Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Treigaser vis hensyn!

Startet av torelo, onsdag 05. november 2008, klokken 19:56

« forrige - neste »

torelo

Hei

Som dere ser av min profil, så er jeg helt fersk på forumet

Vi har tenkt å kjøpe oss elbil som bil nr.2. Vi har sett oss ut PSA eller Think.

Har forstått at det er dyrt å bytte hele pakken med NiCad, men at enkelte kan levere brukte batterier til en lavere kost.

Bilen kommer bare til å bli brukt til småkjøring, så den vil kunne få lading ganske ofte (hvis det trengs). Slik jeg forstår det kan derfor bly være et alternativ hvis batteriene skulle svikte.

Det er noen her på forumet som her konvertert Saxo til bly, men er ikke blitt helt klok at det jeg har lest.

Har derfor noen spørsmål:
1) Er det så rett frem at man bare trenger å endre softwaren på Saxo?
2) Hvis så, hvem kan gjøre det i nærheten av Rogaland?
3) Er det bare de første årsmodellene som er lett å endre, eller gjelder det for alle årsmodeller?
4) Gjelder det bare Saxo eller gjelder det alle PSA?
5) Er det noen som har en OK PSA til salgs?


Er i stand til å mekke litt selv, men ser av forumet at man skal være litt over glad og uvitende amatør for å behandle NiCad batterier rett. Prøver derfor å finne ut så mye som mulig før jeg gjør et valg av bil.

Håper at noen kan svare.


Tore

HHF

Tror ikke jeg skal begi meg inn på råd omkring konvertering, men det slår meg ikke akkurat som noen ideell løsning.

Hva med å finne tråden her inne fra en som vil selge sin PSA og har fått tilbud om total ny batteripakke til 78000 på bilen. Da kan du kanskje få en bil med batterier som bør vare i mange år med sikkerhet og kanskje til en grei pris som også selger kan leve med?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

torelo

Hei

takker for svaret.
Har sett tråden hvor bilen du viser til diskuteres.
Grunnen til mine spørsmål var for å lære litt om biltypen, før jeg eventuelt kjøper.


Tore

Elmo

Både "Bly" og "Blysom" kjører Saxo som er konvertert til blybatterier.

Og etter hva denne tråden tilsier så har Bly gjort konverteringen selv. Lykke til.
Sitat fra: Bly på lørdag 30. august 2008, klokken 20:13
Jeg satte inn blybatterier i min Saxo for 1,5år siden, Har nå kjørt 21000km med bly. ......
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA