Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Håkon T, tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:35

« forrige - neste »

Håkon T

Har ved tre tilfeller observert at SOC på batteriet faller da bilen slås på eller forvarming startes. Bilen har altså ladet til 100 prosent, men faller plutselig til 92 - 93 prosent. Bilen har da stått koplet til strøm. Avventer for å se om dette går seg til, men litt rart er det.  Noen som har opplevd tilsvarende eller har en forklaring?
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Vind

Sitat fra: Håkon T på mandag 27. januar 2014, klokken 22:32
Bilen har altså ladet til 100 prosent, men faller plutselig til 92 - 93 prosent.
Ja - har opplevd det samme, Bilen har 100 %, så slår man på fovarming i app, og den synker til 92%, eller 97%.  Når man kommer til bilen er den 100% (og deilig varm)

Kan nesten virke som en softwarefeil i app.  For om det bare er 10 minutters varming, så lader den ikke opp fra 92%, eller 95%
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Håkon T

Når dette har skjedd med min bil har det ikke vært bare i appen. Også bilen viser batteriprosent som ikke er 100. Så vidt jeg har kunnet se viser bil og app det samme.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

LMOR

La også merke til det. Rekkevidden kan naturlig nok oppdateres, men % burde ikke det. Man det kan være at det blir som å starte en motor, at den trekker ned spenningen og dermed % når den startes, men så stabiliserer den seg igjen på at batteriet faktisk er fulladet. Kanskje tidsintervallet det beregner % på er for kort.

Varme er det enkeltforbruket utenom kjøring som trekker mest strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 22:54
Varme er det enkeltforbruket utenom kjøring som trekker mest strøm.
I tilegg varmes jo batteriene også når man forvarmer bilen, så det er nok en del strøm.  Jeg tror nok ikke dette er noe å bekymre seg over.  Mener at rekkevidden ikke påvirkes, det er bare % som går ned.  Skal følge med i morgen tidlig når varmingen starter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

turfsurf

Sitat fra: Håkon T på mandag 27. januar 2014, klokken 22:32
Har ved tre tilfeller observert at SOC på batteriet faller da bilen slås på eller forvarming startes. Bilen har altså ladet til 100 prosent, men faller plutselig til 92 - 93 prosent. Bilen har da stått koplet til strøm. Avventer for å se om dette går seg til, men litt rart er det.  Noen som har opplevd tilsvarende eller har en forklaring?
Tipper at forvarmingen trekker mere strøm en strømkabelen kan levere, så den trekker fra batteriet. Etter hvert trekker varmingen mindre strøm og batteriet blir ladet igjen. Model S kan trekke opp til 12kW for batterivarming + kupevarme, skjer akkurat det samme der, hvis man ikke aktiverer range mode (eller har 22kW lader hjemme)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

For å se litt med motsatt fortegn på dette - er det ikke bare en fordel at man ser denne dip'en ? Den er jo langt på vei en bekreftelse på at forvarmingen faktisk starter  8)

ali_ben

Jeg hopper tilbake til denne tråden. Har eksperimentert litt med og uten forvarming denne uken. Erfaringen min er at forvarming faktisk tar bort 10-15 km av rekkevidden. Når jeg la meg i går hadde jeg 125 km i appen og 100%. I dag tidlig var det 108 km og 99%. Altså ikke vesentlig lavere SOC, men langt lavere rekkevidde. De dagene jeg har testet uten forvarming er det samme rekkevidde på morgenen som på kvelden. Jeg ser at det er flere som hevder at man får lenger rekkevidde med forvarming, men det er ikke min erfaring. Det er fint at bilen er varm og batteriet har sikkert godt av det, men altså.... Kanskje det er anderledes på vinteren i minusgrader?

I dag var jeg litt forsinket ut døra. 10 min etter planlagt avgangstid. Da hadde den for øvrig begynt å lade igjen. Så det stemmer nok som det står i en annen tråd at dette går i sykluser.

Er det varmepumpen som varmer både batteri og kupé? Jeg ser at noen har en hypotese om at denne trekker mer enn det EVSE'n kan levere. Det synes jeg er merkelig. Jeg har en varmepumpe i huset som nærmest varmer opp hele huset på vinteren - og den trekker 1400W på maks. Og det er vel ikke mer enn ca 6 ampere, dvs under halvparten av det som EVSE skal levere. Nå er sikkert forklaringen den at alt forbruk trekkes fra batteriet og at laderen er en helt separat krets som lader når SOC faller under et gitt nivå.
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Merk at du ikke kan stole på rekkevidden i Appen, kun dem som står i bilen. Av en eller annen grunn er de ikke like alltid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: ali_ben på fredag 09. mai 2014, klokken 07:46
Jeg ser at det er flere som hevder at man får lenger rekkevidde med forvarming, men det er ikke min erfaring. Det er fint at bilen er varm og batteriet har sikkert godt av det, men altså.... Kanskje det er anderledes på vinteren i minusgrader?
Hvis du følger godt med på rekkeviddeindikatoren i bilen når du starter kjøringen, så vil du se hva forvarmingen har å si. Med kald bil, så "mister" man fort 15-20 km ganske raskt uten at det stemmer med tilbakelagt distanse. Med forvarming på samme strekning, så er imidlertid rekkeviddeindikatoren så godt som eksakt riktig hele tiden. Dette har iallefall vært min erfaring, når jeg har kjørt samme rute (ca. 35 km) med og uten forvarming (i like værforhold).

ali_ben

Sitat fra: bromm på fredag 09. mai 2014, klokken 11:17

Hvis du følger godt med på rekkeviddeindikatoren i bilen når du starter kjøringen, så vil du se hva forvarmingen har å si. Med kald bil, så "mister" man fort 15-20 km ganske raskt uten at det stemmer med tilbakelagt distanse. Med forvarming på samme strekning, så er imidlertid rekkeviddeindikatoren så godt som eksakt riktig hele tiden. Dette har iallefall vært min erfaring, når jeg har kjørt samme rute (ca. 35 km) med og uten forvarming (i like værforhold).

Det er ikke min erfaring altså, men jeg skal forske litt mer. Takk likevel for forklaring!
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Jeg har samme erfaring som bromm. I gjennomsnitt vil du spare en god del rekkevidde på å forvarme bilen når den er tilkoblet. Helst bør du ha 32A, da vil den kunne forvarme og lade samtidig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Sitat fra: LMOR på fredag 09. mai 2014, klokken 12:52
Jeg har samme erfaring som bromm. I gjennomsnitt vil du spare en god del rekkevidde på å forvarme bilen når den er tilkoblet. Helst bør du ha 32A, da vil den kunne forvarme og lade samtidig.
Er grensen for tilgjengelig ladestrøm levert til bilen for at den kan ha samtidighet på forvarme og lade kjent?  Kunne være interessant å vite.. 

LMOR

Sitat fra: SE på søndag 11. mai 2014, klokken 10:18
Sitat fra: LMOR på fredag 09. mai 2014, klokken 12:52
Jeg har samme erfaring som bromm. I gjennomsnitt vil du spare en god del rekkevidde på å forvarme bilen når den er tilkoblet. Helst bør du ha 32A, da vil den kunne forvarme og lade samtidig.
Er grensen for tilgjengelig ladestrøm levert til bilen for at den kan ha samtidighet på forvarme og lade kjent?  Kunne være interessant å vite..
Jeg mener å ha lest at det går på 32A, men ikke på 16A. (mellom det må en eventuelt teste ut, men jeg antar at de virker på 20A også)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA