Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av MLe, onsdag 28. mai 2014, klokken 14:50

« forrige - neste »

MLe

Min far jobber som vaktmester ved kommunens sykehjem. Han forteller at det har kommet flere "løse" forespørsler / ønske om tilrettelegging for lading av elbil i tilknytning til parkeringsplassen utenfor.  Tror nok ansatte vil være brukere i første rekke, men det må tas høyde for "offentlig bruk".

Så til spørsmålet... Han har nemlig bedt meg sjekke opp hva slags ladeløsning som anbefales å montere her?  Det er allerede "stolper" med 10A kontakter til motorvarmere og denslags. Tilstrekkelig å bare merke dem/parkeringsplassene "RESERVERT ELBIL", og si seg fornøyd? DYR hurtiglader er nok uaktuelt. 16A kurs(er) er uproblematisk å få lagt ut.  Valgt løsning må naturlig nok støtte "alle" moderne modeller.

Setter pris på innspill  :)

-Morgan-

emil

Det enkleste og billigste er enkle stolper (som motorvarmerstolpene) med 16A kurser og vanlige kontakter. Vi har ~25 sånne stolper på jobb som både brukes til motorvarmer for fossilbil og elbillading. Da må man regne med å måtte bytte ut kontaktene med jevne mellomrom, men ikke en veldig stor kostnad. Men problemet der er at man neppe bytter før man ser at det er svidde kontakter og det er ikke helt bra.

Det klart beste alternativet er mode3 stolper der elektronikken som normalt sett sitter i "kladden" er i stolpen med Type2 (mennekes) kontakt. Men disse stolpene koster en god del mer enn de andre og det er veldig mye mer som kan gå galt inni stolpen. Brukerne trenger da en egen kabel mellom stolpe og bil siden den vanlige ladekabelen ikke kan brukes. BMW/VW leveres vel med Type2-Type2 kabel, mens Leaf/Trilling eiere må kjøpe seg en Type2-Type1 kabel (ca 2000kr).

DSB har kommet med en veiledning/anbefaling (ikke krav) om at all fremtidig ladeinfrastruktur bør bygges ut som Mode3/Type2.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: MLe på søndag 11. mai 2014, klokken 11:08
Så til spørsmålet... Han har nemlig bedt meg sjekke opp hva slags ladeløsning som anbefales å montere her?  Det er allerede "stolper" med 10A kontakter til motorvarmere og denslags. Tilstrekkelig å bare merke dem/parkeringsplassene "RESERVERT ELBIL", og si seg fornøyd?

Jeg ville gjort dette i første omgang, og deretter planlagt å oppgradere til Type 2 stolper på sikt. Er det nok strøm tilgjengelig velger man 32A Type 2 stolper, er det problem med kapasiteten velger man 16A. Stolpene koster det samme, kabel er eneste som koster mer (og den utgjør en liten del av totalen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Jeg kjøpte meg type 2 kabel for to-tre uker siden. Blir hoppende glad når jeg ser et slikt uttak. Det er jo mye lettere med denne kabelen enn UMC som fulgte med bilen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cstromme

Sitat fra: MLe på søndag 11. mai 2014, klokken 11:08
Tilstrekkelig å bare merke dem/parkeringsplassene "RESERVERT ELBIL", og si seg fornøyd?

Hva enn som bli gjort så sørg for at skiltet sier "RESERVERT LADENDE ELBIL".
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på søndag 11. mai 2014, klokken 21:11
Sitat fra: MLe på søndag 11. mai 2014, klokken 11:08
Tilstrekkelig å bare merke dem/parkeringsplassene "RESERVERT ELBIL", og si seg fornøyd?

Hva enn som bli gjort så sørg for at skiltet sier "RESERVERT LADENDE ELBIL".

Eller ennå bedre, "reservert for lading av ladbar motorvogn". Ingen grunn til å ekskludere plug-in hybridene synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA