Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av akseln, lørdag 17. oktober 2015, klokken 16:30

« forrige - neste »

cairnz

Filtrene koster under 70kr og skiftes selv på 30 sek. Mine er ganske skitne etter 4-5 måneder.
Elbilist

akseln

De skal ha tatt service på min samtidig som de sjekket problemet i mai. Må nesten sjekke om de bytte filtre samtidig. Hvordan sjekker jeg status på disse?

cairnz

Sitat fra: akseln på torsdag 17. september 2015, klokken 10:01
De skal ha tatt service på min samtidig som de sjekket problemet i mai. Må nesten sjekke om de bytte filtre samtidig. Hvordan sjekker jeg status på disse?
Du skal få en repair order på eposten du brukte ved bestilling av bilen. Der står alle deler de har brukt.
Carbon filter (1035125-00-A) <- filteret. Kostet sist jeg kjøpte det 67,73 ink. mva.
Elbilist

akseln

Fant den og de skal ha byttet filteret ved service.

Her er også det de utførte knyttet til klimaanlegget:
SitatConcern: Customer states: customer has tested his air condition/heater and this was the result:
Innstilt på 20 grader gir 14 grader i bilen
- Innstilt på 22 grader gir 15,5 grader i bilen
- Innstilt på 24 grader gir 17 grader i bilen. It should not be like this, it should produce warmer
air that this.
Pay Type: Warranty
Corrections: Cabin HVAC General Diagnosis
diagnosed and tested, reviewed vehicle logs and found no faults.
tested with IR termometer and the temperature measurements were good both at high and low temperatures.

Tipper de har målt ved "high" and "low" og da fungerer anlegget fint.

Amoss

Sitat fra: akseln på torsdag 17. september 2015, klokken 10:30
SitatCorrections: Cabin HVAC General Diagnosis
diagnosed and tested, reviewed vehicle logs and found no faults.
tested with IR termometer and the temperature measurements were good both at high and low temperatures.

Tipper de har målt ved "high" and "low" og da fungerer anlegget fint.

Be om å få loggene av de testene de har utført, så vil jo det raskt vise seg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ljosdal

Min bil fikk full AC service i mai pga. jeg klagte på dårlig kjøling ved varme dager. De skiftet kompressoren og mye annet som de kalte det.. I sommer kjørte vi til Frankriket med oppi de 40 pluss mange dager.. 2 barn i bilen og helt jæ.... forhold.. Vi kjørte to Teslaer nedover og jeg kunne merke god forskjell på at den andre bilen kjølte bedre.
Jeg har levert inn ny klage til Tesla, og skal inn på 40K service i desember. Da skal de se på det!
Flere dager har jeg kjørt med vifte på 3, AC av, mest for å ikke høre på den irriterende duren. Slår så på AC på low, og kjenner godt etter, neida.. Ingen merkbar kaldere luft kommer ut, kun den duren kompressoren lirer ifra seg.. Bilen min strandet også her i helgen på vei til Danmark (kontaktor failure), og fikk en Toyota RAV4 rental. Satte AC på low i den, og gud bedre så kald luft det kom ut.. Ble ubehagelig å holde hånda rett foran vifta i lengre tid..

Jeg mener AC i Teslaen ikke er godt nok.. Og Norge er et relativt kaldt land sammelignet med andre land Tesla selges i, så jeg håper ikke dette er standaren, men at noe er fullstendig galt med mitt AC anlegg.

Hvis de friskmelder AC på neste service vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... #Frustrert!!
Svart P85 Signature #88

petersv

Forbedring kommer med fw 7.0




Da blir det nok lettere å skille ut de som virkelig har feil og.

Ljosdal

Dette var en glede å lese! :-)

Når kommer det?
Svart P85 Signature #88

RaBalder

Sitat fra: Ljosdal på fredag 18. september 2015, klokken 21:54
Min bil fikk full AC service i mai pga. jeg klagte på dårlig kjøling ved varme dager. De skiftet kompressoren og mye annet som de kalte det.. I sommer kjørte vi til Frankriket med oppi de 40 pluss mange dager.. 2 barn i bilen og helt jæ.... forhold.. Vi kjørte to Teslaer nedover og jeg kunne merke god forskjell på at den andre bilen kjølte bedre.
Jeg har levert inn ny klage til Tesla, og skal inn på 40K service i desember. Da skal de se på det!
Flere dager har jeg kjørt med vifte på 3, AC av, mest for å ikke høre på den irriterende duren. Slår så på AC på low, og kjenner godt etter, neida.. Ingen merkbar kaldere luft kommer ut, kun den duren kompressoren lirer ifra seg.. Bilen min strandet også her i helgen på vei til Danmark (kontaktor failure), og fikk en Toyota RAV4 rental. Satte AC på low i den, og gud bedre så kald luft det kom ut.. Ble ubehagelig å holde hånda rett foran vifta i lengre tid..

Jeg mener AC i Teslaen ikke er godt nok.. Og Norge er et relativt kaldt land sammelignet med andre land Tesla selges i, så jeg håper ikke dette er standaren, men at noe er fullstendig galt med mitt AC anlegg.

Hvis de friskmelder AC på neste service vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... #Frustrert!!
Du må bort fra å si "synes" den ikke virker.
Du må få noe dokumentasjon på bordet når du klager til Tesla.

Du trenger:

  • Få tak i en tesla hvor AC-kompressor gir kjøling slik at man har noe å sammenligne med.
  • Til nød en annen bil med fungerende AC-kjøling
  • Papir, noe å skrive med, en digital temperatur-måler
  • En varm dag, gjerne >22grader

Forberedelser:

  • Range mode settes av
  • AC-kompressor settes av
  • Vifter blåser luft ut på "midten". Ikke opp på frontruta eller på gulvet.
  • Sett vifte-hastighet til 5
  • Sett temperatur på 18 grader

Ta en måling og skriv ned alt:

  • Mål temperatur ute
  • Mål temperatur i kupeen
  • Start klokka og slå på klima-anlegget (som kjører med settinger over)
  • Mål temperatur på luft som blåser ut av luft-dysene hvert minutt
  • Etter 5 minutter aktiverer man AC-kompressor slik at den står med auto
  • Forsett å måle temperatur på luft-dysene hvert minutt
  • Etter 15 minutter bør man kunne avslutte.

Gjør det samme med en bil (annen tesla) som har fungerende kjøling.

Her kunne man også gjort samme prosedyre på en Tesla et annet sted. En annen dag. En ikke-fungerende ac-kompressor vil ok avsløre seg uansett.

Ljosdal

hehe skjønner tegningen, men det bør vel si sitt at luften ut uansett hastighet ikke forandrer temperatur??
Kompressoren bare durer noe fælt..
Svart P85 Signature #88

RaBalder

Sitat fra: Ljosdal på lørdag 19. september 2015, klokken 21:25
hehe skjønner tegningen, men det bør vel si sitt at luften ut uansett hastighet ikke forandrer temperatur??
Kompressoren bare durer noe fælt..
Setter du vifta på for høyt turtall, så flytter du mer luft. Til slutt er kupeen avkjølt og det slutter å blåse kaldt uten at det er noe galt i det tilfellet.

Lav fart på vifta unngår antakelig å kjøle ned kupeen for mye. Det er temp på blåse-lufta man vil måle.


Ellers bør man forsøke å dokumentere problemer så godt at en service-organisasjon som skal håndtere problemet ikke lengre kan vri seg unna. Da må dem innrømme at det er noe galt og gjøre noe med det.

Får man "låst dem fast" allerede på første forsøk, så sparer man masse tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA