Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: To servicepakke or not to servicepakke, that is the question?!

Startet av Sigurd, søndag 23. mars 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Sigurd

Jeg fikk denne mailen fra Renault Norge i går:


Hei!
I og med at du på et tidspunkt har meldt din interesse for ZOE, inviteres du herved på visning og prøvekjøring 29.03.14 på Bislett stadion i Oslo.
Se vedlegg


Det kan jo hende det er noen som leser dette forumet som er mer interessert enn meg, siden jeg fikk e-UP før jul.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

odahle

Var i utgangspunktet klar for Zoe selv, men kjøpte e-Up! som deg. Hadde nok fort vært en Renault i garasjen om de hadde hatt mer informasjon høsten 2013. Utrolig kjedelig for Renault som sliter i Norge. Kunne ha solgt mye av Zoe om den kom samtidig som i resten av Europa.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Sigurd

Enig med deg odahle, jeg synes i utangspunktet Zoe er en mer interessant bil, i alle fall utseendemessig, enn e-UP, og hadde veldig lyst på den. Men falt ned på e-UP fordi Renault aldri kom med noe informasjon, selv når jeg aktivt etterspurte dette.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Radiobil1

De som jobber i PR gruppa til Renault har litt å lære. De kan jo bare titte til Frankrike, der har de mange flotte filmreklamer, men hjelper ikke det hvis ikke man har budsjett, og ikke bruker facebook og twitter aktivt som en fattimannsløsning.
Skjærpings!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

breitling

Er det flere som skal på lørdags lansering på Bislett?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

I stedet for reklamefilmer, kan de lage opplysningsfilmer om at du kun kan regne med å få ladet bilen hjemme med wallboxen.

Bilen krever lading fra TN nett, og det er ikke så vanlig i Norge. Det finnes på enkelte kjøpesentre, er populært i nye hytteområder og på sørvestlandet. Men ellers blir det vanskelig å få ladet Zoe utenfor hjemmet.

Vannvittig at Renault ikke tør å skrive dette!

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

breitling

#6
I nedlastbar brosjyre på deres side er det ganske godt beskrevet hvordan ZOE kan (og ikke kan) lades i Norsk IT-nett. I prisen er inkluder hjemmelader (og montasje) med trafo (hvis nødvendig) som gjør om 230V IT til 230V TN nett.

http://renault.no/dms/dok/pdf/ZE/ZOE/Zoe_Magasin_60s_205x260-3_Web/Zoe_Magasin_60s_205x260%2B3_Web.pdf

(Rettet link, Admin)
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Har man ikke peiling på hva IT og TN nett er, er det de skriver komplett umulig å forstå. Jeg tror kjennskapen til TN og IT nett er relativt dårlig i den norske befolkningen.

De leverer bilen med wallbox fordi bilen uten denne boksen ikke kan lades i vanlige hjem. På den måten prøver de å vri den største ulempen med bilen til noe positivt uten å forklare at bilens ladesystem er en katastrofe i Norge i forhold til alle andre elbiler.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

OleT

Og hva med 230V TT-nett? Det er faktisk ganske mange i og rundt Bergen som har det.

Wallbox hjemme er greit, men hva med lading på jobb?
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

elektrolux

#9
Laderen i Zoe er en genistrek, men med utfordringer når det kommer til lading på IT nettet i Norge og Albania.

Løsninger på dette er under utvikling, og den dagen en kan plugge inn en Zoe hvor som helst vil alle lure på hvorfor alle andre biler bruker 1 fase 3-6 kW lading, mens Zoe lett tar 22 kW eller sågar 43 kW fra 3 faser.

Det blir omtrent like seigrumpa som å nekte å tilby montere batterikapasitet til mer enn 200 km rekkevidde.

Når det er sagt kunne også VW og BMW f.eks levert med Brusa sin 3 fase 22 kW lader, men den trenger 400V og da ville vi i Norge slitt igjen.

Andre løsninger som absolutt burde vært tilvalg om ikke annet, er 2-6 enkeltladere på 3,6 kW hver. Da kunne en utnyttet både IT og TN nettet optimalt. Et eksempel på en slik løsning ses på dette bildet med 6 stk Eltak Valere ladere montert inn i et PC lignende kabinett. ( De andre kassene er boosterbatteri for 200++ km rekkevidde! )

Denne løsningen lader fra 2 kW til 22 kW fra 1 fase 230V  til 3 fase 400V og sikret GKanlage delseier under siste Wave rally for innovativ, effektiv og allsidig ladeløsning framfor samtlige fabrikkbiler inkl Zoe.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Major_Error

Jeg går med planer om å skaffe EL-bil.... Så langt har det ligget ann til å bli e-UP, før en kollega nå fortalte meg om Zoe. Han er Renault fantast, men har ikke el-bil.

Jeg måtte titte litt og skulle spørre dere om erfaringer omkring den nye Zoe... Nå vil jeg si at entusiasmen kjølnet litt.... Vi trenger en bil som bør kunne klare 60 km med lett  het, og da helst T/R. Zoe klarer dette bedre enn e-UP. Derimot; hvis det blir vanskelig å lade bilen utenfor hjemmet....

Eller er det noen som har erfaringer? Fra Oslo (øst)?

me


kringon

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. april 2014, klokken 06:50
Det er ingen grunn til å ikke kjøpe Zoe grunnet ladesystemet dens. Heller tvert imot.

Vi utvikler og bygger nå 6-16A ladekladd for Zoe som gjør det mulig å lade fra alle vanlige husholdningskontakter enten de er koblet til IT nett eller TN nett, og fungerer Renault sin egen på IT nettet er jo floken løst. Da nærmer det seg at Renault har bilen i alle fall jeg har ventet på; nemlig kompakt bil med solid rekkevidde, og lader som kan utnytte alle former for strøm maksimalt.


Dersom "elektrolux" presterer å fikse dette så burde Renault betale han provisjon per solgte bil!
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rav4_EV

Blir ikke mye provisjon her da.  Renault har bestemt seg at lading på IT nett er en risiko. Bilen sjekker selv hvilken type den er tilkoblet. Eneste mulighet er å legge jord til den ene fasen. Dønn ulovlig selvsagt, og ingen ingeniørpris til Elektrolux.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA