Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: FW 5.9

Startet av timingbeltkiller, søndag 06. april 2014, klokken 05:35

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

offpist

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Hans Håvard Kvisle

De ville fått det hvis de var pliktige til å ha registreringsskilt.
St.Hanshaugen

offpist

Joda. Ser poenget.
Staten ønsker vel å stimulere flere til å bytte ut fossilbilen mot el-bil.
Er ikke så sikker på at mange bytter ut fossil bil med el-sykkel i like stor grad, selv om den skulle få momsfritak.

Det andre er jo at infrastrukturen i storbyene i dag er ikke tilrettelagt godt nok for syklister.
Så vil man ha flere til å sykle må man heller starte der. Gjøre det trygt og enkelt for folk å sykle til jobb, med og uten el-motor.






Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

janstok

Det er folks/politikernes uvitenhet som gjør at elsykkelen ikke kommer frem slik den burde. Jeg elsykler hver dag 3-4 mil, og det kunne MANGE flere også gjort. Ikke er jeg særlig sprek og heller ingen idrettsmann, så elsykkelen er for de fleste. Eneste grunnen til at elsykkel er lov i Norge, er et EU diriktiv som kom i 2003 eller rundt der. Den norske politiker vet knapt hva elsykkel er
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

offpist

Men, det er neppe moms på sykkelen som gjør at folk heller tar bilen.
Og jeg tror heller ikke et momsfritak vil gjøre at flere kjøper el-sykkel.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

janni

Sitat fra: offpist på torsdag 27. mars 2014, klokken 21:50
Og jeg tror heller ikke et momsfritak vil gjøre at flere kjøper el-sykkel.
Og hvorfor ikke det.  De blir da 25% billigere...

Petter Leaf

Pris eks mva er 20 % lavere enn pris inkl mva. Ikkje 25 %.

PerBear

Gode elsykler er dyre. Det er logisk at høy pris hindrer utbredelse.
La elsykler være avgiftsfri så flere begynner å sykle!

(Gjerne i kollektivfeltet - det er lov!  ;) )
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

MGR20

El-sykler med effekt over 250 watt og/eller assistanse over 25km/t er registreringspliktige, og burde derfor få momsfritak på lik linje med el-biler.

janstok

De får vel momsfritak også hvis de registreres....
Men da har du problemet at du ikke kan sykle i sykkelfelt og fortau
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

MGR20

Dette er en gråsone, og ingen klare regler i Norge. I Tyskland er det lov å sykle i sykkelfelter med "registerte" el-sykler på lik linje med vanlige sykler.

pberg

I Norge er det momsfritak på Elbiler, -motorsykler og -mopeder, men ikke sykler. Noe som er rart, da elsykkel er lavterskeltilbudet til den som vil reise miljøvennlig til f.eks. jobb.

Undersøkelser fra Tyskland viser at 40% av billistene vurderer å kjøpe seg en elsykkel til pendling, men 60% av disse synes de er for dyre. Altså vil redusert mva være et godt tiltak for å få flere over på elsykkel.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

PerBear

Sitat fra: pberg på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:23
Undersøkelser fra Tyskland viser at 40% av billistene vurderer å kjøpe seg en elsykkel til pendling, men 60% av disse synes de er for dyre.

Dette var nyttig info! Kan du poste en link til kilden din?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA