Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Idag for første gang: Max 13A fra Schuko via overgang til rød adapter

Startet av timingbeltkiller, torsdag 03. april 2014, klokken 12:47

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Elbil utkonkurrerer tilsvarende fossilbil når den koster det samme.
For da har elbileieren lavere drivstoffutgifter fra dag en.

Elbil utkonkurrerer antakelig også tilsvarende fossilbil når merpris i
innkjøp tjenes inn med lavere drivstoffutgift i løpet av den tiden kjøperen beholder bilen.

Blant elbiltilhengerne ser det ut til å være nær sagt total enighet om at
(lenge) før 2020 vil kostnaden med å fabrikere elbilbatterier ha tatt et
kvantesprang slik at en elbil koster det samme eller mindre enn en tilsvarende fossilbil.

Enda om optimistene får rett her, gjenstår problemet med den betydelige andelen
gateparkererer og andre uten lademulighet. Globalt er dette antakelig omkring 50%?

Personlig gjetter jeg på prosentandelen elbiler av de sannsynligvis 100 millionene som blir
fabrikert i 2020 er et sted mellom 1 og 10.

Hva mener du?
Motargumenter mottas med glede!



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Det er klart at etter hvert som volumet av salg på elbiler går opp går produksjonskostnader ned. At batteriteknologien også blir billigere etter hvert er også ganske sikkert. Det jeg ikke tror skjer helt med det første er at fossilbilene blir byttet ut for alle. Det er fortsatt svakheter i forhold til rekkevidde. Det er ikke alle som klarer å måtte bruke tid på lading når man i stedet kan fylle en tank på 2 minutter og få rundt 1000km rekkevidde. Det er også ikke mulig å trekke tilhenger for eksempel. Det er et stort minus for mange. Det er heller ikke alle som bor slik til at de kan lade elbilen sin hjemme. Det må derfor mye tilpassing til på få år for å nå spådde tall innen 2020.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Batteri produksjonen i verden må økes dramstisk, og det tar tid å bygge giga fabrikker, så går nok noe lengre tid en 2020, men da har det nok kommet seg noe.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

commiesoft

Det handler litt om hvem som tjener penger på hva. Oljeindustrien har mange lobbykroner å dele ut, samme med bilindustrien som med sin utdaterte teknologi kan tilby forhandlerne store inntekter på service og reparasjoner..

Sånn er verden skrudd sammen, elbiler er best for felleskapet, så disse tullingene og tullingfirmaene trenger en liten dytt i ræva av myndigheter og oss andre.. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA