Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om ladehastighet

Startet av SabreMan, lørdag 24. januar 2015, klokken 01:19

« forrige - neste »

SabreMan

Jeg har nettopp sett Bjørns video om lading (
https://www.youtube.com/watch?v=Hh52C1b3BCE, takk for en informativ video) og lurer på om noen kan forklare meg hvilke ladehastigheter jeg kan forvente i Irland, der det for tiden ikke er noen superladere og ikke ser ut til å komme mer enn fire i overskuelig fremtid.

Der finnes følgende raske ladere: 3-fase 63 A AC (44 kW) og 120 A, 400 V DC (50 kW). Hvor mange km/t blir det?

Kilde:
http://www.esb.ie/electric-cars/electric-car-charging/electric-car-charge-point-categories.jsp
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Griffel

Sitat fra: SabreMan på lørdag 24. januar 2015, klokken 01:19
Der finnes følgende raske ladere: 3-fase 63 A AC (44 kW) og 120 A, 400 V DC (50 kW). Hvor mange km/t blir det?

Kilde:
http://www.esb.ie/electric-cars/electric-car-charging/electric-car-charge-point-categories.jsp
Siden "AC ladere" ikke er ladere, men tilkoblingspunkt for bilens lader vil det begrenses av maksimal effekten på bilens lader.
For AC ladepunkt med lavere effekt en bilens lader er det ladepunktet som begrenser maksimat uttak.

Uansett så lenge det er type2 kontakter det er snakk om er det "plug and play." Du får det du kan få, eller det du kan utnytte uten å tenke på annet  enn hvor lang tid det tar å få de kWh du ønsker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Den 50kW DC laderen er sikkert Chademo og/eller CCS, og kan ikke benyttes til Model S.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:58
Den 50kW DC laderen er sikkert Chademo og/eller CCS, og kan ikke benyttes til Model S.
Med mindre det meget omtalte CHAdeMO adapteret dukker opp. Uten dette er ladehastigheten på alt av DCladere med unntak av Teslas SC 0 km/t.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SabreMan

Jeg tror det er Mennekes. Fra samme kilde:
Ireland has decided to standardise home and public charge points with Mode 3 charging using an IEC Type 2 socket, (commonly referred to as a 'Mennekes socket') which is a 7 pin socket.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

sn0le

SitatFast charge points can deliver higher power to electric cars resulting in a much shorter charging time than domestic charging. Fast charge points are installed mainly along inter-urban routes to facilitate nationwide electric car travel. Fast charging can be done using 3-phase, 63A AC (44kW) or 120A, 400V DC (50kW). A 50kW DC fast charge point can charge a suitable electric car up to 80% in 20-30 minutes. The Nissan Leaf, Mitsubishi iMiEV, Peugeot iOn and Citroen C-ZERO support DC fast charging. Fast charge points are designed to "power up" electric cars at a faster rate. They deliver up to 50 kW of direct current via a special connector developed by the CHAdeMO Association. To see the fast charge point installations see our charge point map.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

SabreMan

Så da er alle disse raske laderne ubrukelige for Teslaer inntil videre?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

jkirkebo

Sitat fra: SabreMan på lørdag 24. januar 2015, klokken 22:43
Så da er alle disse raske laderne ubrukelige for Teslaer inntil videre?

AC-laderne kan benyttes og gir 100km/t så lenge man har dobbeltlader.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA