Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nicometer via bluetooth

Startet av krister461, lørdag 10. mai 2014, klokken 18:02

« forrige - neste »

krister461

Hei,

på mandag skal jeg tur/retur Bergen - Stavanger. Dvs, jeg bor litt utenfor Bergen, så total strekning blir 480 km, og jeg vil være i Stavanger i ca 5 timer. Det hadde vært kjekt å kjøre Teslaen, men er redd det blir vanskelig.

Så jeg har tre spørsmål:

  • Finnes det noe ladepunkt i nærheten av Stavanger sentrum som gir mer en 230V 16A?
  • Pleier 16A-ladepunktene i sentrum å være ledige slik at jeg kan stå på der hele tiden jeg er der?
  • Er det noe lademuligheter på noen av fergekaiene på veien slik at man kan fylle på litt?

rene

Jeg kjenner ikke til at det er satt opp noen offisielle ladepunkter i nærheten av sentrum med mer enn Schuko og tilhørende 16A maks. Det finnes dog to type2 ladestasjoner på Forus, en hos Tesla og en hos Motorforum rett borti gata. Den hos Tesla er gratis å bruke for privatpersoner, men siden mandag er en vanlig åpningsdag ville jeg avtalt med dem på forhånd at du får plass - det står ofte biler der på dagtid. Den hos Motorforum kjenner jeg ikke reglene for, men ta kontakt og hør om du kan få lade der (evt mot betaling) så tillater de det kanskje.

Jeg kan kjøre deg til/fra sentrum, er i permisjon uansett på mandag.

bb

Det er ikke noe problem! Jeg har kjørt disse strekningene flere ganger. Det enkleste for deg er å få ladet hos Tesla mens du er i Stavanger. Send dem en mail på forhånd så ordner de nok lading for deg. Har du dobbeltlader?

Når det gjelder lading på fergekai så ville jeg ikke satset på det. Du kan heller kjøre litt saktere og time slik at du kommer til fergekaia ca. 5 minutter før ferga går. De kilometrene du sparer på å kjøre sakte er mer enn det du vanligvis klarer å lade på 16/32 A. Det du derimot ofte får er 10-13 A på ferga. Det vil typisk gi 5-10 km ekstra.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

elektrolux

Du kan også ta kontakt med oss for lån av 22 kW ladeboks. Da kan du lade 100 km/t på f.eks St.Olav i Stavanger sentrum
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rene

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. april 2014, klokken 19:33
Du kan også ta kontakt med oss for lån av 22 kW ladeboks. Da kan du lade 100 km/t på f.eks St.Olav i Stavanger sentrum
Vil det si at det er 400V/32A uttak på St.Olav? Da kan han jo bruke en overgang fra 32A til 16A og lade med vanlig rødt adapter på 9/11 kW avhengig om han har enkel/dobbeltlader.

elektrolux

Stemmer det. St.Olav har lagt opp flere 400V 32A ladepunkter.

Det rare nå er at der er innført 3 timers parkering på ladeplassene, så nå lader nesten alle på de andre plassene i parkeringsanlegget for å slippe å måtte bruke lunchen på å flytte bilen.

Heldigvis er 32A ladepunktene ikke begrenset til 3 timer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krister461

#6
Hei,

og mange takk for gode svar og svært hyggelige tilbud.

Jeg oppdaget før avreise at avstandsberegningen min på 480km inkluderte fergestrekningene. Den reelle kjøreturen ble på 433km. Med strålende vær og en normal kjørestil så fikk jeg et snittforbruk på 180 Wh/km. Dvs. jeg nok hadde klart turen selv uten lading i Stavanger.

Men, jeg stod noen timer og ladet på en 16A-kontakt i P-Valberget slik at jeg slapp alt som måtte hete rekkeviddeangst og kom hjem med 58 km typical igjen. :)

Noen ting å merke seg med dette parkeringshuset: Det er utrolig smalt å kjøre inn og ut og jeg måtte ta inn speilene for å få det til.

På ladeplassen jeg stod på var det satt opp en fancy ladestolpe. Denne måtte åpnes med nøkkel, og så måtte man slå på en sikring for å indikere at ladeplassen var opptatt - men det var like fullt null strøm i stikkontakten. Rett ved siden av hang det riktignok en vanlig dobbel stikkontakt med strøm i som gjorde jobben for meg. :)

Kjelli

en må låse igjen før strømmen kommer på.

krister461


elektrolux

Sitat fra: krister461 på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:00
Noen ting å merke seg med dette parkeringshuset: Det er utrolig smalt å kjøre inn og ut og jeg måtte ta inn speilene for å få det til.

Har aldri hatt lignende problemer med mine biler.  ;D  Nei, det er trangt der, og ser at førere av store biler kan slite. Selv i gata vår er det vanskelig å manøvrere en Tesla, for ikke å snakke om å forsøke å få den inn i garasjen...

Ellers hyggelig at alt ordnet seg. Noen av disse nye ladestolpene har uttak som ikke leverer strøm uansett hva en gjør, andre ganger får en ikke aktivert bryteren skikkelig med døren. Selv lar jeg døren stå åpen og aktiverer den lille bryteren øverst til høyre med fingeren. Det gir bedre kontroll med start av lading, og ofte bbedre kår for kabelen som ofte ikke får nok plass med stengt dør.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA