Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av ny Think

Startet av Griffel, onsdag 12. november 2008, klokken 17:45

« forrige - neste »

Griffel

DN skriver i dag om CO2 avgift at: mens de som bruker oljefyr betaler en CO2 avgift tilsvarende 7,5 øre/kWh må de som fyrer elektrisk ut med 15øre/kWh i CO2 avgift for praktisk talt ren vannkraft. Dette er sikker uavhengig av om du har et sertifikat for ren fornybar kraft, siden dette er skyldes en kombinasjon av EUs klimapolitikk, og norsk eksport elektrisk kraft.

Pengene havner stort sett i stats og kommunekasser, så finansministeren ser nok ikke dette som et problem snarere tvert imot. (ca 4 % ender i kraftselskapet og går da antagelig som bonus til direktørene).

Bruker du 2000kWh i året på elbilen (garantert fornybar av Nordstart) betaler du m.a.o. ca. 300,- i CO2 avgift. Du har da betalt for et utslipp på 1,4 ton. Eller tilsvarende 19 timer flyreiser. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Så det du sier er at dersom jeg bruker 2000kWh på elbilen så kan jeg med god samvittighet fly til f.eks. Thailand og tilbake en gang i året, fordi jeg allerede har "gjort opp for CO2-utslippet turen min ville medføre?

Flott! Da mangler jeg bare tid og penger til å gjennomføre turen....  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. oktober 2008, klokken 13:39
DN skriver i dag om CO2 avgift at: mens de som bruker oljefyr betaler en CO2 avgift tilsvarende 7,5 øre/kWh må de som fyrer elektrisk ut med 15øre/kWh i CO2 avgift for praktisk talt ren vannkraft.

Dette er jo veldig urettferdig. Burde være mulig å sette en pris på CO2 utslipp uavhengig av hvordan CO2 utslippet har oppstått.

Det blir jo direkte feil når Elbiler blir belastet med dobbel sats i forhold til fossilbiler. ( forresten; betaler fossilbiler CO2 avgift i det hele tatt?)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2008, klokken 13:51
Det blir jo direkte feil når Elbiler blir belastet med dobbel sats i forhold til fossilbiler. ( forresten; betaler fossilbiler CO2 avgift i det hele tatt?)

Det er vel ingen hemmelighet at fossilbiler betaler en masse CO2-avgifter på drivstoffet, eller hur? ;)

Og i rettferdighetens navn er det vel strømmen det betales avgift for, ikke det at du bruker den på bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#4
Sammenhengen her er indirekte. Kullkraftverk i EU må betale en CO2 avgift. Denne avgiften påvirker strømprisen. Det betyr at de som leverer strøm fra vannkraft får bedre betalt for strømmen de leverer. Siden Norge er eksportør av strøm fra vannkraft får produsenten bedre betalt for den strømmen som eksporteres og vi innbyggere må betale såkalt markedspris. Dermed ender vi opp med å betal en CO2 avgift som for EUmix., men det er ikke spesifisert som avgift på regningen, siden det er en følge av at prisen på strøm generelt går opp som følge av en avgift et annet sted i systemet. 
Resultatet er større overskudd hos statskraft og statsnett, og andre eiere av vannkraftsverk.

Bå bensin og diesel er det jo som en vet avgifter så det holder. på fyringsolje er avgiften 57 øre/l  som tilsvarer omtrent 7,1øre/kWh.
Mens resultatet av EU avgift på produksjon av kulkraftt gir en økt strømpris på ca 15øre/kWh i følge DN.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#5
Et tonn CO2 i EUs kvotesystem er verdsatt til ca 160 kr.

Avgifter i Norge:
Kjøre du bil med bensinmotor betaler du en avgift 356 kr/tonn CO2
Kjører du bil med Dieselmotor betaler du en avgift 203 kr/tonn CO2

Om vi antar at det er riktig at strømprisen vil stiger 15 øre/kWh på grunn av kvotesystemet (fra artikkel i DN) og en regner at 95% av strømmen er vannkraft og 5% er kullkraft vil:

En elbil betale 8500 kr/tonn CO2

Kjøre en på ren kullkraft (som noen mener) blir det 425 kr/tonn CO2, (Selv det er mer enn for bensinbilen)
(Dette er noe å fortell om når noen påstår at elbiler betaler for lite i CO2 avgifter.)

(Beregnet med hjelp av: energi og miljø kalkulator i TU (WWW.TU.no), artikkel i DN ref. tidligere i denne tråden og CO2 avgift på bensin 82 øre/l , diesel 55 øre/l)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA