Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BYD-e6

Startet av froland, onsdag 11. mars 2009, klokken 20:21

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Hvordan er den orginalmonterte webasto konsollen å ta løs? Det er 2 dyser på hver side, men det kommer bare varme ut av den fremste på begge sider. Konsollen er veldig varm, så kanskje det har hoppet av en slange eller noe. Noen som har kikket oppi der? Hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lynet

Det er utrolig trangt å få ut konsollen, men med litt lirking og vriing går det...

Det er kun i de fremre dysene det kommer ut varmluft, de bakre er fot kald inntaksluft.

På min ble kassen så varm at termostaten registrerte at bilen var varm, men det var den definitivt ikke. Tok ut kassen og skar ut mye av toppstykkket som ligger i bakkant av kassen. Dette gjør luftingen av konsollen mye bedre, termostaten blir mer riktig og hullet vises ikke når konsollen er montert.

Men det som skulle vært gjort på bilene med Webasto er å lagt inn en slange som tilfører den friskluft, dette hadde redusert duggproblemet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: froland på lørdag 21. februar 2009, klokken 17:24
Det er 2 dyser på hver side, men det kommer bare varme ut av den fremste på begge sider.
Det er riktig. Den bakerste dysa på hver side suger kald luft inn. I forreste enden av Webasto'en sitter et T-rør som fordeler lufta til fører og passasjer ut av de to forreste dysene.

Det høres ut som om dette T-røret har løsnet.

Konsollen er festet i gulvet med 2 skruer på hver side. Skruene kan være vanskelig å se under all sand og grus som samler seg der og er ofte rustet fast. Jeg byttet ut med rustfrie skruer første gangen jeg hadde konsollen ute.

Hvis du har støydempingsmatte under dashbordet må den tas ut aller først. Den sitter med én skrue på midten av bilen helt innerst mot torpedoveggen.

Ta av luka på den siden som vender mot gasspedalen (strøm-pedalen). Den sitter bare med borrelås, men er som limt i kulde. Konsollen kan så lirkes over mot passasjersiden. Webasto'en er festet med gjennomgående skruer og muttere under bilen, så den sitter fast. Hvis T-røret ikke har løsnet før, så gjør det garantert det nå.

Å få T-røret på plass igjen er litt av en kunst, et tips er å ta av dysene (de er limt til konsollen så vidt jeg husker) slik at du kan få en finger inn på hver side og styre T-røret på plass i Webasto'en samtidig som du skyver konsollen litt bakover.

Tror jeg måtte ha 4 forsøk før jeg fikk T-røret på plass igjen uten å rive av ledningene til den lille kladden som styrer det røde lyset. Det er lurt å studere innfestingen av T-røret nøye slik at du kan lirke det på plass uten å se noe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA