Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil Vinterbil/nødbil

Startet av eledille, onsdag 18. desember 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mennekes-kabelen fungerer fint. Umc går bananas...

Problemet er at jeg trenger 32a i natt :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


tony@lunatech.no

Da er bilen på vei over kontinentet med tog og det begynner å bli på tide å få på plass ladeløsningen. Skulle i utgangspunktet ha en Saltolader da jeg har 400V hjemme, men synes det blir for dyrt å betale rundt 18.000 da jeg uansett ikke har "plass" i nettet mitt til å hente ut mere enn ca 18 amp fra den.

Valget ender nok derfor på en 4x16A 400V med en rød CEE stikkontakt. I den forbindelse har jeg tre spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med:
1. Hvordan skal denne stikkontakten være (spesielle krav, hann eller hunnkontakt etc. har bestilt med rød overgang til UMC)
2. Ønsker å ha en kabel permanent tilkoblet denne kontakten slik at UMC kan ligge i bilen til en hver tid. Hva koster en ny orginal UMC og finnes det andre alternativer som tar 400V (f.eks den beskrevet over her?)
3. Hva bør en slik elektrikerjobb ligge på i pris (sikring, kontakt og ca 5m kabel med relativt enkelt strekk fra sikringsboks)

Takker og bukker for hjelpen!
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

OleJA

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
Da er bilen på vei over kontinentet med tog og det begynner å bli på tide å få på plass ladeløsningen. Skulle i utgangspunktet ha en Saltolader da jeg har 400V hjemme, men synes det blir for dyrt å betale rundt 18.000 da jeg uansett ikke har "plass" i nettet mitt til å hente ut mere enn ca 18 amp fra den.
18.000,-er 'feil' pris. På http://www.elbil.no/ (Nederst til høyre) annonserer Salto med 9.875,- ferdig montert.

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
1. Hvordan skal denne stikkontakten være (spesielle krav, hann eller hunnkontakt etc. har bestilt med rød overgang til UMC)

Dette vet elektrikkeren, ellers vil jeg finne meg en ny. Men generelt så er alle kontakter som det er permanent spenning på 'hun'

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
2. Ønsker å ha en kabel permanent tilkoblet denne kontakten slik at UMC kan ligge i bilen til en hver tid. Hva koster en ny orginal UMC og finnes det andre alternativer som tar 400V (f.eks den beskrevet over her?)

For øyeblikket er ikke ekstra UMC tilgjengelige. I følge rykter så er et nytt design på gang, og inntil det så leverer ikke Tesla ut flere 'gamle' enn høyst nødvenig.

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
3. Hva bør en slik elektrikerjobb ligge på i pris (sikring, kontakt og ca 5m kabel med relativt enkelt strekk fra sikringsboks)

Blir jo litt tipping, men vil tro ~3Kkr
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

For lading 400V med UMC er det en rød 5 polet stikkontak 16A som må benyttes.
Men en sparer vel ikke mye om en istedet for stikkontakt + UMC får innstallert en veggboks med kabel. 16A Salto bokser med kabel har vært tilbudt rundt 10.000,- +. Ferdig innstallert med noen meter tilførsel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tony@lunatech.no

Sitat fra: OleJA på fredag 04. april 2014, klokken 13:19
Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
Da er bilen på vei over kontinentet med tog og det begynner å bli på tide å få på plass ladeløsningen. Skulle i utgangspunktet ha en Saltolader da jeg har 400V hjemme, men synes det blir for dyrt å betale rundt 18.000 da jeg uansett ikke har "plass" i nettet mitt til å hente ut mere enn ca 18 amp fra den.
18.000,-er 'feil' pris. På http://www.elbil.no/ (Nederst til høyre) annonserer Salto med 9.875,- ferdig montert.

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
1. Hvordan skal denne stikkontakten være (spesielle krav, hann eller hunnkontakt etc. har bestilt med rød overgang til UMC)

Dette vet elektrikkeren, ellers vil jeg finne meg en ny. Men generelt så er alle kontakter som det er permanent spenning på 'hun'

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
2. Ønsker å ha en kabel permanent tilkoblet denne kontakten slik at UMC kan ligge i bilen til en hver tid. Hva koster en ny orginal UMC og finnes det andre alternativer som tar 400V (f.eks den beskrevet over her?)

For øyeblikket er ikke ekstra UMC tilgjengelige. I følge rykter så er et nytt design på gang, og inntil det så leverer ikke Tesla ut flere 'gamle' enn høyst nødvenig.

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 13:07
3. Hva bør en slik elektrikerjobb ligge på i pris (sikring, kontakt og ca 5m kabel med relativt enkelt strekk fra sikringsboks)

Blir jo litt tipping, men vil tro ~3Kkr

Takk for svar! Prisen på det tilbudet var jo absolutt av interesse. Jeg ringte Salto som aldri hadde hørt om tilbudet de annonserer, men de skulle komme tilbake til meg. 18.000 var på Sønnico (, men da med ladekabel)

Det at det som jeg skjønner ikke finnes annen mulighet til å bruke UMC som følger med slik at denne må kobles inn og ut for hver gang man kommer hjem (om man ønsker å ha den i bilen) gjør det jo litt mere relevant å ha en saltoløsning.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Griffel

#81
Wiig (avhengig av hvor du bor)
http://www.wiig.no/c-230-Ladestasjoner.aspx
(Den har riktig nok type 1 kontakt, du må ha en 3fas type2 men det burde bety lite for prisen)
Dessuten tilbyr nofuel her på forumet stadig slike løsninger, med kontakter rundt forbi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tony@lunatech.no

Tok et par telefoner og sendte mail til disse i dag (Salto og Wiig) Mulighet for at Saltoboksen får en ny sjanse om den kommer på rundt 10k.

Overrasker meg at det kun er mulig å lade med UMC som følger med (med mindre man har Salto etc.) og at det ikke er mulig å kjøpe en "reserve"
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Batteritralla

Om du kan klare deg med 13A (tro meg, det holder for de fleste) så er Volvo Mennekes laderen et meget godt alternativ.

Jeg og hadde alskens planer for gigantiske lade oppsett, men i realiteten så holder det med 13A for meg, selv om jeg kjører 150 Km noen dager.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

nofuelno

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 20:42
Tok et par telefoner og sendte mail til disse i dag (Salto og Wiig) Mulighet for at Saltoboksen får en ny sjanse om den kommer på rundt 10k.

Overrasker meg at det kun er mulig å lade med UMC som følger med (med mindre man har Salto etc.) og at det ikke er mulig å kjøpe en "reserve"
Vi skal kunne klare å levere en Saltoboks med type2 kontakt for rundt 10.000,-
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

Sitat fra: Lunatech på fredag 04. april 2014, klokken 20:42
Overrasker meg at det kun er mulig å lade med UMC som følger med (med mindre man har Salto etc.) og at det ikke er mulig å kjøpe en "reserve"
For 3x400V er det ikke mange alternativer, Elektrolux har sine semiportable, og ChrOhm mobile (semiportable) er omtalt tidliger her på foruemt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA