Hovedmeny

Nullstille BMS

Startet av LimaNovember, onsdag 08. juli 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

LimaNovember

Hei.

Jeg var å så på en brukt 2012 Leaf SL her en dag og koblet til LeafSpy som viste såpass gode tall at jeg ble litt mistenksom. Hva tror dere? Har BMS blitt nullstilt her? L1/L2s på 0 høres jo rart ut, eller er det jeg som leser av dette feil (Er ikke veldig dreven som Leaf spion) ?

--LN
------
1997 Toyota Corolla 1.3 # 110'000km -> ?
x 2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 121'000km
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

LeafSwe

Jeg tror BMS blitt nullstilt.
Onormalt bra verden och konstigt med 0 laddningar
3P+
3SR+

emil

Nøyaktig 100% og 0 ladinger høres ikke helt riktig ut.

Noen ganger kan det ta litt tid før alle tallene er oppdatert, men snakker bare om noen ekstra sekunder.

Powerflux

Dette oser bambus lang vei!
17500 km og 0 antall ladinger :o

Nullstille BMS er ikke noe hvermannsen driver med....hvem er det som selger denne?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

emil

Eneste bilene jeg finner på finn.no som kunne passe er fra en av de største importørene av USA-Leaf i Oslo-traktene, men tror ikke de ville drevet med sånne tvilsomheter.

VIN som avsløres av bildet passer heller ingen registrerte biler her i landet.

leafnor

Ville holdt meg langt unna denne.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Ville holdt et lite øye med den, sjekket med LeafSpy et par ganger. Koble til ladekabel og se hva som skjer.

Her kan man nesten frykte at den allerede har mistet en kapasitetsbar og at noen ladinger etter nullstilling gjør at den forsvinner igjen, derfor den kanskje nullstilles etter hver lading.

Men dette er fortatt bare spekulasjoner. Litt mer om bilen og hvor i landet og eventuellt selger hadde vært fint.

Trekkoppbil

Det første jeg ville sjekke opp, er om bilen har fått nytt batteri, og i så fall kan den være gull verdt.
Jeg har undra meg over hvordan man kan se om en bil har fått nytt kjørebatteri. Kan du se det på carfax?
Er bilen gått 3 år i sørstatene, så kan det være sannsynlig at den har nytt batteri. I byer som Phoenix, AZ, regner man ei levetid på 2,5 år for batteriet.

LimaNovember

Emil, du har rett i din antagelse av hvor bilen er til salgs. Kan BMS nullstilles ved lading eller frakobling av 12V batteriet? Dette var det eneste som visstnok var gjort. Ble ikke noe kjøp.
------
1997 Toyota Corolla 1.3 # 110'000km -> ?
x 2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 121'000km
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

emil

Sitat fra: LimaNovember på torsdag 09. juli 2015, klokken 15:01
Emil, du har rett i din antagelse av hvor bilen er til salgs. Kan BMS nullstilles ved lading eller frakobling av 12V batteriet? Dette var det eneste som visstnok var gjort. Ble ikke noe kjøp.

Hadde min bil inne til bytte av DC-DC i desember, måtte selv nullstille ting og tang først da alt krasjet ved å ta 12V batteriet en halvtimes tid, og under byttet var jo også alt frakoblet. Alt av batteristatus og antall ladinger ble værende etterpå.

Ellers er det jo bare å koble på ladekabel et par tre ganger for å se om antallet L1/L2 ladinger øker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA