Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: God nok grunn til alarmpakke med bevegelsessensor?

Startet av saxo56, onsdag 23. april 2014, klokken 08:51

« forrige - neste »

saxo56

Jag tänkte berätta lite om min Citroén Saxo-97 som jag köpte som "delebil" i Norge hösten -13. (Bilen har stått avställd sedan 2011).
Jag hade ingen erfarenhet av elbilar så jag tänkte att, jag köper ett renoveringsobjekt så kan jag lära mig lite under tiden som jag försöker få igång den.
Säljaren sa att bilen var komplett men att den slutat ladda, samt att några batterier var dåliga.
Jag kollade upp batterierna och konstaterade att jag hade 3 st. som var dåliga.
Dessa byttes ut och jag laddade alla batterier 2 och 2 med min vanliga 12 voltsladdare och monterade dem.
Vid provstart av bilen hände ingenting, endast klockan och parkeringsbromslampan lyste på instrumentbrädan :o.
Jag fick nu tips om den utmärkta sidan "elbilforum.no" som jag läst dagligen hela vintern och har lärt mig massor.
Jag har kollat alla säkringar, jordanslutningar, kontakter mm.  Sedan började jag plocka isär Sagemboxen och kunde se att kretskortet för motorstyrningen såg lite konstigt ut. Vid närmare undersökning visade det sig att kortet hade brännskador i ena hörnet. Den troliga orsaken är kondens som, blandat med ärg/irr har droppat ned på kortet och orsakat kortslutning.
Kortet togs bort genom att löda bort 8 st kablar som märktes med nr.1-8 och ersattes med ett kort från en Berlingo, och nu fungerade nästan allt.
Bilen laddar och går att köra både framåt och bakåt ;D.
De enda problem som återstår är att kylarfläkten/viften går oavbrutet, och att kupéfläkten bara går på högsta hastigheten.
Beträffande kylarfläkten så visar givaren rätt temperatur, medan lexian visar konstant 35° C.
Enligt uppgifter ska givaren matas med 5v och datorn räknar ut gradtalet genom motståndet i givaren. Problemet är att jag endast får fram 0,4v till givaren och jag vet inte vilken kontakt eller var jag ska felsöka. Kanske någon här på forumet kan hjälpa mig?
Problemet med kupèfläkten är kanske att något motstånd gått sönder. Är det någon som vet var de sitter?

Vill på detta sätt tacka alla som ställer upp och hjälper andra elbilsägare att hålla liv i dessa fantastiska fordon.

Mvh Mikael

jornheim

Hej Mikael,

gratulerer - det er alltid dejligt når man hører at det lykkes at genoplive en af de gamle PSA'er.

Angående kabineblæseren/kupevifte/kupéfläkt:
Det er den samme som i en benzin-Saxo. Du finder en vejledning for demontage/udskiftning i Haynes bogen, eller her, for P106 og på tysk, med et skema:
http://sowirdsgemacht.com/band94/Peugeot-106.html#!178

Sandtsynligvis kan den repareres, det er må være en fejl i en modstand eller transistor som styrer hastigheden. Men - det er måske enklere at finde en brugt kabineblæser og udskifte den.

Hvad den store kølervifte angår, der har andre her på dette forum måske mere erfaring?

Jürgen


Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: saxo56 på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:11
De enda problem som återstår är att kylarfläkten/viften går oavbrutet,

Hvis tilkoblingen til motstanden for viftestyringen er tatt av så går vifta konstant.
Den sitter oppe foran på viftens høyre side, dvs. like ved eksospotta til webastoen.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

#3
Om kylarfläkten/kjøleviften står noget her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2978.msg31349/topicseen.html#msg31349
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2494.msg20129/topicseen.html#msg20129

Om reparation af kabineblæser/kupéfläkt:
Det er to transistorer som styrer hastigheden og de kan udskiftes (men som sagt, en fungerende blæser fra ophuggeren sparer arbejde... - ellers kan de også være et kontaktproblem, kabler el.lign.):

http://www.motor-talk.de/forum/saxo-1-4-mit-klima-geblaesemotorregelung-defekt-t2587246.html
Blæseren i denne Saxo bruger 2x PNP-transistorer type FW 26025A1.

De samme bruges også i Citroen XM - her er en meget god vejledning til udskiftning, med fotos:
http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=654
Hvis det er de samme transistorer som i din Saxo (altså FW 26025A1, de produceres åbenbart ikke mere), kan de erstattes med typen MJ11015.

Udskift begge transistorer, altså 2x MJ11015 (ikke MJ11016!).
Fås for 41 svenske kroner f.eks. her:
http://www.conrad.se/Darlingtontransistor-ON-Semiconductor-MJ11015-PNP-TO-204AA-I%28C%29-30-A-120-V.htm?websale8=conrad-swe&pi=151333&ci=SHOP_AREA_37318_5104045

Citroen Xsara:
http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?67591-Xsara-L%FCftung-geht-immer-auf-h%F6chster-Stufe

(Brug evtl. Google translate el.lign.)


Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

saxo56

Tack för tipsen. Nu fungerar kupefläkten på alla hastigheter, det var samma fel som på motorfläkten, den ville också bara gå på högsta hastigheten.
Det som var orsaken på båda fläktarna var att termobrytarna hade gått sönder. den ser ut som en liten korv med en pinne i båda ändar ;D och sitter inne i fläkten. Man ohmmäter på båda sidor av termobrytaren, ingen kontakt = trasig brytare.
Det är ju konstigt att båda brytarna har gått sönder men det kan bero på att man har försökt att ladda ur batterierna genom att ha lyse och fläktarna på.
När så DCDC-omvandlaren slutar ladda 12v batteriet kommer spänningen i batteriet att sjunka och strömmen öka vilket ger värme och termobrytaren löser ut.
Detta är bara min teori. :-\
Brytaren var i alla fall lätt att byta.
Nu återstår bara kylarfläkten ;D

Mikael

jornheim

Sitat fra: saxo56 på mandag 14. april 2014, klokken 19:57
Det som var orsaken på båda fläktarna var att termobrytarna hade gått sönder. (...)

Det var en enkel løsning, tak fordi du fand den. Man lærer alltid noget nyt ved disse biler.
Lycka till med kylarfläkten!
Jürgen
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA