Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av Birger, søndag 19. januar 2014, klokken 00:39

« forrige - neste »

Teslataxi

Hei igjen!
Ja det var i starten en utfordring med lading da min taxi går to skift i døgnet. Utfordringen var derfor å få mest mulig strøm på batteriet mellom skiftene og selvfølgelig når det er stille perioder. Fant fort ut at jeg måtte gå til investering av en 20Kw løsning for å få min dag til å gå opp. Nå fungerer det tilfredstillende ved at jeg lader mellom skiftene ca 2 timer 160-180 km. Trenger ikke fullt batteri for å komme gjennom et skift. Ser forøvrig fram til vi får flere ladeløsninger på plass. Var foresten på langtur fra Asker til Gol i dag. Startet med 310 km på displayet, og leverte i Gol med 90 km. Så var det rett bort på Super Chargeren en time .... Og vips var batteriet helt fullt. Må si dette ble en rimelig tur for meg med tanke på driftskostnader. Ca 5 kr ble min totale energikostnad :-) det er klart dette er god butikk og ikke minst svært bra for miljøet.   :D

Birger

Sitat fra: Teslataxi på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:24
Hei igjen!
Ja det var i starten en utfordring med lading da min taxi går to skift i døgnet. Utfordringen var derfor å få mest mulig strøm på batteriet mellom skiftene og selvfølgelig når det er stille perioder. Fant fort ut at jeg måtte gå til investering av en 20Kw løsning for å få min dag til å gå opp. Nå fungerer det tilfredstillende ved at jeg lader mellom skiftene ca 2 timer 160-180 km. Trenger ikke fullt batteri for å komme gjennom et skift. Ser forøvrig fram til vi får flere ladeløsninger på plass. Var foresten på langtur fra Asker til Gol i dag. Startet med 310 km på displayet, og leverte i Gol med 90 km. Så var det rett bort på Super Chargeren en time .... Og vips var batteriet helt fullt. Må si dette ble en rimelig tur for meg med tanke på driftskostnader. Ca 5 kr ble min totale energikostnad :-) det er klart dette er god butikk og ikke minst svært bra for miljøet.   :D

Veldig interessant å høre.

Er passasjerene fornøyd med takhøyden bak?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Teslataxi

Hei sann!
Det er jo selvfølgelig noen minus med bilen. Har kjørt Mercedes i 20 år, og Tesla er ingen MB. Mener MB ligger noen hestehoder foran hva gjelder innsteg, takhøyde og comfort. Men MB har ikke klart å lage en el bil, derfor ble det Tesla. Takhøyden bak er for de aller fleste grei. De som er veldig høye kan nok slite litt, men jeg har glasstak og da er det noe bedre plass tror jeg. Litt trang å komme inn i for en som er veldig stiv, men med god hjelp fra sjåføren og ikke minst tilpassing av forsete hjelper godt. Mener det ikke er noen som har hatt store problemer med takhøyden så lenge jeg har kjørt. Ofte sliter de veldig lange personene i de fleste biler. Savner justerbare nakkestøtter bak. Ellers er det veldig god plass i bredden til å være en sedan. Bedre plass i Teslaen enn i MB. Bagasjerommet imponerer stort! Spesiellt når allt er pakket i bagger og ikke i store kofferter. Så totalt sett er dette en svært godt egnet eltaxi.

K

Sitat fra: Teslataxi på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:24
Fant fort ut at jeg måtte gå til investering av en 20Kw løsning for å få min dag til å gå opp. Nå fungerer det tilfredstillende ved at jeg lader mellom skiftene ca 2 timer 160-180 km.

Men hvor mange km er typisk for et skift? Så lite som 160-180?

Øggen

Les nyeste autofil. Der står det mye info om erfaringer.

Teslataxi

Heisann!
Et typisk skift hos oss er på ca 200 km, men ofte mindre også. Så kjører man alene, holder bilen godt et skift. Turen min på onsdag var et unntak, og det er jo selvfølgelig ergelig hvis man må svare nei på slike turer grunnet strøm. Men det gjorde ikke jeg og fikk prøvd SC på Gol. Strengt talt kunne jeg klart 420-430 km etter lading på Gol.
Er du drosjeier med tanke på eltaxi?

K

Nei, bare nysgjerrig siden jeg alltid at trodd at el-bil som taxi måtte være et håpløst prosjekt og på en eller annen måte sponset for å vise frem el-taxier i trafikken. Nå vet jeg bedre. :-)

Kjører Tesla S selv, men trodde det ville gått for mye tid til lading til at den kunne være nyttig i "kontinuerlig" drift i Oslo.

(Som taxi i nærheten av Gol eller annen SC ville jo bilen være perfekt. (?))

Teslataxi

Hei!
Skulle ønsket at jeg ble sponset av Tesla, for jeg tror jeg har solgt mange biler på min vei med kunden i FORSETET. For det er der de vil sitte når man kjører Tesla  ;D Vi som er først ute med denne bilen i drosjenæringen er jo nødt til å gå opp noen veier. Men så langt har det faktisk fungert veldig greit og bedre blir det når vi får satt opp våre egne kjernetidsregulerte ladeplasser. Dette er et nytt pilotprosjekt vi skal sette i gang på 3 forskjellige steder i Akershus. Så det er bare å forberede deg på at det kommer mange el-taxier i den nærmeste fremtid.

cairnz

Synes det er godt å høre at det er god respons og gode erfaringer med el-taxi. Tesla, med sin unike rekkevidde, holder nok til det aller meste. Det som gjør det ekstra greit er at man kan ta langturer med de også, typisk Stavanger/Bergen/Trondheim fra Oslo, gitt at passasjeren orker to små pauser for litt mat og sånt (er man ok taxi-mann skrur man av taksameteret ved lading).

Hadde jeg hatt valget hadde jeg heller vært el-taxi-passasjer enn vanlig-taxi-passasjer.
Elbilist

Jejl

Hvis et taxiselskap kjøpte 2-300 Teslaer kunne det kanskje vært nok til at en battery swap stasjon kunne blitt lønnsom. Da kunne bilene gått hele døgnet.

Philip Marlowe

Sitat fra: Jejl på fredag 07. mars 2014, klokken 18:27
Hvis et taxiselskap kjøpte 2-300 Teslaer kunne det kanskje vært nok til at en battery swap stasjon kunne blitt lønnsom. Da kunne bilene gått hele døgnet.

Det er vel ingen taxiselskap i Norge som eier bilene sine selv. Å få 2-300 drosjeiere til å bli enige om å velge samme bilmodell, er nok kanskje ikke lett. Her må nok Tesla inn på banen og tilby taxinnæringen battery swap.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

thawi

Hva er det som evt. står i veien for å sette opp en SC kun for taxier? Lurer på hvor mye det ville kostet, den kunne blitt satt opp i forbindelse med et taxisenter og kun være tilgjengelig for taxier. Kanskje man kunne søkt støtte hos Transnova også? Det skal vel kanskje en del teslataxier til for at noe slikt kunne gått rundt ...

Brede

Sitat fra: thawi på lørdag 08. mars 2014, klokken 00:36
Hva er det som evt. står i veien for å sette opp en SC kun for taxier? Lurer på hvor mye det ville kostet, den kunne blitt satt opp i forbindelse med et taxisenter og kun være tilgjengelig for taxier. Kanskje man kunne søkt støtte hos Transnova også? Det skal vel kanskje en del teslataxier til for at noe slikt kunne gått rundt ...

Tesla har jo mobile superladere som visstnok skal ha en pris på 35.000 dollar.

http://insideevs.com/deatils-on-teslas-first-35000-mobile-supercharging-station/

Teslataxi

Ja en SC eller battery swap hadde vært greit. Desverre støtter ikke Transnova rene Tesla lader da dette blir for spesifikkt. Vi har i idlertid fått støtte til chademo / combo med semihurtiglading. Dette kommer opp som kjernetidsregulerte ladeplasser i løpet av Q2 2014. Utfordringen er også å få flere drosjeeiere til å velge elbil. Næringen er svært konservativ, men tror det vil presse seg frem etterhvert som det kommer rimeligere alternativer på markedet. Tross allt, det er mye å spare på å kjøre el. Jeg har en gjennomsnittlig energikostnad pr km på 0,1678kr. Dette klarer man ikke på en vanlig diselbil.

Car-El

Tesla har en ide om energi for TMS mellom byer, så folk kan bruke en elbil som en fossilbil. Det vil være feil om næringsbil i næringsvirksomhet skal få gratis strøm. Heller få til et system der batteribytte er tilgjengelig for allmenheten og så kan drosjene betale for denne tjenesten. Om det koster 4-5kr kilometeren er dette under halve prisen av hva det koster å ha en diesel-fossilbil i taxidrift. Og om det kommer en TMS, som ikke er en drosje, så kan han/hun/det bruke systemet med batteribytte også.

Hadde det vært mulighet for batteribytte og et servicesenter i Tromsø, så hadde æ byttet ut "Møkka-Benzen" (Mercedes E-klasse) med en TMS med en gang. Uten å tenke på det.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA