Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status på semighurtig DC lading i Skien?

Startet av Oddemann, torsdag 24. april 2014, klokken 07:36

« forrige - neste »

Oddemann

Fersk eier av en i3...

Forstår at det er smått med muligheter for hurtiglading langs E6, men jeg har tenkt meg på denne ekspedisjonen til helgen. Har noen testet samme strekning? Er det mulig å komme seg til Brumunddal/rudshøgda for hurtiglading eller må jeg lade konvensjonelt underveis?

Herwitz

Vil tro at du må innom hurtigladestasjonen på Gardermoen for fylle på litt fra type 2 kontakten som er der for å komme deg til Rudshøgda.
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

haggen

Hei.
Legg inn rudshøgda i navi som destinasjon, og velg visning av rest distanse. Sammenlign med det bilen gir som rekkevidde i Eco pro pluss. Om du ikke har 5 km til overs så bør du planlegge mellomlanding som foreslått. Om du prøver med knapp margin så følg med på rekkevidde vs gjenstående distanse underveis slik at du ser hvordan det går etterhvert. Kjørte Skøyen rudshøgda i helgen men hadde då en halv time på Minnestund hvor jeg laddet, men hadde ikke 100% da jeg startet. Kjørte 80 på motorvei. Hadde forbruk på 12.3 kwh/100km .

Vind

Under normale forhold bør det gå bra fra Bærum Til Rudskogen, men pass på rekkevidden underveis , hold deg til maks 80 - og se langt frem i trafikken (dvs minst mulig gass og brems)

Eco Pro holder nok fint med temperaturen nå.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Oddemann

OK - takk for tips. Lading på minnesund - er det type 2 variant?

haggen

Nei, jeg fikk låne vanlig 16 A kontakt på Statoil minnestund. Jessheim har type 2 kontakt.

Thomas81

Men er det egentlig greit å kjøre i eco+ i 80kmt på motorveien? En ting er at man blir latterliggjort men en annen er at det ikke er helt bra trafikksikkerhetsmessig sett.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

haggen

Med 2 felt i samme kjøreretning og midt deler så ser jeg ikke at det skulle skape noen situasjoner. Alle andre kjører heller ikke i samme fart.
Merkelig beskrivelse at man blir latterliggjort syns jeg....

EinarV

Det kan føles litt rart i starten, men min erfaring er at det går veldig greit. Jeg kjører daglig fra Randaberg til Forus og har en del km på firefeltsvei, når jeg kjører inn på motorveien så er det litt oppoverbakke slik at jeg bruker fort en km på å komme opp i 70 og mer klarer ikke min Citroen Saxo før jeg kommer til første første nedoverbakken etter noen kilometer. Folk legger seg ut å kjører forbi uten å gjøre noe nummer ut av det. På vei hjem igjen må jeg ned i 60 hvis jeg ikke finner et vongtog eller lignende å ligge i ræva på, da klarer jeg kanskje 70 hvis den ikke drar i fra. Nå er det riktignok bare 90 grense på denne veien, men ligger du i høyre feltet så er det ingen problem. Finner du et vogntog å ligge bak så kan du kanskje ligge noe høyere i fart og holde samme forbruk.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA