Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Figgen, søndag 06. april 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

Figgen

Det fylles opp med el-bil på parkeringsplassen på Sola.  Vi som ennå kjører pionérmodellen til Think, og andre med kort rekkevidde, må kunne planlegge lading for å rekke tilbake etter ein flytur.  Om alle elbilane som står der i dag, verkeleg treng lading, vil eg ikkje ta stilling til.  Verre er det når enkelte opptar ein parkeringsplass uten ein gang å koble på ladeledningen. 

Etter henvendelse til Europark har eg fått denne tilbakemeldinga: "Bare de siste måneder har det kommet alt for mange, spesielt Tesla, som har lang rekkevidde og som ikke har behov for eller kobler seg på lading. Plassene benyttes nærmest som en VIP plass nær gangsonen.   Vi kommer sikkert til å se på denne type skilting. I tillegg kommer vi (Les; Avinor) til å øke kapasiteten på antall plasser for Ladbar Motorvogn." (Redigert: "denne type skilting" viser til mitt forslag om å merke p-plassane med "Parkering for deg som trenger lading til din el-bil".)

Eg vil oppfordre alle el-bilistar til å parkere på vanleg p-plass så sant du ikkje trenger lading for å komme heim etter ein flytur.  For el-bilistar tenker vel samfunnsansvarlig?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

edyrli

Det hadde nok hjulpet veldig om de hadde etablert en del nye ladepunkt lengst vekk fra terminalbygget for eksempel på P8. Her er det jo noen ladepunkt allerede.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

jkirkebo

Sitat fra: Figgen på torsdag 27. mars 2014, klokken 09:56
Det fylles opp med el-bil på parkeringsplassen på Sola.  Vi som ennå kjører pionérmodellen til Think, og andre med kort rekkevidde, må kunne planlegge lading for å rekke tilbake etter ein flytur.  Om alle elbilane som står der i dag, verkeleg treng lading, vil eg ikkje ta stilling til.  Verre er det når enkelte opptar ein parkeringsplass uten ein gang å koble på ladeledningen. 

Etter henvendelse til Europark har eg fått denne tilbakemeldinga: "Bare de siste måneder har det kommet alt for mange, spesielt Tesla, som har lang rekkevidde og som ikke har behov for eller kobler seg på lading.

Farlig å trekke den konklusjonen tror jeg, for biler som er koblet til. Vi har f.eks nesten 15 mil til flyplassen (Gardermoen), det er lite aktuelt å kjøre dit for så å la bilen stå i 14 dager uten å være tilkoblet. Da er det fort rimelig usikkert om vi kommer oss hjem igjen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Figgen

I dag hadde eg ein ny parkeringsdag med ladebehov på Sola.  Då eg kom kl. 6 var det heldigvis fleire passar ledige.  Då eg henta bilen igjen i ettermiddag, sto det som sist ein kvit "trilling" på elbilparkeringa, uten ladeledning kopla til.  Ein åpen plastpose låg under vindusviskaren med eit brev som eg tok meg den frihet å kikke på.  Som eg venta, var det eit  brev frå Europark, med høfleg oppfordring til bileigaren om å tenke om plassen kanskje heller burde stillast til disposisjon for ein annan miljøvennleg bilist som har behov for lading. 
Takk til Europark for eit raskt og høfleg tiltak.  Vi får håpe at det vil bidra til at alle som treng lading på Sola, vil finne ledig plass!
Elles la eg merke til at ein hybridbil stod med ladekopling på elbilparkeringa.  Sjølv om den ikkje har EL-skilt, har den kanskje lov å parkere og hente el-kraft som oss EL-bilistar.  Derimot kan det vere lov å spørre om ein hybridbil trenger lade for å komme seg heim igjen frå flyplassen.  Svaret er vel gitt. 
Oppsummert: parkerer vi på elbilparkering, så er det fordi vi trenger lading av elbilen.  Solidarisk tankegang bidrar til respekt og varighet for unike fordelar som elbilismen har i Norge.  ;)
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA