikkelig galt)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Jeg logget temperaturen på dårlig en blokk under lading og fant noe interessant. ved konstant lading på 10A gikk blokken nok så tidlig opp i spenning. Temperaturen på celle to steg også og var oppe i 25grader og jeg kunne høre en lyd fra den. Blokken hadde da kun fått 20-30Ah inn. Etter en tid sank temperaturen og alle celler ble like (ca 15 grader). Når jeg etterpå sjekket volt loggen var det tydelig at den høye temperaturen var samtidig med den høye volten i begynnelsen av ladingen som kun varte i en kort tid. Fulladet landet blokken på 5.8V en tid etter endt lading så en celle er helt klart ødelagt. Se vedlagt PDF

Fikk jeg her faktisk være med på å se at en celle takket for seg?
Dersom det er riktig må jeg jo si at det nesten er sentimentalt å ha stått ved "sykesengen" og måle tempen mens en celle tar sine siste putrende pust :'(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Hallo Pluto

Det var da veldig markerte spenningshopp. Vanligvis synker spenningen mer i trappevis.

Hadde du ladet blokken ut i 2 trinn før oppladingen. ( rest + recond )

Ellers virker det som plutselig og full kortsluttning på en celle, som du sier.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

#8
Sitat fra: elektrolux på søndag 16. november 2008, klokken 12:57
Hadde du ladet blokken ut i 2 trinn før oppladingen. ( rest + recond )

Ellers virker det som plutselig og full kortsluttning på en celle, som du sier.
ja, den var ladet ut i to trinn.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA