Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS-en må "gjetes" på motorvei...

Startet av Mippen, søndag 11. mai 2014, klokken 12:01

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har egentlig bestemt meg for en tesla model s, men siden jeg er en som liker å vurdere for og imot og er opptatt av å gjøre best mulig kjøp både økonomisk sett og ellers så klarer ikke jeg å legge fra meg andre alternativ.

Det som er sikkert er at jeg har lyst å ha en elektrisk bil. Har nå en leaf. Dieselgolfen min skal bort på grunn av mye krøll og tull. Hvis jeg skal ha leafen min må jeg ha en fossilbil eller hybrid ved siden av. Egentlig kunne jeg tenke meg en litt gøy bil som jeg kan bruke til det meste. Liker godt audi s3 og audi s5, men å bruke så mye penger på en brukt bil som nesten ikke blir brukt er kanskje ikke så fornuftig. Miljøvennlig er de heller ikke og dyr i drift er de sikkert også.

Hva har dere for lure tips? Beholde leafen min og kjøpe meg en "kjedelig" skoda octavia stasjonsvogn med diesel, hengerfeste og 4wd, eller å kjøpe en litt gøy famileracer eller annet... Eller bare kline til med en tesla?
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Mini har jo morsomme biler. Countryman er jo litt praktisk i samme slengen, og kjøper du S-utgaven får du 185hk og trekk på alle fire, samt litt sportslighet. :) Alt dette for ca 300 laken.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Har disponert mini. Både Cooper D og Cooper S Works edition. Likte bilene, men det var alltid litt småtull. Alltid et eller annet som løsnet, men opplevde ikke noen store feil da. Blir kanskjd litt irriterende med småfeil også.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Lest feil og mangler-tråden i teslaforumet? :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Sitat fra: Klykken på fredag 25. april 2014, klokken 13:21
Lest feil og mangler-tråden i teslaforumet? :)

Ja, har fulgt litt med. Hva tenker du på?
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Det er små og stortull med tesla også, så det er ikke å komme unna. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Et et alternativ å leie en fossilbil de gangene du må ha lang rekkevidde og hengerfeste?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ZerOmancer

Verden er full av gøye biler så lenge man ikke setter noen begrensninger, Octaviaen med 4x4 og krok fåes f.eks med mye triveligere motorer enn 1.6D.. ;)  -Men de fleste av oss har en del begrensinger og krav som struper inn utvalget en god del..

Så om du ikke skulle bytte ut begge bilene med en modelS, så vil du kansje ha en som utfyller den andre? -Leaf og Golf er jo veldig like..
-Hengerfeste, viktig?
-Firehjulstrekk, nødvendig?
-Større,  eller mindre bil?
-Nyere eller  "klassisk"
-Gøyere eller mer praktisk?
Alt etter smak og behag kan en WV Caravelle eller TVR Tuscan være den perfekte partneren til en Leaf. ;)
(S5 synes jeg blir veldig lik en TMS, både i bruksnytte og faren for mye verkstedstid)


Jeg har også en fossilbil som burde byttes, men det er heldigvis ingen hastverk, for så langt har kravene mine gitt meg et utvalg på ca. 0 biler.. ;D

-Nypris under 500k
-2t hengervekt
-100hk pr. tonn bil
-generøs bakkeklaring
-Ikke for lang bil/knapp svingradius
-Firehjulstrekk
-Dugelig med beinplass (både foran og bak fører)
-rundt 500l bagasjerom
-Anstendige driftsutgifter , også utenfor garantitiden. (bye bye audi..)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Mippen

Jeg har tenkt på å leie bil de gangene jeg har behov for det. Problemet er at jeg liker å reise og det ofte litt spontant. Hvis jeg skal en helg til hemsedal for eksempel så kommer jeg meg ikke dit med leafen min. Jeg har også funnet ut at setene i leafen ikke er så gode på langtur. Golfen er mye bedre på tur enn leafen. Jeg er med i en bildelering siden jeg hadde behov for å låne litt stor bil noen ganger. Hvis jeg skal 3 uker på hytten og kjøre slik jeg pleier om sommeren kommer en vanlig liten bil på størrelse med golfen på 10-12.000kr i leie. Kjører fort 4000-5000km på 3 uker om sommeren. Går 1000km tur/retur hytten bare. Problemet er også om bilene er ledig. Maks lånetid om sommeren er vel rundt 20 dager. Greit nok at jeg sparer mye på å bare ha en bil gjennom året men vet ikke om vi hadde vært flink nok til å sette av penger til slikt med bare en bil, eller om det hadde gått til andre ting i stedet. En tur til Hemsedal hadde også kostet en del ekstra hvis vi måtte låne bil og leie hytte.

Hengerfestet er ikke et must men er utrolig greit å ha. Jeg er som nevnt med i en bildelering og har både en leaf selv og en golf. På golfen har jeg hengerfeste og bare i år har jeg hatt behov for dette 3-4 ganger. Alternativet er å låne en bil i bildeleringen de gangene, men det tar litt tid siden jeg bor litt utenfor byen. Koster også noen kr, men i forhold til det jeg sparer med en elbil kan det vel forsvares. Problemet er hvis vi kjøper oss en båt på henger slik vi har litt lyst på. Men tror ikke det blir i år. Har nok prosjekter med nytt hus og bil som skal selges.

Jeg har bestemt meg for at golfen må bort. Jeg har hatt så mye tull med den. Er vel den bilen jeg har hatt som har hatt mest tull på kort tid til tross for å være såpass ny. Nå skal jeg ha den på service også og bare den koster jo rett i underkant av 8000kr for å bytte olje, se over bilen bytte bremsevæske, filter og olje på bakakslingen. På 15000km har jeg brukt 15000kr i vedlikehold ikke medregnet kommende service. Da blir det såfall 23000kr i vedlikehold på et år på en bil som er snart 3 år gammel.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA